Neki dan
gledam na HTV kako poduzeće „Čistoća“
odvozi ogromne hrpe glomaznog otpada
na neko skladište kraj Zagreba. Vidio sam velike količine lomljenoga
namještaja, različitih spužvi, plastičnih artikala, starih kućanski aparata.
Što se radi s tim otpadom ? Velika je vjerojatnost, kako to pitanje postavljaju mnogi. Nazvao sam „Čistoću“ kako bi
dobio informaciju, gdje se odlaže
glomazni otpad. Službenik s tel .centrale
„Čistoće“ nije me znao uputi do
odlagališta glomaznog otpada. Valjda se negdje selektira, pa onda reciklira ili ponovo koristi, prema onom pravilu 4R kojeg sam već spomenuo u jednom ranijem postu
ovog bloga. Ukratko 4R pravilo iz područja čistije proizvodnje oblikovano je prema četiri engleske riječi; - Reduce - smanji otpad i nepoželjne
emisije; Reuse - ponovno upotrijebi materijal npr povratnu ambalažu;
Recicle- recikliraj, vrati materijal kao sirovinu u ponovnu
preradu; Replace - zamijeni agresivne tvari,
energiju i štetne procese podobnim za okoliš.
Zamišljam, kako netko organizira nezaposlene
ljude za selekciju tog krupnog otpada ,pa
se preko portala www.njuškalo.hr ljudi mogu vrlo brzo informirati o poželjnim stvarima na
tom skladištu. Varam li se ja, da smo tako dobro organizirani? Različiti stari
namještaj, spužve iz madraca mogu se
ponovo koristiti u različite
svrhe. U prošli pet godina građani Zagreba su godišnje odbacili od 20000 do 60000 t/a glomaznog otpada. U materijale koji se sakuplja
u glomaznom otpadu ugrađena je već proizvodna energija koja kod drvenih panela
i iverica iznosi 17 MJ/kg, Za proizvodnju
takovih iverica potrebno je za
jedan kilogram oko 1000 litara vode. Dok je za proizvodnju kilograma poliuretanskih pjena
potrebno čak 115 MJ
energije i 500 litara vode. Oba ova materijala mogu se koristiti za
toplinsku izolaciju krovišta . O koristima čuvanju
šume kod ponovne primjene iverica da se i ne govori. Ali bilo kako bilo,
glomazni otpad je samo jedan od problemagradova i urbanog načina života. Problem
nije samo naš, nego je on tipičan za urbane prostore a naročito za megapolis
gradove. Da se razumijemo, Zagreb je megapolis-grad za veličinu Hrvatsku .
Svjetska UN-zajednica
organizirala je u studenom ove godine svjetski vrh stručnjaka i
političara u Varšavi posvećeno
klimatskim promjenama. Oni nisu stvorili neki dogovor, oko globalnih ekoloških problema. Hrvoje Jurić novinar „Večernjaka“ pišući o ovom skupu, predlaže da se stara parola ekološkog
djelovanja „Misli globalno djeluj lokalno“ pretvori u „Misli lokalno djeluj
lokalno“. Koncepti ekologija ,održivost, održivi razvoj
su danas postali poštapalice kao i ljudsko pravo, sloboda, pravda, koje
lijepo zvuče, ali ih se ne može lako pretvoriti
u neku korist i poželjnu akciju. Održivost se u političkom i poslovnoj komunikaciji koristi , kako se kaže na engleskom jeziku kao buzz-word kojom su ispunjene reklame.
Svjetska
asocijacija gradova- metropola metropolis
(World Association of the Major Metropolises)
zajedno s UN programom Global Compact Cities
stvorila je postupnik kako pristupiti održivom razvoju gradova. Taj
program nazvan je „krugovi održivosti“(
circles of sustainability) .
http://en.wikipedia.org/wiki/Circles_of_Sustainability
Krugovi održivosti su metode za
procjenjivanje i upravljanje usmjereni
prema održivom životu nekog grada. Sjećam se, kako smo čitali 80-tih godina
prošlog vijeka o sličnim pojavama tzv. krugovima kvalitete (quality cirkles) koje su se osnivale u
tvornicama u Japanu, kako bi se povećala kvalitete njihovih proizvoda. Cijeli svijet je tada priznao
Japanu, da ima najkvalitetnije proizvode.
Iz iskustava tih krugova kvalitete razvile su se svjetske norme pod nazivom ISO 9000 koje su primjenjive za
upravljanje kvalitetom u
tvrtkama ili organizacijama.
Nastavak normi o kvaliteti proizvoda su ostale koherentne norme uključujući ISO 14001, ISO 14031 prevedene na hrvatski EN HRN ISO
14001:2009 koje obuhvaćaju problematiku upravljanja (procjena i kontrola) bilo pozitivnog
bilo negativnog utjecaja na okoliš.
Svaka organizacije u svom djelovanju ima i neki aspekt okoliša. Aspekt okoliša se
mora uključiti „u igru“ kao element djelatnosti proizvoda ili usluge neke organizacije, koji
može s okolišem uzajamno djelovati.
