Bonum est
diffusioum sui - Ono što je dobro želi se raspršiti
U globalizaciji valja
sve „brendirati“ (branding): produkte, dresove nogometne reprezentacije, baštinu, pa čak narod i državu. Brend znači: sorta, marka, vrsta, tvornički žig i
to takav, koji u što širem prostoru i vremenu stvara kod ljudi prepoznatljiv
identitet i osnažuje povjerenje u njega. Brendovi mogu biti i nebeski sveci. Mnoge
države (Irska) i gradovi (Split, Dubrovnik) imaju svoje nebeske zaštitnike, koje štuju, koristeći ih kao brendove. Slavlja nebeskih
zaštitnika se prenose iz koljena na
koljeno, čime se širi prosperitet i kulturu naroda i prostora.
Prostor ili „sveto tlo“, gdje živi jedan narod, može se
usporediti s biocenozom životnih
zajednica raznovrsnih biljnih i životinjskih organizama na određenom staništu. Narod mora na sve načine
voljeti i štititi svoja „staništa“, pa makar koristili i nebeske zaštitnike.
Mnoge silnice djeluju da se staništa rasprše i unište.
Radio sam anketu s poznanicima koristeći dva pitanja::
Znate li tko je nebeski zaštitnik Iraca? Mnogi odmah odgovore:“
Sv. Patrik! Na isto pitanje, a tko je nebeski zaštitnik Hrvatskog naroda , mnogi
nisu znali odgovor, iako je to već više od 300 godina Sv Josip. Naime, 1687 godine Hrvatski Sabor je izabrao Sv. Josipa za nebeskog zaštitnika Hrvatskog Kraljevstva tj hrvatskog naroda.
Mislim kako svjetska prodaja crnog
irskog piva „Guines“, povezuju Irce
sa Sv. Patrikom. To je dobar marketinški potez Irske, u
prodaji „Guines“-a, po svijetu. Zašto se ne zna u nas –ne u Irskoj-
za Sv. Josipa našeg nebeskog zaštitnika? Provjerite ovu godinu slijedeće događaje i donesite zaključak: Sv. Patrik se slavi širom svijeta 17 ožujka,
što će biti vijest na HTV- Dnevniku. Crkva
u Hrvata slavi Sv. Josipa 19.ožujka i to neće biti na TV Dnevniku?! Barem
takova je bila dosadašnja praksa HTV-a.
Moram priznati kako i ja nisam znao (nisu nas to učili u
školi?!) nebeskog zaštitnika Hrvatskog naroda, dok nisam pregledao
molitvenik moje pokojne majke Jelke. U njezinom molitveniku je bila sličica (kipec)
molitve Sv. Josipu, kojeg je dijelio uzoriti kardinal Franjo Kuharić 1987 godine, povodom 300-godišnjice izbora Sv Josipa za zaštitnika hrvatskog naroda. Zašto je Sabor preporučio Sv Josipa za zaštitnika našeg naroda i pod kojim tadašnjim prilikama ? Usput, postoji li neka analogija ondašnjih s današnjim prilikama i događajima?
molitve Sv. Josipu, kojeg je dijelio uzoriti kardinal Franjo Kuharić 1987 godine, povodom 300-godišnjice izbora Sv Josipa za zaštitnika hrvatskog naroda. Zašto je Sabor preporučio Sv Josipa za zaštitnika našeg naroda i pod kojim tadašnjim prilikama ? Usput, postoji li neka analogija ondašnjih s današnjim prilikama i događajima?
Vitraj Sv Josipa u crkvi Sv.Anastazije u Samoboru
Kakovo
je to bilo življenje Hrvatskog naroda u povijesnici XVII stojeća? To je vrijeme ispunjeno isprepletenim
ratovima
između careva ili kraljeva s močnim velikaškim porodica. Jasno, valja
dodati i tadašnje vjerske ratove ,s najžešći ratom protiv
Turaka. Turska je bila tada
velesila, koja je osvojila većinu
današnjeg našeg životnog prostora.
Brojne porodice izbjegle su iz Slavonije
, Dalmacije Bosne i Hercegovine, Like, prostora između Kupe i Une i smjestile
se od Karlovca oko Varaždina i Čakovca.
