Globalizacija,
konzumerizam, potrošnja i okoliš su pojmovi
koji se kao paučina isprepliću u našim
mislima i svakodnevnom poslu.
Prema definiciji globalizacija
je normirani proces prijenosa iskustva
svakodnevnog života, te distribucija roba i ideja kroz cijeli svijet.
Globalizmu pogoduju Internet
komunikacije u poslovnim transakcijama, čime se
uništavaju lokalne tradicije i regionalne distinkcije, stvarajući pritom
homogeniziranu svjetsku kulturu. Svaki vijak je normiran, ali i svaki
sport koji danas globalno okuplja sportaše na Olimpijadi u Londonu je normiran.
Čak što više i sendvič „Big Mac“ jest norma i mjerilo
za
određivanje životnog standarda u Kini kod nas ili u SAD-u. U Kini košta
1,5 $ u USA 3,11 a kod nas u Arena centru 3,22 $ (???)
Konzumerizam je
politika usmjerena na povećanje potrošnje
kroz reguliranje proizvoda, usluga,
metoda i normi proizvođača, prodavača, i
oglašivačima u interesu zadovoljenja
što više kupaca.
Potrošnju ekonomisti smatraju
kao konačnu svrha gospodarske djelatnosti, a razina potrošnje po osobi promatra se kao
središnja mjera uspjeha nekog gospodarstva. Istraživanje potrošnje i ponašanja
kupaca igra središnju ulogu u
makroekonomiji i mikroekonomiji. Nažalost, ekonomisti ne uzimaju najvažniju varijablu ili limitirajući faktor gdje je Zemlja ograničeni resurs.
No što je s okolišem ? Koja je njegova uloga?
Odgovorimo na ovo pitanje na kraju
teksta.
Kada je započela globalizacija? Rođenje globalizacije se dogodilo
1571 g. kada je Manila osnovana kao španjolska kolonija, kojom se povezalo
trgovanje srebra kroz Pacifik na relacija
Amerike i Kine. Tako se to navodi u
knjizi: Barry K.
Gills,„Globalization and Global history. Prvi puta pomorci su „savladali“ Pacifik 1521 godine.
Povijesni tijekovi globalizacijskih procesa u našim
prostorima imaju tada drugačiju sliku. Turci
šire svoj utjecaj vojnim pohodima ubijanjem i zarobljavanjem ljudi te pustošenjem
naših krajeva.
To je doba kada je
živio naš veliki Marulić. On piše
poslanicu Papi Hadrijanu VI. 1522 godine: „ovo
su nevolje koje nas tište: nevjerni Turci svakodnevno provalama zadaju jada i
neprekidno nas muče; jedni se kolju, drugi odlaze u ropstvo, imanja se razgrabljuju, stoka
odvlači,zaseoci i sela izgaraju u vatri, a polja koja su nam obrađena
omogućivala život dijelom se pustoše, dijelom ostavljena bez obrađivača rode trnjem , a ne žitom“.
To je
bilo vrijeme kada su u Europi slijedeći
važne povijesne ličnosti. Hadrijan VI. je bio Papa od siječnja 1522. do rujna
1523 godine. Nije bio lagodno primljen u Rimu jer je rođen za Rimljane u "barbarskoj"
Holandiji koja je tada bila Španjolska. Nisu ga voljeli kardinali, koji su bili
podložni prijašnjem Papi Leo X. Zalagao se za borbu protiv Turaka, ali je tada
bilo veliko rivalstvo svih država ili kraljevina u Europi i nije se mogla
formirati fronta kontra Turaka. Ima li to sličnosti s Domovinski ratom?. Papa, u
toj jednoj godini pontifikata, kao centralna ličnost Europe, imao je kontra sebe Sulejmana I koji se naziva Veličanstveni i koji je harao Balkanom i
Mediteranom. Turci su osvojili Beograd 1521. Taj Sulejmana I Veličanstveni
bio je prema današnjem saznanju najbolji vladar-svih vremena, jer je bio
subliman ili genijalac u pravu ,
vojništvu i ekonomiji. Vladao je od 1520. do 1566 godine. Papa Hadrijan VI
je imao kontra sebe u teološkom pogledu drugog genijalca osnivača protestantizma Martina Luthera (1483
– 1546). Tada počinje reformacija Crkve
. Luther opovrgava Papi da bude veza
između vjernika i Boga. U Europi se
javljaju mnoge seljačke bune protiv
feudalaca.
Koja
je sličnost između onog i današnjeg doba. Vrlo velika. I danas imamo veličanstvene
vladare svijeta koji vladaju svijetom
ali rafiniranijim metodama. Ti vladari imaju armije strukovnih ljudi, koji ne
uvijek ratom, nego znanstvenim metodama
kroz medije, banke i proizvode, te
različitim ideologijama zauzimaju strateška
područja na zemaljskoj kugli.
