If you always do what
you always did
You will always get what you always got.Albert Einstein
Činite li uvijek ono
što ste uvijek činili, uvijek ćete dobiti ono što ste oduvijek dobivali.
Ta mi je uzrečica zgodna kao uvod u diskusije ili prijedloge o kurikulumu[i] tj. strukturi sustava odgoja i obrazovanja u pučkim i gimnazijskim školama. Naime, mi stariji svjedoci smo mnogih
strategija koje su se kod nas pisale i prepisivale kroz posljednjih četrdesetak
godina pa se bojimo kako će nam i ovaj kurikulum dati ono što smo dobivali ranije, samo popis želja a
nismo bili zadovoljni realizacijom. Kurikularna reforma je prijedlog, a
projekt je započet 1. veljače 2015. kad je napisano i predloženo 55 dokumenata. Sve je to samo
početak realizacije strategije obrazovanja znanosti i tehnologije. Svi koji imaju ili nemaju informatičku
pismenost pozvani su na sudjelovanje.
- Što mi se sviđa.
Prvo, djeca
pučkoškolskog uzrasta uče strane jezike bez gramatike - uče napamet cijele rečenice, što je stara mudrost. Primjerice
u navedenoj pametnoj uzrečici lako se nauče najvažnija vremena od dva najučestalija engleska
glagola činiti (do) i dobiti (get).
Drugo, ubačena je međupredmetna tema Održivost
i održivi razvoj koji se uči
primjerice kroz prirodoslovne redovite predmete kurikuluma kao što je Fizika ili
Biologija.
Ukupno je sedam međupredmetnih tema od
kojih izdvajam Kako učiti i Poduzetništvo. Međupredmetna tema Održivi razvoj prožima cjelokupni rad.
Ostvaruje se u sklopu obaveznih i izbornih predmeta, sata razrednika,
integrirane nastave, projekata, terenske
nastave i izvannastavnih aktivnosti te je povezana s ostalim međupredmetnim
temama i područjima kurikuluma.
- Što je diskutabilno?
Ima li u kurikulumu mjesta za školske vrtove?
Cvijet sličan slaku batat biljke koja se jede.
Je li to zastarjelo
pa djeci više ne treba? Evo mojih argumenata:
Školski vrtovi usko su vezani s pojmom održivi razvoj. Sve što djeca u petom i
šestom razredu nauče u predmetu Priroda
- ukupno kroz 122 sata - morala bi praktično probati i vježbati - na zemlji. U
sedmom i osmom razredu Prirode nema, no
možda bi je trebalo uvesti. Hrana je osnovna ljudska
potreba. Nema kruha bez motike. Premalo je sati posvećeno Prirodi. Uvijek se raspravlja kojem predmetu uzeti satove, a kojemu
dodati. To je veliki problem, jer u Hrvatskoj ima 850 osnovnih škola i pod
njima mnogo područnih na različitim
lokacijama, a tu je i ograničenje vremena i novca. Pročitajte što su školski vrtovi značili u povijesti obrazovanja našeg naroda. Inače,
projekt „Najljepši školski vrtovi“ nastao je još 1994. godine na poticaj
ekološke emisije Prvog programa Hrvatskog radija „Slušaj kako zemlja diše“
urednice Lidije Komes.
Odakle namaknuti satnicu za rad u školskim vrtovima koji
mnogo više znače nego vježbaonica ili terenski
rad povezan s predmetima Priroda i Biologija?. Uzmimo kako se parcele
za vrt mogu relativno lako kupiti, iznajmiti ili revitalizirati od zapuštenih njiva.
Letimično gledajući nastavni plan s godišnjim brojem
sati po razredima, moglo bi se malo
otrgnuti od svih obveznih i izbornih
predmeta i preusmjeriti za rad u školskom vrtu od petog do osmog razreda.
Zamislimo, da smo odabrali za premijera Japanca koji ne zna
hrvatski jezik i ne poznaje naše povijesne i
ekonomske prilike i neprilike.
Taj Japanac bi vjerojatno najprije proputovao po Hrvatskoj i ustanovio kako su nam
resursi nepravilno posloženi. Većina ljudi stanuje u gradovima, a uokolo zjape velike
neiskorištene površine zemlje koja se ne obrađuje i nije suvislo povezana
nikakvim djelatnostima.
Japanac bi vjerojatno rekao da treba podesiti nastavne
programe kako bi djeca već u školi naučila i zavoljela poljoprivredne poslove. Priznajmo
kako smo pojam poljoprivrede (ratarstvo, livadarstvo, voćarstvo, vinogradarstvo, povrćarstvo, ishrana stoke, mljekarstvo...) zapustili, a
usput smo u svijest ugradili odbojnost prema seljaku koji radi u subotu i nedjelju i ne može ići recimo mjesec dana na godišnji
odmor. Reagirao sam u „večernjak-u“oproblemu kako je riječ „seljak“ postalapogrdna (pejorativ) ružna a još ružnije
zvuči kao seljačina kod nekih mediokriteta. Molim pročitajte moje
argumente, koji mogu biti putokaz prema potrebi privikavanja djece što prije da
osjete kako zemlja diše.Prije 100 godina najbolji tadašnji sveučilišni profesori pisali su kako se treba urediti školski vrt.
Danas futurolozi ukronologiji nastajanja znanosti itehnologije ističu green-tech,
bio-tech, digital-tech, nano-tech, neuro-tech područja gdje se stvaraju inovacije i otkrića. Prema
tome, školski vrtovi nisu arhaik u
obrazovanju, jer u njemu mogu izrasti mnogi budući znanstvenici kao presadnice i biti presađeni
u različite tehnologije. Evo primjera.
