Ne prodaj sine
zemlju
Naročito ne
strancu
Kad ne budeš
zemlje ima
U debelom bit ćeš
lancu
(seljak iz Drniša čije ime sam zagubio)
Danas struji velika promidžba kroz sve medije: „To je
revolucija“ tj pretplatite se na naš sustav mobilne telefonije. Ali kod nas
vremešniji ljudi revolucija ima i
drugačijih značenja.
Naša roditeljska kuća
bila je na sredini sela i imali smo relativno veliku dnevnu sobu. U toj sobi
održavali su se sastanci,
žitelja čitavog sela. Dolazili su odgovorni politički aktivisti, relativno
mladi ljudi, na te seoske skupove
provodeći novu politiku, pod geslom svi
u seljačke radne zadruge . Bilo je to nakon prevrata 1945. kako su naši starci nazivali prelazak na
socijalističko-komunistički model gospodarenje. Tadašnjih politički aktivisti nisu imali jednostavan zadatak govoriti ljudima na selu o novom
društvu. Jasno, svi su slušali pažljivo i sa strahom, revolucionarni prelazak u
novi poredak. Politički aktivisti su
govorili: stvaramo novo društvo,
gdje će svi ljudi biti jednaki, ravnopravni, neće biti više
bogatih i siromašnih ljudi. Dati ćete svoj grunt i blago i oruđe i stvorit ćemo novi život u seljačkim radnim zadrugama. Govorili su, te zadruge se zovu kolhoz u
Rusiji. Striček Nacek, koji je bio
dugo u zarobljeništvu u Rusiji, nakon prvog svjetskog rata, rekao im je kako je kolhoz
zapravo logor. Strah se uvukao u svaku porodicu.
Mnogo se pričalo među ljudima o novom društvenom uređenju,
gdje ne će biti siromaštva niti u gradu niti
na selu. . Moja stara mama, tako smo mi zvali baku Baru je komentirala:
„kakvo će to biti društvo jednakih
ljudi? To je kao da si uzmem
siročku (sjekirica za kosati
drač) i odsiječem prema palcu sve
prste“. Znali su ljudi kako je to utopija i kako ne mogu svi ljudi biti
jednaki, kao niti prsti na ruci. Ja sam tada bio dijete od 9
godina i ta rečenica ,o sječenju prstiju siroćkom podsjeća me i danas na mnoga politička događanja kako u nas tako i u svijetu. Svugdje se među
ljudima traži jednakost različitih vrsta. Tada se revoluciju
slavilo kao „zlatno tele“. Ona je stvarala
jednako vrijedne klase ljudi proletere
i seljake, time da su proleteri bili „nešto jednakiji. Odričući se zemlje seljaci žele biti proleteri, usput će dobiti dječji dodatak, 8 satno radno vrijeme , tri do četiri tjedna plaćeni godišnji odmor. Pohotom oduzimanja privatnog vlasništva stvorilo se društveno vlasništvo. Društveno vlasništvo
su mnogi smatrali kako je ono svačije. Kad je nešto svačije onda je zapravo
ničije, što je bio uzrok mnogim opačinama koje su bile vidljive kroz mnoge pljačke i korupcije u zadnjih 100 godina.
Učili smo, kako je revolucija stalna borba. Ali iz neprestane borbe rađa
se nered i surovost što ne dovodi do
sklada u društvu. Poslije smo učili u
znanstvenoj disciplini termodimici kako se nered ili entropija stvara i kada se
izjednače temperature materije ili primjerice pomiješa vino i rakija ili otrovi
i voda . Neke mješavine se ne mogu
praktično više razložiti u
pojedine sastojke. Isto je tako kada se privatno vlasništvo ukida podruštvuje, nije ga praktično moguće vratiti u prijašnje
stanje. Jasno, niti se
teoretski ne može pošteno provesti
proces privatizacije, koja se isto revolucionarno provodi na različite načine i sada u našem društvu.
Stoljećima su ljudi
tražile putove , do društvenog poretka gdje će
biti mnogo socijalne pravde. U školama
smo učili: Srce socijalizma je jednakost . Karl Marks i Fridrich Engels rezimiraju njegov cilj jednostavnim sloganom: „Od svakog prema sposobnostima svakom prema potrebama“.