Slično kako su se prije
500 godina formirale i ukidale teološke
i moralne norme, imamo i danas različite
etičke principe po kojima živimo. Prema navodima u časopisu Busness horizonts (1984 -3-
5) živimo, nazovimo
ga u modernom društvu, gdje postoji stara
i nova etika u kojem stvaralaštvo za budućnost teško preživljava. Neki zagovaraju
staru etiku ponašanja i vrijednosti, dok
drugi žive po novoj što stvara u društvu „šizofreničke“ situacije .
Paralelno gledano usporedba izgleda
ovako:
Stara etika Nova etika
1. Rad ↔ 1.
Dokolica, slobodno vrijeme
2. Štednja ↔ 2. Zaduživanje
3. Konkurencija ↔ 3. Protekcija
4. Žrtvovanje ↔ 4. Sebičnost
5. Jednakost/nejednakost ↔
5. Jednakost
6. Bogatstvo/akumulacija ↔ 6. Raspodjela bogatstva (nacionalizacija)
7. Poštivanje zakona ↔
7. Traženje rupa u zakonu
8. Prihvaćanje rizika ↔
8. Neprihvaćanje rizika
9. Korisnost/produktivnost
↔ 9. Kvaliteta života
10. Investicija ↔ 10.
Opća potrošnja
Uzmimo pretpostavku kako su naši starci živjeli po ovoj staroj etici, dok mi
sada živimo po novoj etici, koja se ne
opiri globalizacijskim procesima. Iz te pretpostavke rađa se pitanje; je su li naši „polupismeni“ starci
bili napredniji ili lošiji gospodari od
sadašnje „školovane“ generacije?
Kada je globalizam ušao u našu roditeljsku kuću? Možda je
kava koju su nam Turci „donijeli“ bila
neki znak pojave globalizma. Naime, u našoj obitelji uoči velikih blagdana kupilo
se par zrnaca prave kave i pomiješalo s
prženim ječmom. Naši starci su inače pili
čajeve; lipa, kamilica, kimlin,
glog i šipak koje su brali po livadama i grmlju. Od tih par zrnaca kave
danas smo uveli kulturu pijenja kave, koja ne raste na našem tlu. Mislim da je
pravilnije uzeti početak globalizacija u nas, vrijeme kada su naši djedovi lojenice i lući zamijenjene s petrolejskim svjetiljkama (
lampašima) u kojima se koristio petrolej. Kroničari su zapisali kako je 1892
godine prvi puta pod zapovjedništvom Franje Šodića rodom iz Kostrene dopremljeno 3500 tona nafte iz Crnog
mora u petrolejsku rafineriju Rijeka.
Mnogo pothvata i izuma koji su izvori globalizacije može se
vidjeti na ovoj adresi .http://www.chemgeneration.com/hr/milestones/kronologija.html
Glavna značajka homogenizirane svjetsku kulture je konzumerizam kroz zaduživanje. Ako se zadužujemo onda je okoliš
prvi i najveći „vjerovnik“. Nekretnine ,vrtovi kraj kuća se prepuštaju čudnim globalistima. Globalizam može biti
koristan ili štetan kao i voda vatra ili sol u prehrani. Procesi anti
konzumerizma i politika održivosti su
„lijekovi“ protiv pošasti sve općeg globalizma i konzumerizma. Mnogo tekstova na Internetu postoji ako se na
tražilice otipkaju ovi pojmovi anti
konzumerizma i održivost. Nije moguće smanjiti onečišćenje
okoliša ako se ne smanjuje težnja prema konzumerizmu.
Konzumerizam kod mojih roditelja počeo je oko 1950. kada smo
loženje i kuhanje na komenu (otvoreno
ložište) zamijenili s štednjakom. No nismo se zadužili nego smo
prodali tele i kupili štednjak.
Konzumerizam u mojoj obitelji započeo je 1971. kupovanjem
automobila „Fićo 750“na kredit.
Štagalj bez krme postaje garaža. Jasno krediti u gradnji kuće su bili glavni pokretači konzumerizma. Na sličan način Amerikanci 40 godina kasnije rade financijsku krizu u čitavom svijetu. Uvijek smo se pitali, tko to štedi iz
čijih bankovnih pologa smo dobivali krediti?. Odgovor nismo mogli dobiti. Inflacija
ulazi u naš rječnik, anuitete ne osjetimo u kućnom budžetu. Što veća potrošnja
to veći životni standard te se
uspoređujemo s drugim zemljama prema broju automobila , televizora, perilica za
rublje po glavi stanovnika. Okoliš postaje sve prljaviji.
