Daj vam Bog od neba rose, od zemlje
hrane, od ljudi poštovanja i od Boga
pomilovanja.
Spada li održavanje nematerijalne baštine svadbenih običaja ne samo u etno nego i u eko problematiku, koju pokriva ovaj blog.? Mislim , da spada. U
selima Samoborskog kraja: Otok, Bobovica Vrbovec,
Hrastina, Klokočevac, Podvrh, Grdanjci
Lug , Gradna, Bregana , Mala i Velika Jazbina i Vrhovčak djeluje udruga „Etno-fletno“ s ciljem održavanja starih običaju da se ne
zaborave .
U selu Samoborski Otok 5.listopada „Etno-fletno“ udruga je uprizorila svadbu
kakovu su imali naši preci prije 100 godina. U starom seoskom dvorištu vrijednih oko 50 članova ove udruge na
čelu s predsjednicom Marijom Lindić, potpomognuti udrugom uzgajivača konja „Hrvatski posavac“,
okupili su više stotina znatiželjnika, koji su se zajedno s prikazivačima pomno
proživljavali svaki trenutak ove „ženidbe“. TV "Jabuka" i Radio "Samobor"http://www.radiosamobor.hr/novosti.php/2013/10/06/Fletna-etno-svadba.html su vjerno prenijeli
u svojim emisijama taj događaj. Članovi
udruga pokušali su „kopirati“ svoje djedove u ambijentu, odjeći,govoru, pjesmi , plesu , muzici, jelima i igrokazima. Time se pokušava navoditi mlade ljude, da se vrate samo malo u prošlost
svojih djedova i da pokušaju shvati njihov život i njihova prava bogatstva. Sadašnje generacije vrlo brzo zaborave
svadbene običaje svog kraja i prihvaćaju moderne trendove, kakovi se nude ponekad preko TV-a i američkih filmova. Svatovi pred crkvom bacaju rižu na mladence i mladoženja u igrokazu na svadbenoj večeri traži podvezicu na nozi mladenke . Svečana odjeća
i nakiti su kopirani iz modnih
žurnala. Što znači imati narodnu nošnja u nekoj
bakinoj ladici, kada ju mladi ne
žele nositi na vjenčanju. Ako se temeljitije
pogledaju današnja zbivanja
u razvijenom svijetu, onda se vidi, kako baš taj svijet, cijeni
svoju povijest i svoje običaje.
Bez nakane
da obrazložim prave uzroke nehaja i zaborava svadbenih
običaju, ipak valja isticati, kako danas vjenčanje i sakramenti ženidbe nisu više
svetinja kakova je bila u doba naših djedova. Olako se prihvaća „otrovna“ teza za mlade ljude :“ brak je mrak“.
Ovakva teza
stvara konflikt , jer nekom mladića brak
je samo jedan od detalja u životu,
dok je za njegovu izabranicu brak
smisao života. Za naše pretke vjenčanje
je bio uzvišeni događaj, i životna potreba,
jer su mladi tada mogli i morali primiti motiku ako su htjeli imati kruha na stolu. Naši preci su vjerovali u Božji naum glede muškarca i
žene. „Bog koji je ljubav i koji je čovjeka stvorio iz ljubavi pozvao ga je na
ljubav“(KATEKIZAM KATOLIČKE CRKVE Kompedij 337).
Zgodno je
pogledati kako ljubav i brak opisuju neki književnici. Krleža kao nezakonito dijete, te čovjek koji nije imao svoje dijete ,ovako
opisuje ta dva pojma: „ Ljubav propisana crkvom katoličkom nesumnjivo da je
kontrarevolucionarna“. (Krleža o religiji, Oslobođenje Sarajevo 1989 ) Ili, „Više od
devedeset posto bračnih odnosa osnovano je
na antipatiji na uzajamnoj
netrpeljivosti na mržnji… (Panorama
pogleda pojava i pojmova 1 str. 394 ; Oslobođenje Sarajevo 1982) Tin Ujević neženja pak kaže:
„Ljubav nije slobodna, ona je ropstvo po definiciji. Strašno je od ljubavi, što sebe
poistovjećuje s oblicima akcije, mjesto da bude rasplinuta kozmička
apstraktna“ (Opojnost uma.A.Cesarec,
Zagreb 1982 str 35)
No životno iskustvo spušta nas na zemlju i uči nas sljedećem:
Brak i stvaranje obitelji osnovne
ćelije društva je bogatstvo. Što
je po definiciji zapravo bogatstvo ? Materijalna i nematerijalna stvar, koja čini bolje osobi, obitelji ili skupini
ljudi. Vrijednosti akumulirane u zemljištu, zgradama
i novcu i nematerijalne prirode, običaji i različita
prava. Po ekonomskim pravilima bogatstvo je skup svih imovina ekonomskih jedinica (miraz ili dota ) koje stvaraju
trenutne prihode ili imaju potencijal za generiranje budućih prihoda. To
uključuje i prirodne resurse i ljudski kapital.