Stanovništvo je bilo opterećeno stalnim
novačenjem i vojnim porezima. Uz te
nedaće, vlada veliko siromaštvo, bolesti i strah od kuga iz turskih prostora. Hrvatski Sabor utječe se 1687.zagovorom
Sv Josipu, jer prijeti izginuće našeg
naroda.
Tada
je bio Hrvatsko-slavonsko –dalmatinski
ban Nikola grof Erdedi (1665-1693). Turski Sultan je bio Muhamed IV (1648-1687)
iz kuće Osmanaove) .U Francuskoj vlada
„kralj sunca“Ljudevit XIV (1643-1715) u Austrougarskoj je vladao kralja Leopold I (1657-1705).
Zagrebački nadbiskup je bio Martin Borković(1667-1687)To je doba znanstvenih
velikana: Spinoze, Newtona, Lebnitza . Kod nas se u Varažinu i Zagrebu osnivaju isusovačke gimnazije (poznati kolegiji,Juraja Habdelić-a1636) a u Lepoglavi redovnici Pavlini djele svojim
studentima već i doktorate.
Najveće porodice Zrinski i Frankopani, koji su
tada bili feudalni vladari u Hrvatskoj,
čuvali su svoje pravice, protiv apsolutne vlade Austrougarskog dvora, pomoću zlatne bule Andrije II (1205 -1235) koja im je
osiguravala veliku autonomiju.
Njemačka
soldateska je ispunila kraljevinu Hrvatsku i Slavoniju, kako bi tobože pomagala
u ratu s Turcima, a zapravo su pljačakali
haračili i pustošili zemlju.
Mržnja na Njemce je bila skoro veća nego protiv Turaka. Naročiti sukob između
plemstva i kralja dogodio se nakon rata s Turcima 1663-64. kada su krščanske čete pobjedile
Turke kod Szent Gotharda u zapadnoj Ugarskoj i kada je sklopljen sramni mir u Vasvaru po kojem Turci
pridržavaju u posjed svu zemlju kojom su vladali prije Zrinski i Frankopani. Na saboru u Požunu (Bratislava) 1687. Habsburgovci su isposlovali zbog vojnih pobjeda, pravo
nasljedstva po muškoj lozi u Hrvatskoj .To je dalje značilo, kako se kralja neće birati u Hrvatskoj, čime se Plemstvu dokida otpor vladaru, po
Andrijinoj zlatnoj buli iz XIII
stoljeća.
Zrinski
i Frankopani traže pomoć po Europskim
dvorovima, pa čak ju traže i od Turaka, što dovodi do zavjere hrvatskih i
ugarskih velikaša protiv Hasburgovaca. Epilog te urote je žalostan i poguban
za Hrvatski narod. Petar Zrinski otišao je u Beč da se opravda, zajedno sa
šurjakom mladim Franom Krstom Frankopanom. Obojica su optužena za urotu i mačem
smaknuta 30 travnja 1671 godine.
Međimurje koje je bilo vlasništvo Zrinski
pripalo je odmah kraljevskoj komori u Beću. Kralj Leopold I prodaje Međumurje markizu de Prye koji je bio
uveden u posjed 1698. što je vidljivo u zemljišnjim
knjigama zagrebačkog Kaptola.. Vinko Žganec koji je sakupljao hrvatske pučke popijevke iz Međumurja
napisao je 1924. kako su jezik i pjesme sačuvale Hrvate u Međumurju od svi mogućih ratova preotimanja,
preprodavanja i izmjena granica, koja su
stalno bila prisutna od onda pa čak do
danas. Poznata je pjesma, koja se usmeno prenoslila u Međumurju : „Turki
robe zeleno dubravo/porobili snehe i divojke/Po tem toga te mlade junake“.
Turci
doživljavaju poraz kod Beća 1683 godine
i povlače se polako iz srednje Europe. U
toj bitci pogiba i velikan i
tragičar našeg naroda Juraj Križenić koji se vraća iz Moskve natrag u Hrvatsku.
Iako su Turci protjerani iz ugarsko hrvaskih krajeva do Skoplja, ipak ponovo 1690. zauzimaju u Slavoniji prostor od Virovitice do Osijeka. Tek pobjedom Eugena Savojskog,
Turci nakon sklopljenog mira 1699 .u Sremskim Karlovcima, vračaju zemlju
između Kupe i Une. Od doba Sulejmana
Veličanstvog 1521. do 1700, Turci su
„držali u sendviću“ Hrvate sjevernije od Mure i Drave južnije od Kupe i Save.(vidi kopije iz knjiga; T.Macan: Povijest Hrvatskog naroda, ŠK. 1971 i S.Ježič: Život i rad F.K. Frankopana MH 1924.)