Mnogi vjeruju kako
netko ekonomski točno prognozira razinu
životnog standarda primjerice u
Zagrebu. Direktor Njemačkog ekonomskog instituta T. Straubhaar tvrdi: „kako je ekonomija društvena znanost i stoga
nikada neće biti moguće precizno prognozirati , kao u prirodnim znanostima,
iako se sve češće koriste matematički
modeli“. Razvoj društva može biti jako nekontroliran.
Ako mediji prezentiraju trenutačno stanje stvarnog života, onda se vidi preko informacija koje
one transmitiraju u društvu kako
stvarno živimo super novoj
poslovnoj etici gdje nam je dokolica
slobodno vrijeme i zaduživanje glavna okupacija. Jedna od vrlo važnih
značajki globalizma jest brzi rast urbanog stanovništva. Može se opet praviti
paralela između Marulićeve poslanice i današnjeg stanja: a polja koja su nam obrađena omogućivala
život dijelom se pustoše, dijelom ostavljena bez obrađivača rode trnjem , a ne žitom.
Urbanizacija sve više travu pretvara u beton. Grad Zagreb je
megacity za Hrvatsku. Uzevši
stanovništvo RH on je više megacity nego što su to gradovi Tokyo, Mumbai, Mexico
City koji imaju od 20 do 35 milijuna stanovnika . U Zagrebu i u bližoj okolici (Zaprešić Velika Gorica)
živi oko milijun stanovnika. To čini 25% od ukupnog RH stanovništva.
Sada 62% ljudi u svijetu
živi u gradovima s stalnim rastom. Mnogi gradovi u svijetu imaju
politiku da se ne povećavaju iznad „plave linije“. Veliki gradovi su velika trošila u odnosu na okoliš u
kojem svaki stanovnik godišnje direktno ili indirektno troši 208 t vode, 660 kg
hrane, 1,660 t otpadnih voda i 660 kg
čvrstog otpada i 220 kg onečišćivača
atmosfere. Sve to treba „netko“ platiti kao javni trošak. Prema tome, definirati
pojam okoliš-a, može se uz mnoge postojeće definicije i ovako: „Okoliš mora biti najvažnija kočnica globalizmu, konzumerizmu i prevelikoj
potrošnji.
Gradovi su karcinomi
prostora. Zagreb je isto karcinom i današnji
političari koji većinom žive u njemu
stvaraju politiku (Zakoni
i Uredbe) da se on svaki dan povećava.
Kako? Politika je vrlo jednostavna: Evo vama besplatne karte za gradski prijevoz
pa glasajte za mene!??? Troškovi za
prijevoz autobusa i tramvaja u ZET-u 2011. iznose 1,4 milijarde s kumulativnim gubitkom od 900 milijuna. U izvještaju čitam, kako je bio značajan
porast broja korisnika besplatnog prijevoza.
Besplatni prijevoz je bio jedan od razloga zašto je moja
poznanica Katy Štibuhar došla iz New Yorka kao umirovljenica živjeti u Zagreb.(???!!)
Ako se složimo da većinom živimo po novoj etici onda je u pravu kolumnist Drljača
koji piše u „Večernjaku“ :“Kriza privatnog sektora je toliko duboka, da
više ne može trpjeti jaram javnih
troškova. Čitam dalje: ..“Socijalistička
misao na ovim prostorima je od 1945. moralna vertikala ekonomska horizontala, ona je početak i
kraj, smisao i svrha.
Joza, hvala na ovom iscrpnom kronoloskom pregledu pojmova koji nas danas obilježavaju. Kako to obično biva, dok čitam, stalno sam pripreman na kontru, zanimljivo, vjerojatno svi tako čitamo pa zato i ima mišljenja o svemu koliko ima nas. Za divno čudo, nemam niti jedne kontre.
OdgovoriIzbrišiPod utjecajem knjige Abundance (izobilje) mogu samo sugerirati misli iz te knjige: sve te tone otpada koje navodite za gradove, u toj se knjizi vracaju majci prirodi i čovjeku. Tako već postoji WC koji od nase nuzde napravi briket gnojiva za agronomiju, nekoliko decilitara pitke vode i struje dovoljno za napuniti naš mobitel.
U Splitu svaki dan od jutra do navečer na raznim mjestima, knjižnicama, se održavaju predavanja na razne teme na kojima se ljudi druže, razgovaraju nakon predavanja: http://www.visitsplit.com/15112/kalendar-dogadanja/ To bi mogli nazvati zaštita ljudke komunikacije i druženja.
Širi se kanalizacijska mreža, a kolektori i konverzija u ono kao s WC-om se dešava sve češće.
Mreža nam je donijela mikrofinanciranje i crowdfinancing, pa sam i ja tako uplatio 11$ potpore projektu izrade video tecaja programiranja za iPhone na http://www.kickstarter.com/ Evo tog projekta: http://www.kickstarter.com/projects/eallam/try-ios-iphone-app-development-course/posts/280595?ref=email&show_token=f3682b835cbc25d6 Prije samo 4 dana, kad sam ja dao potporu, su sakupili 38.000$ a trazili su 50.000$. Pogledajte koliko sad imaju, a jos ima 21 dan do isteka roka.