Sklapanjem braka stvara se bogatstvo. Kako? Prvo, pomoću braka, kojim se unosi red u društvo, drugo dolaze ljudi najlakše do svog blagostanja. U
braku je energetski učinkovitije i djelotvornije (budimo u eko temi ovog bloga!) kuhati jedan lonac jela za dvoje ljudi
nego kuhati dva lonca jela za dva samca.
Taj „ teorem“ se može dalje nadograditi; bolje je graditi
i grijati samo jednu sobu za spavanje, nego dvije, bolje je gledati skupno TV program nego sam. Ove tvrdnje izgledaju nekome banalno, ali pogledajmo malo i brojke. Za gradnju stana troši se energije od 1000 do
1600 kWh/m2 stambene površine . Jedna
analiza pokazuje kako prosječni
zagrebački stan od 60 m2 treba 14.000 kWh energije za grijanje i
2900 kWh za pripravu tople vode, ali to nije sve što se trošenja energije tiće. Razvijene
zemlje, primjerice Njemačka, ima po stanovniku 32 m2 stambenog
prostora, prosjek za Hrvatsku je 27 m2, Zagreb
ima 23 m2, dok je u
našoj roditeljskoj kući bilo 10 m2 stambene površine po članu
domaćinstva ili kućanstva. Hrvatska ima 1500 000 kućanstva. HR-statistika
od 2011 . pokazuje slijedeće
stanje : U samačkim kućanstvima
živi 373.120 osoba (24,6 posto), a u dvočlanim kućanstvima njih 388.803 (25,6
posto). U tročlanim kućanstvima živi 18,8 posto osoba, u četveročlanim 17,3
posto, a 8 posto je peteročlanih te 3,5 posto šesteročlanih i 2,2 posto
kućanstava sa sedam ili više članova. U
izvanbračnoj zajednici su 97.772 osobe, 1.918.974 u bračnoj, a 1.615.575 osoba
nije ni u jednoj od tih vrsta zajednica. Prosječan broj djece pada tijekom
godina, pa je tako u popisu iz 1961. on iznosio 2,2 djece, a 2011. godine 1,4
djece ,što je trend puta prema siromaštvu
a ne prema bogatstvu.
Ponekad se pogrešno tumače
statistički podaci o razvodima
braka.Tako čitam :Svaki peti brak u Hrvatskoj se raspada. U Zagrebačkoj županiji, od 1468 brakova
sklopljenih prošle godine, razvrgnuto je 272. Taj podatak je pogrešan, jer se procjenjuje isti statistički uzorak sklopljenih brakova i razvrgnutih brakova. Vremenski ranije sklopljeni brakovi se isto razvrgavaju, a to je drugi statistički
uzorak u odnosu na onaj
neposredno sklopljenih brakova u jednoj godini. U Hrvatskoj
ima 4% muškaraca i 5% žena koji su razvedeni.
Skloni smo se uspoređivati s tzv razvijenim zemljama, kada je u pitanju brak. Prijatelj koji je
živio u Švedskoj naveo
mi je podatak kako je biti žena u
Švedskoj neka vrsta „zanimanja“
koja koristi blagodati njihovog načina života. Naime, Šveđanki se isplati biti samohrana majka, primjerice s troje djece, jer ima bolja socijalna prava
s lijepim prihodima u odnosu na udate majke
i neudate žene. Rastava braka izgleda
nije ekonomski traumatična kod njih kao kod nas.
Vratimo se na našu svadbu.