Marks i Engels 1848. izdaju
Manifest Komunističke Partije gdje se između ostalog navodi, kako se
komunističkom revolucijom ukidaju privatno vlasništvo što je nazvano eksproprijacija vlasništva nad
zemljom. Kao odgovor na Manifest , tek nakon
40 godina 1891. Papa Lav XIII izdaje poznatu encikliku „Nove stvari“ (Rerum
novarum) gdje objašnjava načela katoličkog socijalnog nauka. U sukobu između rada i kapitala Lav XIII
daje dva važna načela. Zbog dostojanstva rada i radnika, radnici se imaju pravo udružiti u sindikate,
dok drugo načelo govori o pravu na privatno
vlasništvo specijalno kada se misli na zemljišni
posjed. Kao što ptica ima pravo na svoje gnijezdo tako i svaki čovjek ima
pravo na svoje vlasništvo.
Od onda do danas dogodili su se mnoge revolucije, prevrati, ratovi. Danas
skoro svi Ustavi u svijetu imaju
članak o socijalnoj pravdi.
Sloboda, jednakost,
nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova, mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava
čovjeka, nepovredivost vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski višestranački
sustav najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske. Dalje, članci 51,54
i 55 u RH- Ustavu govore o podmirenju javnih troškova, o slobodnom biranju
poziva i zaposlenja i o pravu na zaradu zaposlenika, kojom može osigurati sebi
i obitelji slobodan i dostojan život.
Bilo kako bilo, mnoge
postavke u našem, i ne samo u našem Ustavu, podsjećaju me na moju baku i
njezinu usporedbu o jednako dugim prstima. Svi smo jednaki i nitko ne bi trebao
biti gladan, jer živimo u socijalnoj državi. No svakodnevni naš život i članci Ustava nisu uvijek usuglašeni.
Što bi danas trebali
pričati stranački aktivisti (a ne pričaju?)na sastancima mjesnih odbora u
selima i gradovima. Ako bi bili dobro podučeni oni bi trebali koristili usvojim govorima slijedeće pojmove: ljudski resursi, učenje, upravljanje
kvalitetom, ekologija, upravljanje
investicijama, upravljanje
financijama, odnos s korisnicima , upravljanje
rizicima, upravljanje inovacijama.
Da bi se lakše
živjelo ovi pojmovi nam moraju biti svima jasni. Podvukao sam
upravljanje investicijama i financijama
o čemu se opet i najviše priča kako u mnogim obiteljima, tako i u državnim institucijama. Investicije se
doživljavaju kroz novac kojeg treba samo podignuti u nekim bankama. Valja temeljito
promijeniti poimanje, o novcu koji služi kao “mazivo”u gospodarenju i kao mjerilo bogatstva. Novac više nema zlatnu
podlogu . Zbog toga, velesile tiskaju svoj novac s oznakama: $, ¥, €, £, kao novine. Novac “putuje” svijetom pomoću Interneta putem klika na tipkovnicu
računala. Takav novac kao papir ili
kao znak u finacijskoj bilanci,
prihvačen je svijetskom valutom, kao i onaj raniji s
zlatnom podlogom. Finacijski moćnici “guraju” svijetom takav novac u ogromnim brojčanim vrijednostima,
kupujući njime prirodne resurse, sirovine, medije i
tvrtke . Male države se zadužuju tim novcem te postaju dužnici. Različite novčarske agencije klasiraju ocjenjuju države u grupe
višeg ili nižeg rizika u poslovanju. Države s visokim rizicima u poslovanju , mogu isto dobiti kredit, ali s višim kamatama.
Trenutačno je glavna
svjetska diskusija, kako Europska središnja banka ECB raspodijeljuje po vrlo niskim kamatama 1060 milijardi € prema “projektu”
ili operaciji dugoročnog finaciranja LTRO –(long term
refinancing operation). ECB praktično daje novac bankama po vrlo niskim kamatama na dugi rok
otplate, kako bi banke bile solventne i likvidne. Rezultat toga je kako u malom
Samoboru imamo šest robnih kuća, a na
trgu imamo šest banaka.
Čak što više, danas se ukida polako društveno i/ili državno
vlasništvo što isto stvara velike opačine jer se u gruntovne knjige ono upisuju
kao privatno vlasništvo. Privatni vlasnik nije prepoznatljiv, kao što nije prepoznatljivo i porijeklo novca, kojim se kupuje i privatno i državno vlasništvo.
