K suncu prosi vsaka roža,
K suncu trava vsaka,
Tak i k tebi, Majka Božja,
Srce siromaka…
K suncu trava vsaka,
Tak i k tebi, Majka Božja,
Srce siromaka…
1.Svjetovna i crkvena vlast u Hrvatskoj
Svjetovna i crkvena vlast u Hrvatskoj se ujedinjuju 5.
kolovoza proslavom državnog praznika Dana
pobjede i domovinske zahvalnosti i
Dana hrvatskih branitelja, te 15. kolovoza proslavom blagdana Velike Gospe. Oba se događaja slave kao
državni praznici, koji zapravo mogu biti silnice ujedinjenja ljudi u svekolikom
korisnom djelovanju. Korisno djelovanje naročito je potrebno u gospodarstvu
zbog održivog razvoja, kružnog gospodarstva te zaštite okoliša od onečišćenja. Nedostatak komunikacije među
ljudima stvara mnoge nedaće u svakom
društvu tako i našem.
No, u Hrvatskoj postoje i drugi lokalni vjerski događaji,
koji se slave stoljećima i koji su na popisu UNESCO-ve nematerijalne baštine.
To je Festa sv. Vlaha u Dubrovniku, koja se održava već 1043 godine, dok
mještani otoka Hvara uoči Uskrsa već od 1510. godine njeguju pobožnost Za
križem.
Samoborci već oko 300 godina organizirano hodočaste na
Mariju Bistricu, gdje u narodnim nošnjama sudjeluju u prošeciji. Narodna nošnjaje simbol održivosti odijevanja Ta se prošecija ponavlja 5. kolovoza u Samoboru, što je tradicija koja traje od
1749. godine, zapisano je u Noršićevoj Povijesti župe sv. Anastazije[i].
Prošecija u narodnim nošnjama značajka je grada Samobora u štovanju Majke Božje od 1749.g. Foto; Radovan Librić
U Samoboru se ljude koji hodočaste na Mariju Bistricu zove „romarima“. Danas je
popularna ova Domjanićeva kajkavska pjesma posvećena Mariji, koju on naziva romarska.
Samoborci su, naime, držali, da je nekoć kip Majke Božje bio
u Bistri (gdje je sada župna crkva svetog Nikole), a kasnije da je čudotvorni
kip Majke Božje nestao iz Bistre čudnovatim načinom, i da si je Majka Božja odabrala
Bistricu kao mjesto gdje da je narod časti i štuje. Zato i danas gotovo nijedan
Samoborac neće reći da ide na Bistricu, već na Bistru, tako to piše veliki
kroničar Milan Lang
.
2. Štovanje Marije Majke Božje
Mariju, Majku Božju, štuju u mnogim krajevima Hrvatske i
Bosne i Hercegovine pod različitim imenima – GOSPA SINJSKA, MAJKA BOŽJA
BISTRIČKA, GOSPA TRSATSKA, GOSPA OD UTOČIŠTA IZ ALJMAŠA, KRALJICA MIRA
MEĐUGORJE… koje je postalo omiljeno marijansko svetište hodočasnika iz cijelog
svijeta, a pod patronatom Sv. Oca.
Kad već slavimo Veliku Gospu kao crkveni blagdan i državni
praznik, upoznajmo se s nekim dogmama i podacima iz marijansko-mariološke
kronologije[ii].
3. Marija kao majka Božja jako je vezena uz najstarije događaje upisane u
hrvatskoj povijesti.
Tri marijanske dogme:
1. Marija je Bogorodica, 2. Marija je bez
istočnoga grijeha začeta, 3. Marija je tijelom i dušom na nebo uznesena, što se
slavi 15. kolovoza kao Velika Gospa.
Marijina majka Ana i otac Joakim su iz Jeruzalema.
Nije poznat njezin datum rođenja. U Bibliji se Marija kao Isusova majka
spominje 19 puta. Rođenje Marije slavi se kao Mala Gospa 8 rujna.
431. g. na trećem ekumenskom crkvenom saboru
u Efezu proglašena je Marija Bogorodicom
975. g. hrvatska kraljica Jelena Dobra
sagradila je crkvu sv. Marije u Solinu
1078. g. hrvatski
kralj Zvonimir podigao je u Biskupiji kod Knina baziliku sv. Marije. Lik Bogorodice
uklesan u kamenu pronađen je u ruševinama bazilike u Biskupiji, a nazvan je Pralik Gospe Velikog hrvatskog zavjeta. Za slavlje
Branimirove godine 979. – 1979. taj je lik izliven u zlatu i srebru koje je
blagoslovio papa Ivan Pavao II.
1288. g. spominje
se Crkva Majke Božje u pavlinskom samostanu u Remetama kraj Zagreba
1291. g. dolazak
Nazaretske kućice na frankopanski Trsat
1385. g. prvi
spomen crkve Blažene Djevice Marije u
Olovu
1571. g. pobjeda
kršćanske vojske nad premoćnom turskom flotom kod Lepanta. Pobjeda je pripisana
moljenju Gospine krunice. Kao zahvalni spomen na dan 7. listopada slavi se blagdan Blažene Djevice Marije od krunice. Podsjetimo se kako su mnogi branitelji u Domovinskom ratu nosili krunicu oko vrata
1630. g.
podignuta crkva Gospe od Škrpjela na
otočiću kraj Perasta
1641. g. nađen
trag svetišta Majke Božje od Krasna kraj Senja
1669. g.
hodočasnik franjevac Joakim Balagović donosi kip Majke Božje iz Jeruzalema na Trški Vrh. Od tada se štuje Marija kao početak boljeg svijeta
1684. g.
pronalazak Gospina kipa i obnova štovanja Majke
Božje Bistričke. Mjesto Marija Bistrica postaje marijansko nacionalno
svetište
1715. g. počinje
Gospino štovanje u Sinju pod imenom Gospa
Sinjska. To je štovanje poznato kod našeg naroda i šire po konjičkim
turniru „Sinjska alka“ koji se organizira u čast Gospe
1731. g. nastaje
svetište Gospe od Kamenitih vrata u
Zagrebu
1976. g. biskupi su izdali poslanicu Trinaest stoljeća kršćanstva u Hrvata i
zamolili vjernike da slave ovaj jubilej koji je završio Nacionalnim euharistijskim kongresom u Mariji Bistrici 1984. g.
4.Identitet
Za identitet se mali narodi trebaju boriti svim sredstvima. Svaki
je narod smješten u nekom prostoru ove Zemlje, koji obično nazivamo
blagoslovljeno tlo. Taj prostor valja čuvati i veličati te prenositi njegov
značaj za život na mlađe naraštaje. To se lako postiže kada crkvena i svjetovna
vlast zajedno slave i kršćanske blagdane i državne praznike.
[i] Vjekoslav Noršić, Povijest župe sv.
Anastazije, Društvo za povjesnicu
Zagrebačke nadbiskupije „Tkalčić“, Zagreb,
2005., str. 178
[ii]
Gracijan Biršić, Marija – početak boljeg svijeta, HKD Sv. Jeronima, Zagreb,
2009., str. 303
Nema komentara:
Objavi komentar