Kada su naše bake i djedovi kao mladenci odlazili u crkvu na primanje sakramenta ženidbe onda su roditelji mladenaca
blagoslovili svoju djecu s ovim
riječima: „Što išćete od nas draga djeco. Prosimo mira i Božega blagoslova. Daj vam Bog od neba
rose, od zemlje hrane, od ljudi poštovanja
i od Boga pomilovanja“. Pročitajte! još jednom ovu zadnju rečenicu.
Glumci: Zaručna Mateja i mladoženja Ivan
Ps, Na ovoj svadbi igrao sam se malo pisca scenaria i " redatelja"a bio sam plesač starog samoborskog plesa "Šemička". Svadba je bila u dvorištu gdje se rodila moja baka Obranić rođena Grgina.tj Gorišek.
Joža,
OdgovoriIzbrišivaš post je došao kao naručen za moj današnji sat s maturantima na temu inovacije: https://www.facebook.com/ivica.kartelo/posts/10201607135073765
Zašto se bojimo napisati knjigu i izdati je? Zašto se bojimo napraviti nešto i pokazati to? Do sad sam govorio da nemamo samopouzdanje. Točno. Ali sad znam i čega se mi to bojimo, konkretno, čega: da nas ljudi neće poštovati ako slučajno u našem radu oni vide neku grešku. I onda mi radimo i radimo i radimo ali nikad to ne pustimo van jer mi radimo nešto idealno bez greške.
Vaš post me je inspirirao za ove Twitter postove:
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392714554297176064
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392714754281578496
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392715089410666496
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392715380470198272
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392715879659499520
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392716864779853824
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392717529426055168
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392718389942038528
https://twitter.com/ivicakartelo/status/392718878423257088
gosp.Komerički,
OdgovoriIzbrišiprekrasno ste ovo napisali kao predložak za knjigu koju želite izdati na temu naše tradicijske svadbene svečanosti, a ja mogu još dodati i zahvaliti Vam da je ova naša svadba podpomognuta Vašim
lijepim scenarijem i režijom, sa temeljnim postavkama gospođe Anastazije Noršić.
Isto tako i velikim naporima u organizacijskom djelom naše drage predsjednice gospođe
Marije Lindić koja je zaista dala cijelu sebe za ovu i sve ostale manifestacije koje organizira naša udruga "ETNO FLETNO" uz veliki trud i entuzijazam svih nas članova.
Trebalo je urediti kučicu koja je prokišnjavala, pokrečiti urediti i okititi prostorije i okoliš /štagalj i kuružnjak/ gdje smo smjestili i ugostili naše goste kojih je bilo više od stotinu.
Pripremili smo također sami hranu koja se tada posluživala / kiselo zelje sa suhim mesom, sarma, pečenje, juha, krafli, kuglofi, gibanice, tanki kolači i sve ostalo./
Također nam je uljepšala ovu našu svečanost udruga "VRANAC" sa prekrasnim konjima i okičenom zapregom koja je vozila naše svate na vjenčanje do obližnje kapelice.
Velika pomoč i potpora naših gradskih vlasti od gospodina gradonačelnika Kreše Beljaka, zamjenice gospođe Sanje Horvat Iveković, zamjenika gospodina Željka Stanec, pročelnika za društvene djelatnosti gospodina Damira Fabeka i gospođe Marije Šoić, pročelnika za financije gospodina Željka Radovanić, pročelnika za gospodarstvo i poljoprivredu gospodina
Krunoslava Zniku i svih ostalih nespomenutih.
Isto tako je dobro došla velika pomoć od zagrebačke županije, župana gospodina Stjepana Kožića i gospođe Martine Glasnović.
Svi su oni prepoznali naše želje, za očuvanjem prebogate nam kulturne baštine da smo eto mogli prikazati tu tradicijsku povznicu našeg grada Samobora sa žiteljima prigradskih okolnih sela, njihov život i običaje, koji zaslužuju našu pažnju, te uz poštovanje prema njima, moramo ih se prisjetiti i ne smijemo nikako zaboraviti njhihovu ulogu u svakodnevnom životu.
Koristim priliku da se zahvalim na dobrodošlici svim udrugama i dragim gostima koji su posjetili ovu našu priredbu.
S poštovanjem !
Tajnica udruge
Đurđica Rubinić
Autor je uklonio komentar.
