Posvećeno Jožini, Franceku i
Barama-mojim precima.
Kada se
susretnem s nekim prijateljima koji rade u tvrtki, odakle sam otišao u mirovinu, osjećam se
nelagodno. Zašto? Meni je Vlada omogućila da dobivam redovito
mirovinu, dok njima nije omogućila redovitost plaća. Kao da je socijalna
pravda nestala, pravo bilanciranje društvenim dohotkom je nestalo prema nekim čudnim ekonomskim
doktrinama.
Naši djedovi
su u neimaštini dijelili hranu
(krumpir, kukuruz, repa) s domaćim
životinjama. Oni su bili čvrsto vezani s prirodom i ponašali su se prema latinskoj mudrosti : što priroda uči ne može nitko poništiti. Djedovi
su pomno bilancirali potrošnju prinosa
sa livada i oranica. Na nedavno održanoj izložbi zdrave hrane jedna starica pripremila
je kolač od oklasaka. Oklasci i
mekinje su bile prema potrebama hrana i
za životinje i za ljude!
Budimo iskreni svi tražimo uzroke i pojašnjenja zašto činovnici dobivaju redovito
plaću a radnici ne. Koji bi to mogli biti uzroci? Po nezaposlenosti radno
sposobnih ljudi smo na trećem mjestu u EU. Badava zauzvrat volimo spominjati kako smo u nogometu po FIFA klasifikaciji na
4 mjestu. Slušam na TV doktoricu Jasnu Radas (stekla dva doktorata u
Americi) kako nemamo “apsorpcijski
kapacitet“ da se temeljito uhvatimo s
inovacijama i patentima. Po inovacijskim indikatorima smo na 25 mjestu od 35 europskih država. Svjetski forumu Davos-u, na svojoj web stranici, daje
opsežne svjetske rang liste konkurentnosti gospodarstva od 142 države. Upada mi
u oči, od mnoštvo ekonomski i socijalnih
indikatora, kako smo na 139 mjestu u poljoprivrednoj politici. U nekim
indikatorima i nismo tako loši. Nezaposlenost,
inflacija, agrarna politika i konzumerizam imaju mnogo poveznica s našim gospodarstvom. Ekonomisti
nas uče Phillipsovu krivulju i Okunov
zakon iz čega se vide odnosi između nezaposlenosti, inflacije i BDP-a. Te krivulje i zakoni
ne vrijedi u nas jer imamo 27% sive ekonomije.
Očekujemo „mesiju“
koji bi „stao na loptu“ te pravilno usmjerio gospodarstvo, informatičkim
rječnikom rečeno, koji bi društvo
postavio na neke default postavke, nakon čega bi ono pravilno funkcioniralo i nazvali bi ga dobrim društvom. Ali koje su to default postavke?
Nekim misaonim pokusom ili analizom
treba životne prilike vratiti vremenski unatrag kako bi se vidjeli
današnji procesi u društvu i obiteljima . Do kojeg vremenskog razdoblja? Može
se početi i od druge stranice Biblije gdje stoji: Rađat će ti trnjem i korovom, a hranit ćeš se poljskim raslinjem. U
znoju lica svoga kruh svoj ćeš jesti. (Post 3-18,19)
Bolje,
pogledajmo unatrag samo dvije ili tri
generacije ljudi u našem društvu . Uzmimo
život mojih djedova-poljodjelaca kao model za default
postavke današnjeg društva. Zašto? Prvo:
sve silnice društva usmjeriti da se popnemo u višu „svjetsku ligu“ iz 139 mjesta loše politike u agraru, što će biti početak
mnogim poslovima. Drugo: Oni su živjeli po
biblijskim mudrostima i jeli su kruh u znoju svog lica. Mirovine su im bila
djeca , koju su učili četvrtu Božju
zapovijed: poštuj oca i majku da dugo
živiš i dobro ti bude na zemlji . Neki će mi protusloviti : danas je drugo vrijeme, druge prilike, druge mogućnosti i nije moguće
„gradi kotac ko otac“.. Velik ekonomist J.K. Galbrait napisao je
1996.knjigu. „Dobro društvo“ gdje tvrdi: „U dobrom društvu postoji samo jedno dominantno pravilo, mora se
odlučivati o društvenoj i ekonomskoj suštini u svakom pojedinom slučaju. Ovo
nije doba doktrina; ovo je doba praktičnog rasuđivanja“. Danas valja prihvati i neke protokole (Kyoto) ekološke
ekonomije, koje upućuju također na promjenu načina gospodarenja i
uspoređivanja situacija prema ranijim ekonomskim školama.
Djeda po
ocu, Jožinu, tako ga je zvala baka Bara,
nisam poznavao, jer je umro godinu prije nego što sam se rodio. Po njemu su mi dali ime Josip. No, sjećam se po
majci djeda Franceka. Bio sam malo dijete kada mi je dao suhi sir
koji, nije mogao jesti, rekavši mi, kako ja imam već jake zube za jesti
tvrdi sir. U to vrijeme starci nisu
imali više svoje zube i nosili su u džepu male nožiće pipiće,
koji su im služili pri jelu za sjeckanje slanine, suhog sira i tvrdog kruha. Obe bake zvale su se Bare koje su ukupno
rodile 17 djece. Moja majka bila je najmlađa
jedanaestero dijete, koju baka nije voljela, barem tako je tvrdila
moja majka. Djed Francek rodio se 1864.