Metodologija
krugova kvalitete i nastavak u ISO normi protežu se na krugove održivosti kojima se procjenjuje utjecaj ljudi koji žive u gradovima na okoliš. Pojam održivosti kao neki potencijal,
valja shvaćati kroz skup
ljudskog djelovanja , za dugoročno održavanje blagostanja. Održivost neke
društvene zajednice, sastoji se od pod skupova ekološkog, ekonomskog, političkog i kulturnog djelovanja.
Metodologiju krugova održivosti proveo
je grad Melbourne i dobio je ovakvu grafičku sliku ,lako prepoznatljivu svakom stanovniku. Kako su ocijene za aktivnosti
poredana crveno- loše, a zeleno- izvrsno dobiva se odmah i područje, gdje valja
fokusirat djelovanje ( raditi ) i trošiti novac za poboljšanja. Metodologija se
u prvom koraku sastoji o popunjavanju postupnika koji ima 38 stranica.
Postupnik
sadrži prema značenju u praksi mnogo pitanja i potpitanja, na koje valja
odgovoriti i ocijeniti od 1 (loš,kritično) do 9
(izvrstan) . Pitanja su raspoređena prema područjima: ekonomija;proizvodnja, razmjena i prijenos, regulacija i računovodstvo, potrošnja
i primjena, rad i socijalna skrb, infrastruktura, distribucija bogatstva, ekologija; materijali i energija,
voda i zrak, flora i fauna, staništa i
naselja, prijevoz, hrana, emisija i otpad, politika; organizacija i
upravljanje, pravo i pravda, komunikacija i kritike,pregovaranje i zastupanje,
sigurnost, dijalog i pomirenje, etika i odgovornost, kultura; identitet i
angažman, kreativnost,vjerovanje i ideje , spol, učenje, zdravlje i dobrobit.
Važno je spomenuti, kako se rješavanja pitanja održivosti može organizirati tako, da akcije krenu
odozdo od stanovnika mjesnih odbora ili zajednica, a ne odozgo od
trome Vlasti. Rješenja kriznih situacija
u bilo kojem području, najviše efekta donose, ako se krene odozdo. Aktualno je danas u nas: demokracija poticana od naroda za
narod. Nije pretenciozno tvrditi, svaka politčka stranka morala bi se obraćati biračima po istom obrascu krugova održivosti jer "arhaik" pojmovi "lijevo" i "desno" spadaju u XVIII stoljeće.
Za
kraj moram spomenuti jedno iskustvo iz roditeljskog doma. U štaglju smo imali
jedan trupac od brijesta, drvo koje je
danas skoro nestalo iz naših šuma. Taj
trupac je bio u jednom kutu štaglja, pa
se premještao godinama u neki drugi prostor štaglja. Otac ga nije dao ispiliti za ogrjev, govoreći kako je to najžilavije drvo i najbolje za glavinu, špice i platnicu drvenog okovanog kotača za naša kola. No, kada smo montirali
gumene kotače od starog automobila na
seoska kola, onda smo mu rekli, sada nam više ne treba taj trupac pa ćemo ga
ispiliti. Ne, nečete !? odgovorio je, možda
će taj brijestov trupac nekom drugom
trebati. Postavimo si pitanje: koliko
predmeta i stvari imamo, koje nam više ne trebaju, u koje je ugrađena materija i energija, a nekome su jako
potrebna. To se dalje može nadopuniti s pitanjem, koliko znanja (informacija)
nosimo i koje se mogu danas na korist
vrlo lako prenijeti drugima? . Tako valja gledati krugove održivosti kojima se olakšava suživot ljudi ne samo u gradu.
Moj maturant mi kaze: vecina onog sto učimo iz matematike mi nikad neće trebati. Pitam ga konkretno jedan primjer. On kaže, pa evo na primjer cosinus i sinus. Sad ja pitam samog sebe: kako to moj ucenik zna da mu to nikad u životu neće trebati? Život je kratak, ali ne opet toliko :)
OdgovoriIzbrišiTo je i s ovim trupcem koji će možda nekom trebati. S učenjem je puno lakše nego s trupcem jer informacije, znanje, zauzimaju manje mjesta u našoj glavi, nego trupac oko naše kuće. Trebalo bi učiti upravo radi: možda će nekome trebati, a možda i meni. Po Jožinom gore i naš odnos prema učenju je pitanje ekologije.
Drugo.
Krugovi održivosti, naravno obuhvaćaju sve, su vezani sa zaustavljanjem svake krize ikad, pa i ove danas. Ovako. Kriza traje do onog trenutka kad drustvena sredina dosegne održivost na neko duže vrijeme. nakon tog vremena opet se javlja kriza i održivost se premješta na neku drugu poziciju. Svaka sredina ima svoju razinu održivosti.
Branje jabuka ne rješava krizu, kao ni turizam, jer samo na kratko vrijeme angažiraju trajno nezaposlene. Moraju se promjeniti svi gore nabrojeni aspekti da bi se došlo do nove održivosti. Svakoj sredini treba različito vrijeme za premještanje s jedne razine na drugu, pa je zato i trajanje krize različito. Očito nam treba svima ponovo poći u školu i u njoj ostati do kraja života kakva su vremena došla. Trebamo naučiti, između ostalog, i ovo o čemu Joža piše. Dok god to ne naučimo, nema kraja ovoj krizi.