Dubravačka Republika se tim mirom oslobađa
trgovačkog i vojnog „pritiska“ Mlečana, dajući
za uzvrat izlaz Turcima na more kod
Neuma i Sutorine u Boki Kotorskoj. Začudo, ta hrvatska granica ostaje i danas, ali samo kod Neuma?!
Godine
1671 u Samoboru udovica Ana Jelisava Auersperg daje 6000 renski forinta za gradnju
najveće u Zagreačkoj nadbiskupiji, župne
crkve Sv. Anastazije koja je građevinski završena 1675 godine. Godine 1890 Samoborska Štedionica poklanja
župnoj crkvi prozorski vitraj s likom Sv Josipa. U toj crkvi kršen je Josip moj djed i ja. Davno je
utemeljena bratovšina Sv Josipa u
samoborskoj župi , koja je imala svoja pravila. Tako pod pravilom br dva piše: Da bratovčinskeh dečicu i
družbu, na kuliko takvu imaju ,Gospon
Bog po putih njihovoga življenja tak vodi, da vsigdar po kerščanski, katoličanski
živeti mogu .
Od
onda, pa do današnjeg doba, Hrvatski narod se borio na tuđim teritorijima za
svoje plemiće, te uz Hausburge, Napoleona i Hitlera: protiv Mađara, Šveđana, Bavaraca, Prusa,
Talijana, Poljaka, Rusa, Turaka i Engleza,
Amerikanaca i Srba. Samo u Domovinskim ratom borio se naš narod za svoje „sveto
tlo“ koji traje od 1990. do danas kako vojno, tako i pravno-ekonomski .
Pogledajmo
malo povijesnu analogiju. Danas su „kapilarno“ prisutni na našem tlu svi gore navedeni narodi u različitim formama vlasti preko
svojih velikih globalizacijskih tvrtki i banaka. Veliki trošak, na drugom
mjestu iza hrane, otpada za građane Zagreba korištenje usluga IT-tehnologije; mobitela ,telefona,
Interneta. Koristimo li mudrost bake Ane, mojeg prijatelja Ljudevita, koja je poučno rekla svojoj djeci: „nemojte kupovati ono što vam ne treba ,jer
ćete na kraju morati prodavati ono što vam treba“?.
Trebamo
li se opet ponovo zavjetovati Sv Josipu,
koji je zaštitnik Hrvata i Katoličke
crkva, da nas čuva od „izginuča“, pa kako god bilo naše ime
i znamenje upisano u poveljama EU ili Ujedinjenih
naroda. U našoj državi štovanje, moderništički
nazvano brendiranje Sv Josip jest duhovna
vrednota, kojom pomažemo i potićemo čuvanje materijalnih
vrijednosti koja se tako lako
raspršuju i nestaju.
Jučer 13. ožujka 2013 je izabran Papa Argentinac Jorge Mario Bergoglio nadbiskup Buenos Airesa koji si je dao ime Franjo I.
OdgovoriIzbrišiSv. Franjo je zaštitnik Italije.
Dana 19 ožujka na Josipovo ipak se u glavnom TV dnevniku(urednik Šprajc) na njegovom kraju spominje Sv Josip, ali Sv Josip radnik koji se slavi prvog svibnja (1 Maj). Ne spominje Sv Josip zaštitnik Hrvata. Naime župnik crkve Sv Josipa radnika pozvao je klape iz Dalmacije i Zagreba da pjevaju-to je bila vijest. Ja sam taj dan poslao E-mail na TV gdje sam ih zamolio da izjednače Sv Patrika sa Sv Josipom. Mislim si kako me je Šprajc poslušao??!!
OdgovoriIzbrišiNedavno sam doznao od mojeg prijatelja Dr.Kujundžića Nedjeljka,(kemičar) koji je bio zastupnik u Hrvatskom Saboru , kako je zastupnik iz Šibenika gosp. Juras predložio 1990. da se 19.ožujak u čast Sv josipa proglasi državnim praznikom.Nažalost prijedlog nije prihvaćen.
OdgovoriIzbriši