Ovo slijetanje na Mars je također plod mikrofinanciranja.
Veliki je pokret D.I.Y = Do It Yourself = pa će vaša suradnja s Sam svoj majstor ponovo značiti puno, kao što već puno znači vaš blog.
Mladić što je zaradio na prodaji PayPala napravio je tvornicu Tesla za elektro avione, a radi letjelicu s kojom će odvesti prve turiste na Mars i osvojiti nagradu koju je za to dalo crowdfinancing iza imena ProjectX.
Bill Gates kaže da će svojoj djeci ostaviti puno manje nego mislimo jer želi da se i njegova djeca raduju životu kroz vlastiti doprinos.
On ulaže u škole, u borbu protiv HIV-a a njemu se pridružuju i drugi.
Ja osobno uživam u izobilju koje već imamo (mreža, blogovi, društvene mreže, knjige, Kindle) i vjerujem da će se to samo širiti. Na primjer, svaki marketing danas ima nekoliko kino dvorana u kojima ima po jedan gledatelj = izobilje.
Ljudi više ne moraju u tvornice i raditi po zadanim procedurama kao roboti, nego mogu osnovati svoju firmu za 10 kn ili jednostavno ponuditi svoje projekte na stranicama crowdfinancinga. Robotske poslove su zamjenili privremeno Kinezi ali definitivno će roboti jer se standard i izobilje šire.
Koliko izobilja od gradskog-ljudskog otpada ovog trenutka svaki dan proizvede 100.000 njemaca gdje svaki dnevno provede i sat vremena razvrstavajući otpad na njegovom izvoru - njihovim domovima.
Jedan čovjek je ovih dana otvorio banku u Austriji na osnovi crowdfinancinga. Mogucnost da nas milijun dademo 1kn nekome je velicanstvena mogucnost - potrebitima milijun kn a mi nismo osijetili.
Zakljucak: drustvene mreze i otvaranje drustva su stvorile bazu da informacije globalno, a sad i s Marsa, stizu do nas brzinom svijetlosti, plus nasa kolektivna inteligencija i svijet se mjenja preko noći. Po meni na bolje, prema izobilju.
Joža, ovaj sam poduži blog pročitao na svom Kindle. Dakle, nisam morao sjediti ukočeno ispred desktop računala nego sam s kidleom u ruci podesio velicinu slova i uzivao u hladovini lipe, koncentrirano, vrucina me nije omela, dapače, hladovina i Kindle su učinili da mi je čitanje veliko uživanje. Neke knjige iz knjižnice imaju jako sitna slova. Možda me je Kindle razmazio, ali Kindle je za mene veliko izobilje. na njemu je vec 70 knjiga u dvije godine. To je moja knjižnica u džepu. Tocnije u oblaku koja mi je dostupna u svakoj hladovini. Što se knjiga, videa, blogova tiče, moji intelektualni prohtijevi uživaju više nego ikad u izobilju nad izobiljem, kad se samo sjetim one naučne knjižare u centru Zagreba u kojoj sam kopao po knjigama i zapisivao tražeći što bi mogla biti ona elektronička kockica na strojevima za konfekcioniranje PE vrecica, jer nisam imao el. shemu u Jugoplastici kao sef odrzavanja, a svaka kupovina knjige je trebala dobiti odobrenje radnickog savijeta, pa sam tako u svim drzavnim firmama koje sam promijenio do 1990. kupio samo jednu knjigu na racun firme. Profesorice koje su radile u mojoj Školi E-92 su mogle naručiti koju su god knjigu htijele preko Amazon.com na račun Škole. Danas, s Školom Kartelo koja radi samo online može raditi svaki učitelj, učiteljica na način da ponudi tržištu svoje usluge i sadržaje i uprihodi onoliko koliko kupaca stekne. Ali ne samo kod Kartelo, nego da ponudi na www.wiziq.com kao ja ovaj tečaj cijelom svijetu
OdgovoriIzbrišihttp://www.wiziq.com/courses/course-detail.aspx?cInfo=MP7Z4Xew36872%2f3WHx2%2b6Eayjed1PjyW6KFq%2bVuH4aq7I9AGi9J2Bza6Kl1wk7FZZQj4cXJPCeo5RFOdyMmHMMJg6ZPVSb3g3N2OD3Yig7Hr4HjjtzXKlWyhudVYHCpzxEWLXpzkShE%3d
Sve je to izobilje nad izobiljem. I knjiga i poslova i druženja i izuma...
Ideju Dana Zemlje, koja se slavi 22.travanj, predložio je John Mc Conneli 1969 na konferenciji UNESCO-a u San Francisku
OdgovoriIzbriši