OdgovoriIzbrišiGospodin Kumerički,
OdgovoriIzbrišiovo je nastavak komentara pa Vam šaljem onu
"Uvertira svadbenu popevku" koju sam napisala i pročitala na svadbi. / popevka je nastala kroz noć /
Bogdaj, dobar dan dragi pajdaši i pajdašice,
veseli nas da ste došli pogledet
ove lepe starinske običaje,
špelancije i naše mladence
oni su tak lepi i mladi,
imaju se jako radi
pak su nakanili da bi se ženili.
Na koli s kjnim se buju dopelali
a svati i muzikanti buju - igrali, juškali
- z barjakom mahali i
- lepo popevali
Bute vidli kaj smo Vam pripravili,
da bi se dobro zabavili,
kupicu vina popili,
znami zatancali i zorju dočekali.
Poglejte kak su se negda
snubili i prosili i lepe domače
rubače i kikle nosili.
Nebu niš na veliko,
se onak po siromaški
da nebuju preveliki stroški.
Radi bi Vam pokazali
te naše stare navade
i kaj su sega prešle te sirote mlade.
Grdi jeziki su sega najnu zmetali,
Jureka huškali,
da bi ga od ne otujnkali.
Kuma Bara je rekla
da se odnekud vragi dotepla,
i da je velika sirota,
kava bu pak nezina dota,
golih ruk bu prešla prek plota.
Povedaju i da se samo okolo klati
da nezna niš skuhati,
ni fertuna i rubače si oprati.
Nebu ni: - pajceke i živad nahranila
- na pole koračila
- kravicu podojila
na pašu ju pelala,
a kam pak one druge stvari delala.
Mamek i tatek su isto godrnali,
nebuju blaga ni grunta dobili,
samo se buju tega gnusa f hižu dohodili.
Kaj se bumo mi stari zajnu mučili,
a če je tak lena kak ju bumo vučili.
bumo se sami f pluga zapregnili.
Joj, joj sinek moj dragi lublen,
kaj si tak nevumen?
naj tuliko piti, sramote nam delati
i f siromaški ju domek pelati.
Ona Gumbarova Jela, rada bi te zela
ne boji se nikakvega dela
i knam bi dojti štela,
ni ni čuklava ni debela.
Dobra je, lepa i bogata,
ta bi nam puca zbile vredila zlata.
Daga moja mamek,
ja sam si se dobro spreštudiral
i nebum niš zbiral.
Maricu ja rat imam,
nikomu ju nedam,
bum si ju zel
če baš i pod krof nebum smel.
A kaj se onih stvari dotikavle,
si povedaju da to delati zna
pak bum probal i ja.
Nek Vam bu veselo i sretno uz "etno fletno"
Đurđica Rubinić
Ta naša mlada snaha Marica trebala bu iti na plac drugo leto v Sanobor z trgovinom i to zonim sadjem i povrteljem kaj je samo pridela. Naime, tako čitam kaj se bu delalo i kaj je v planu "Etno fletno" za 2014.
OdgovoriIzbrišiPridelati si hranu i nekaj još penez od toga priskribit nije bilo lako našim bakama. Vrt je bil ženski posal. Ravno pravnost spolova ogledala se u vrsti orudelja s kojim se delalo. Ženi je pripadalo: motika, grable, siročka za kosati drač, korito za rublje prati, kuhaća i komen na kojem s kuhalo, briga za koci za piceke i pajceke te diža za musti krave i sve mlično . Muško orudelje je bila sekira, kosa, žaga, plug, brane i briga oko štale štagla i blaga. Kada je mlada snaha išla kroz selo a ni nosila nikakove orudelje za posel, pitali su se ljudi v sebi kam to ona ide. Njoj je mesto ili na ledini ili na vrtu ili doma. Sam sebe prisiljavam da pišem ikavskoj sanoborkoj kajkaštini kak je govorila moj mamek.
Gosn Kumerički,
OdgovoriIzbriširekli ste da je Vaša baka rođena v lepom
dvorišču ze štaglom, kocima, kuružnakom se ograjeno s drvenim plotom familije Grgini di je bila naša tradicijska svadba.
Kad smo mi uređivali tu kučica ja sam farbala okna i vrata, i vidim neke broje na štoku, koji su bili puno put prebeleni z vapnom, pa sam zela nožek i to postrugala bila sam vesela i iznenađena kad sam vidla da je to bila 1905 godina kad je napravlena kučica. Još sam vidla da je jen oblok na maloj sobici / od mladencof / još onak stesan kak su negda delali bez hoblića, finih žagih i sakojačkega alata kak sad imaju tišlari.