Tada je održana Prva dalmatinsko-hrvatsko –slavonska izložba s 3776 izlagača u četiri odjela:
stočarstvo, prirodni i gospodarstveni
proizvodi, obrtni predmeti te
umjetnine i starine. Jožina je rođen 1871. godine kad je počela i odmah propala Rakovička buna. Eugen Kvaternik tada već osniva Privremenu narodnu hrvatsku vladu. Proglas
te Vlade kao cilj ustanka navodi oslobođenje naroda ispod
švapsko-mađarskog gospodstva.
Moji djedovi i bake rođeni su vrijeme kad se iz agrarne i manufakturne proizvodnje
rađa industrijska proizvodnja u tadašnjoj Europi. Godine 1870. u Rijeci je
prijavljen prvi parobrod, a 1873. godine
otvorena je i željeznička pruga Zagreb-Rijeka. U to vrijeme se za težačku
nadnicu moglo kupiti 6,5 kg kukuruza čija je cijena bila 5,8 krajcera. U Rudama
je 1855. godine postojao rudokop te talionica željeza i bakra s parnim strojem
od 17,6 kW. Bio je tu i prvi kemijski laboratorij gdje su se primjenjivali
postupci za raspoznavanje bakrene i željezne rudače. Meni je to važno jer
meni je radno mjesto bilo u
kemijskom laboratoriju. Podaci koji potječu iz
statističkog atlasa 1875.- 1915. za Kraljevinu Hrvatsku i Slavoniju
govore nam kako se tada živjelo. Živjelo je prosječno 8,5 ljudi
po domaćinstvu, dok danas po
kućanstvu živi samo 2,6 ljudi. U mojem
rodnom selu 1857. godine bilo je 137, dok ih je
1960. bilo 446 ljudi. Tada se znakovito ojačalo
demografsko stablo Hrvatske. Danas imamo demografski pad stanovništva s 2,1
promila godišnje. Kada se rodio moj djed Jožina na Zemlji je
živjelo 1,38 milijardi ljudi. Tada se u svijetu trošilo 1,12 tona ekvivalentne
nafte po stanovniku. Godine 2005. bilo nas
je 6,48 milijardi, a trošili smo energije koja odgovara ekvivalentu od 5,04
tona nafte[i] po stanovniku, što
znači oko pet puta više ljudi ali i
ogromne potrošnje energije po stanovniku
.
U
katastarskoj općini Samoborski Klokočevac u pet sela (Otok, Lug, Bobovica Sv
Helena, Klokočevac) živjelo je 1913. godine[ii]
919 stanovnika na 1548 katastarskih
jutara=890,7 ha , što iznosi 0,966 ha
obradive zemlje po stanovniku. Na
navedenoj katastarskoj opčini živjelo je
103 ljudi po četvornom kilometru Tada je bila gustoća stanovništva u
Hrvatskoj 63 stanovnika po četvornom
kilometru. Danas Hrvatska ima 78 stanovnika po četvornom kilometru i 212
stanovnika po četvornom kilometru obradivog zemljišta, što
čini 0,47 ha po stanovniku.[iii] Ovi podaci o gustoći stanovništva po obradivom
zemljištu prikladni su danas za usporednu
analizu, jer imamo više od milijun hektara ne
uzoranih njiva. Na području današnje
RH godine 1939. ( tada su moji djedovi bili već starci) bilo je oko
3200000 ha, dok je 2003. bilo samo 1077000 ha oranica, vrtova i voćnjaka. Bojim
se analizirati današnje stanje.
Grubo
gledano gustoća stanovništva je približno podjednaka unutar sto godina, pa se
mogu uspoređivati i mnoge gospodarstvene
aktivnosti glede održivog
gospodarstva što je danas
poštapalica u političkim govorima. Naši su djedovi imali održivu poljoprivredu. Nismo se namnožili, kao stanovnici drugih
zemalja u svijetu i u Europi. Živimo na svojoj „hrvatskoj grudi“ u skoro
podjednakoj gustoći stanovništva gotovo
cijelo stoljeće, pa zato valja prihvatiti neka djedovska mišljenja i djelovanja
koja mogu biti primjenljiva danas. Oni
su težili k mnogim vještinama i znanju i nisu se uzdali u Vlast kao što se danas uzdaju neki nezaposleni ljudi tražeći: dajte mi posao za kojeg sam se školovao.
Amerikanci tvrde; škola ti pomaže da se snađeš u izmjenljivosti prilika
svakodnevnog života.
Deda Jožina bavio se iz nužde i trgovanjem blaga.
Povrijedio je desnu ruku pa kao invalid nije mogao raditi ni sjekirom ni kosom.