Ima li ekološka misao
mjesto u ovim revolucijama. Prvo; socijalizam se urušio zbog toga jer nije
prihvaćao niti tržište niti privatno
vlasništvo, naročito ne intelektualno
vlasništvo. Sve je to naše i svi smo jednaki. Drugo; sadašnji
kapitalizam koji trenutačno slavodobno
vlada svijetom će „propasti“, jer ne
prihvaća našu Planetu sograničenim resursima. Ne prihvaćaju
pravu vrijednost „proizvodnje
roba“ koju daju eko sustavi Planete. Nema prave
kalkulacije troškova, jer držimo
u podsvijesti zrak, voda i tlo badava su nam dani. Strašna zabluda!? Stručnjaci su izračunali kako je proizvodna vrijednost ekosustava naše Zemlje
2008 godine bila 44000 milijarde dolara. Priroda i okoliš ne daju kredite, niti
kreditne kartice i ne priznaju stalno tiskanje novca i permanentni porast BDP-a. USA
i EU s udjelom stanovništava od oko 11% u svjetskoj populaciji imaju 58% udjela u uzrocima globalnog zagrijavanja Zemlje.
Veza između površine Zemlje i stanovništva koje živi na njom
naziva se „ekološki otisak . Svakom
stanovniku Zemlje je dopušteno „konzumiranje“ ili trošenje samo 1,8 gha globalnih hektara. Građanin RH
konzumira 3,34 gha čime smo „uzeli
kredit“ od okoliša, u visini od 1,54 gha. Bogate država, vlasnice svjetskih
valuta konzumiraju okoliš Zemlje još više i to od 8 do 12 gha po glavi stanovnika i šire svijetom različite medijske i marketinške revolucije pa i ratove kako bi zadovoljile svoje prohtjeve. Gdje je tu model
razmišljanja moje bake? Svi svjetski centri moći propovijedaju
jednakost i pravičnost među svim državama na Zemlji. Drugim riječima
rečeno, valjalo bi svima nama ujednačiti duljine prstiju. To je ne moguće i zato postoji samo jedna poruka.:
Ne prodati njivu (čitaj, različite
gospodarske elemente) koju baštinite
od svojih predaka za papirnati novac da biste
„revolucionarno“ kupili jeftini mobitel ili auto. Zamislimo se nad revolucijom gdje je trošak od korištenja
mobitela i telefona u domaćinstvima veći
od troškova za kruh i mlijeko. Prodati njivu je isto revolucija, jer ona vam ne će moći davati više hrane
od 0,1 do 3 kg/m2 koliko je davala vašim precima. Zemlja
i rad su bile glavne značajke gospodarstva moje bake i zato nije vjerovala
u revolucije i jednakost među ljudima. Zato i mi moramo staviti pod upitnik mnoge
članke našeg Ustava koji građanima daje
lažnu nadu, da smo socijalna država. Bit
će socijalna ako se pravilno procjeni okoliš od kojeg živimo.
.
Danas je pozeljno istaknuti razlicitost kako bismo svi imali posla. Uske specijalizacije se danas traze. Moci ce se otvoriti i firma za samo 10kn. To znaci da ce svatko moci biti vlasnik firme. To znaci da cemo tu svoju usku specijalizaciju jako voljeti, bit cemo vise motivirani. Preko drustvenih mreza (a i ovaj blog je jedna takva drustvena mreza) ce se ti vlasnici 10kn-firmi moci povezivati, upoznati, pokazivati svoje radove, stjecati povjerenje jedni u druge i povezivati oko nekih projekata. Na primjer, mozda ste primjetili i na TV reklamu 'crno jaje'. To je grupna kupovina po malim cijenama preko interneta. Taj projekt je pokrenulo 8 firmi gdje svaka firma zaposljava jednog ili dvoje. Najvece bogatsvo, pored ovog kojeg navodi Joza, je povjerenje. Banke nemaju povjerenja u poduzetnike pa su visoke kamate, ljudi nemaju povjerenja jedni u druge, i nema udruzivanja snaga i resursa u firme, u projekte. I sad treba ponovo izgraditi povjerenje. A to se moze samo djelom. Joza pise ovaj blog vec duze i zato je stekao moje povjerenje da ce ga pisati i u buduce. Ako vidim obrađeno polje, ja stjecem povjerenje u vlasnika tog polja. Zato treba neki posao zavoljeti, pokazati se u njemu, steci povjerenje i tek onda traziti druge koji imaju vase povjerenje i udruzivati se oko projekta. Danas ovog projekta s ovim firmama. Sutra onog, s onim firmama i pojedincima.
OdgovoriIzbrišiKad bi nam svi prsti bili isti, onda bi 4 prsta svremenom zakrzljala i otpala, a jedan bi postao jak toliko da zamjeni ta izgubljena 4. Ruka bi postala jedna kuka i cijeli razvoj covjeka bi zapeo vec na samom pocetku. Pet prstiju na nasoj ruci se odrzalo samo zato sto su razliciti. Nas 7 milijardi trebamo biti razliciti da bismo zivjeli. A to je uska specijalizacija.
OdgovoriIzbriši