A sad malo o trgovini "POD CIRKVOM".
Plac je bil pod cirkvom Sv.Anastazije uz Gradnu di su bili drveni štandi i tu se trgovalo.
Rekli ste i sami da su trgovali sa svim kaj su si pridelali. Da, nudili su svoje proizvode, svoja prekrasna pućka umijeća koje su izrađivali u dugim zimskim večerima.
Članice naše udruge bi u narodnim nošnjama i selskim kiklama s košarama na glavi donesle trgovinu na plac, a muški f košu isto tak svoje proizvode. A sanoborske milostive i druge gospe bi došle kupovat.
Plac je onda obiloval ze sim i sačim
- z mlečnim proizvodima: sir, vrhna, puter na trsovem listu stepka i sirutka.
- proizvodi od kuruze, ječma, šenice / kuruzni kruh, kuruzna i šenična mela, kakof kolač-možda fina zlevanka, gibanica, mlinci rezanci i još puno tega. Onda proizvodi z vrta i ledine:
- peršin, celer, luk, češnak, šalata, špinat pažul, koja glavička zelja i kela, korenja, krumpira, donesla bi se i koja ruška, sliva, jabuka, črešne z bogate Rakovice.
Bilo je tu i kojekakvih živaldi:
- racih, guskih, puranof, kakova piščenkica to se prodavalo pred Farofom a i koje jajčeko kaj se ni doma pojelo ili potrošilo za kolače za svetke.
Fletni pak muški bi donesli pletene košare, koše, mekle od sirka i šibja, opletene demižonke i još puno kojekakvih potrebštin.
Onda če su dobili koji dinar od trgovine, kupili bi koju kilicu cukora, soli, petrolja, škorne, rubec, kakof gombos za decu i se kaj bi pri hiži trebalo.
Tak bi i mi sega donesli na plac: ručne rade i druge sakojačke fele proizvodof koje naše fletne ženske i muški delaju.
Proizvodi od letine, mlečno, pijače, kolačof i sega finega.
Nekej bi i mi radi prodali "pod zidom" a če kaj ostane nebi nosili nazaj domom nek bi to potrošili z našim dragim pajdašima i pajdašicami, sima drugima koji bi se zanimali za ovu našu priredbu a i naše drage vernika koji bi išli z maše domom.
Se ovo bi isto tak popratili z muzikom uz domaču popevku i tancom iz vremena naših starih mamekof i dedekof.
Drage naše pajdašice i pajdaši
kad idete v nedelu k maši,
nejdite s cirkve ravno domom
navrnite se na plac pod zidom.
Đurđica Rubinić
Đurđica! To je OK nacrt za scenario .
IzbrišiInaće Grgini su prišvarak a pravo prezime je Gorišek. Slično su i nas svi u kraju znali pod prišvarakom Čižmeki . Vrnimo se malo na to vrime. Moj mamek je išla k maši i onda je nekaj doma zela u malu košaricu prodavala, dok ne bi počela maša. Onda je dala bilo kome kaj ni prodala za budi kaj. Rekle su joj pajdašice z Otoka. Jelča naj dohajat trgovat, jel nam ti spušćaš cenu. Mameku je bila važna maša, a ne tuliko kaj bu dobila za par jajac. No važno je za jnu bilo, da se malo pospomina, jel doma si stalno pri poslu i nemaš se skim pospominat. Onda kak i danas važno je, da nekej čuješ kaj se pripetilo gdi. Je bilo je tak, da novcov ni bilo pri hiži pak se sega moralo prodavat. Moj mamek je išla k zubaru pak je zela kokoš pod ruke i stime se zubarija plačala. Jako je pazila na svoje zube. Imala je čak jedan zlatni zub. Zubi su se glancali s vuglenom da buju bol beli. Čaći su rano popadali zubi. Gosponi v Sanoboru su rekli za te ženske z sela na placu da su to ženske z trdjim rubljem , dok su gradske ženske, kaj su kupovale, bile s mehkim rubljem. Gosponi su znali zažmikvati mladim ženskama,da bi nekaj jeftinije dobili. Ženske z sela su bile žlehnije, vitkije za one stvari znate, makar su imale trdo ruble. Tak je rekal jedan gospon.