Vratimo se ponovno imaginarnom premijeru Japancu. On bi
pohvalio moju poznanicu dr. Baru Vinković i njezinu sestru Rezu koje žive u Zagrebu i revitaliziraju njive iz
baštine svojeg pokojnog oca Josipa u selu
Živikama pokraj Slavonskog Broda. Ona mi
šalje pismo u kojem opisuje kako je eksperimentirala s uzgojem batata. Djelomično prenosim sadržaj pisma:
- Naša iskustva glede sadnje batata.
Batat je višegodišnja biljka, botanički iz porodice slakova.
Podrijetlom je iz Srednje i Južne Amerike, znači to je povrtna kultura tropskog
i suptropskog klimatskog pojasa. Popularno nosi naziv slatki krumpir iako s
njime nema veze, ne formira gomolje kao krumpir već sekundarna zadebljanja
korijena. Višekratno oranje dijela okućnice prethodnih je godina obavljano
uglavnom zbog uništavanja ambrozije, uvezenog i nadasve invazivnog korova.
Međutim, u sezoni 2015. godine, poorano tlo pokušale smo oplemeniti sadnjom, dosad
nepoznatim usjevom - batatom. Ideja je
nadošla tijekom zimovanja u Gornjem Vrapču, potaknuta teorijom dvoje mladih
agronoma kojima se činilo korisno spojiti mladenačku želju i teoriju s jedne
strane te obradivu njivu i potrebitu logistiku za čudesnu biljku u mom vrtu s
druge.
Tako je dogovoreno da će agronomi nabaviti nekoliko stotina
sadnice, a mi ćemo pripremiti tlo i u agrotehnički primjerenoj sezoni teoriju
provesti u djelo.
Sadnja je upriličena u subotu, 9. svibnja 2015. na površini
od oko tisuću četvornih metara (pedesetak metara dugačka i oko dvadesetak
metara široka) na mehanizacijom oblikovane uzdignute gredice - redove. Po
vrhovima gredica sadili smo uzgojene presadnice batata u razmacima od oko 40 cm
i s otprilike toliko razmaka među redovima. Oko osamdesetak biljčica posađeno
je u jedan red pod crnu najlonsku foliju,
a njih petstotinjak posađeno je u šest redova, kasnije malčirano slamom i sijenom.
Suho razdoblje s vrućinom i do 38°C bilježi se neprekidno od
sadnje do 23. srpnja 2015. Toga je dana palo malo kiše, bolje išta nego ništa,
nedovoljno da ublaži učinak 75 dnevnog suhog i vrućeg ljeta gospodnjega. Vrući
dani su se nastavili nizati sve do 17. kolovoza kad je iz prijetećih oblaka
pala obilna kiša. Iako se tlo dobro natopilo za mnoge usjeve to je došlo
prekasno. Biljke čiji se podzemni plodovi (krumpir, cikla, mrkva, luk) koriste
za prehranu
obilna kiša potaknula je na naknadni porast, kao da su
počele iznova klijati, što je ubrzalo rokove njihovog vađenja.
Berbu batata ispod folije odgodili smo jer je tlo bilo
pretvrdo, a i korijeni su sitniji, pa smo ostavili da najavljena kiša natopi
zemlju, a možda i batat naknadno okrupni. U tu svrhu smo skinule foliju
(zbrinule ? na lomači !), a vadile smo 3. listopada 2015. Malčiranje travom je
zakon u vrtu.
Batat smo sortirali u tri kategorije - kao krupni, srednje
veliki i sitni primjerci. Stavljali smo ih u vreće (za krumpir ili jabuke) mase
od oko 10 kg. Ukupno smo ubrali 375 kg i to 284 kg narančastog i 91 kg plavog
batata.
Vreće smo slagali u staju na pod prekriven debelim slojem
slame te ubrzo tražili potencijalne kupce.
Dogovorno smo dijelili troškove a tako i ostvarenu dobit.
Ugrubo troškovi su bili sljedeći: sadnice 980 kn, folija 150
kn (ukupno 1130 kn – „kooperanti“); usluga obrade terena
izrada gredica 500 kn, gorivo 400 kn, odnosno sveukupno 2030 kn.
Koliko smo ukupno prodali i po kojoj cijeni točno ne znamo,
budući da smo i mi i naši kooperanti-pomagači ostavljali sebi, za probu
prijateljima, a sitni primjerci su dospjeli u napoj (svinje nisu
štrajkale).
Mi smo dobile 1145 kn što je iznos od 8 kuna za kilogram prodano
na veliko.
D Zaključak:
Sadnja batata može biti primjer za planiranje, dizajniranje, opažanje i analiziranje rezultata pokusa (DOE
Design of eksperiment - pojam u statistici) u školskom vrtu. DOE se koristi i kada se istražuje receptura
kruha, gnojiva, novog lijeka, žbuke, oblik avionskog krila ili funkcionalnost
mlinca za kavu itd. Prema tomu, djecu od najranijih školskih dana valja učiti
da u školskom vrtu mogu izvoditi svoje prve prave pokuse. Japanac bi sigurno pohvalio
doktoricu Baru zbog iskorištavanja
resursa i pokusa na njivi.
[i]
Curriculum vitae - životopis koji se prilaže molbama za pristup ispitima na
visokim školama ili molbama za namještenje.
Joža, ovo s vrtovima kao istraživačkim institutima učenika svih uzrasta je za mene najbolja ideja što sam je ikad čuo za škole. Neka to bude jedna od izbornih aktivnosti, kojih uopće nemamo po školama.
OdgovoriIzbriši