Svinuta šaka služila mu je tek toliko, da je mogao grabiti krmu i lišće. Kako
je već imao petoro djece počeo je trgovati blagom. Hodajući po različitim
sajmovima, kupovao je mršave krave i volove,
dohranjivao ih i na tomu zarađivao. Mama mi je pričala, dok je ona sa strinom Barom nosila na glavi
hranu za svinje i krave iz njive, koju zovemo Blatnica, volovi su se u štali počivali
kako bi se što više pomogli na kilaži tj. udebljali.
Deda Francek imao je malu užariju uz to što je bio poljodjelac. Bio je
i seoski veterinar , jer je znao kastrirati
mlade svinje telad i ždrjebad.
Mora da je bio i cijenjen u selu i općini , jer
su ga suci koristili kao sudskog vještaka u mnogim građanskim parnicama. Čitam u povjesnici župe Sv. Anastazije, kako je on bio u odboru za nabavu zvona. Naime 1917. zbog ratnih potreba država je uzela crkvena zvona , nova
su nabavljena tek 1927 godine. U
štampanom knjižici (iskaz prinosa i prinosnika) pronalazim zapisane
svoje djedove kao darovatelje za nabavu zvona. Bio je to ondašnji samodoprinos.
Oni su dali; Jožina 100 Din. a Francek
314 Din. Francek je napravio u svojoj
užariji užad za zvona bez novčane
nadoknade. Nadnica za težake u to vrijeme je bila 8 Din. U župnom zvonarskom
statutu je napisano kako se
darovateljima, kao što su moji
djedovi, trebaju kod pokapa, zvoniti sva četiri zvona.
Djed Jožina
i baka Bara živjeli su u mladosti u takozvanoj kućnoj zadruzi[iv]. Bilo je petero braće i svi su živjeli
zajedno, radili u istom dvorištu i na skupnim njivama, blagu
i istim oruđem. Ta kućna zadruga brojila je za stolom dvadeset sedmero ljudi. Francekova obitelj
imala je za stolom dvadeset dvoje ljudi.
Većina današnjih svjetskih tvrtki broje
toliko zaposlenika. Kod blagovanja muževi su sjedili za stolom, a žene bi ponekad
držeći malu djecu stajale kraj njih. I
tako su se hranili. Jelo se iz jedne ili dvije zdjele žlicama. Vilica nije bilo
pa se i salata jela žlicom. Tada su samo gosponi
jeli salatu vilicama govorila je moja baka. Za rasvjetu ili posvit prostora služile su lojanice i luči. Hrana
odjeća i obuća proizvodila se u obitelji.
Ove paralele
s mojim djedovima navodim, kako bi se shvatilo, da se živjelo vrlo teško, ali
su oni imale čvrsta načela u gospodarstvu, koja kao da smo ih izgubili. Gospodarstvo
u bilo kojem ekonomskom sustavu temelji
se na: zemlji,radu i kapitalu što
nije posve bitno nama, koji
pretežno živimo u gradovima, a bilo je
bitno naših djedovima. Mnoge mikro i makro ekonomske značajke svakog
društva mogu se izučavati na modelu seoskog
gospodarstva. Na mlađe se prenosio nauk: Tko neće da radi ,neka i ne jede“ ili „Ako ne pokupiš ono što ti je Bog dao
krepat ćeš od gladi“ , Posadi
barem jedan krumpir dobit ćeš tri . Djeda Jožina je rekao:“ bolje premitati svoj pepeo nego drugome
zlato“ Nije li to i danas okosnica,
kada se govori o „start up“ bilo kojeg
posla u obitelji i društvu.
[i]
Dodds K.Walter,: HUMANITY FOOTPRINT, Columbia
University Press 2008 New York ,str
215
[ii]
Političko i sudbeno razdjeljenje i
repetitorij prebivališa Kraljevine Hrvatske i Slavonije, sastavio: Kr.
Zemaljski statistički ured u
Zagrebu 1913 g. str 48
[iii]
Europa ima gustoću stanovništvaa 100 st/km2 . U gradovima živi 75% ljudi Europe.
kućanstva koje se bavi poljoprivrednom
proizvodnjom bez obzira na njenu
namjenu, odnosno bez obzira na to jesu li
proizvodi za tržište ili samo za
vlastitu potrošnju. Pojam je preuzet iz
Strategije razvitka hrvatske
poljoprivrede koja je donesena 1995., i
usklađen je sa statističkim pojmom
poljoprivrednih kućanstava EU-a. Pojam
"obiteljsko poljoprivredno
gospodarstvo" uveden je u statistički
sustav poljoprivrednih statistika u 1998.
Dotad su se koristili pojmovi
"individualno gospodarstvo" i "individualni
proizvođač".
"Hrana odjeća i obuća proizvodila se u obitelji." = to znači da su ljudi znali puno zanata usmenom predajom i praksom + jedni su drugima pomagali. Takva je bila tehnologija tada.
OdgovoriIzbrišiI danas je nekakva tehnologija i uvijek će biti nekakva. Nakon 2. svijetskog rata seosko stanovništvo je prešlo u grad u tvornice. Danas bi došli, sutra su već radili = bez tečaja = slagali su daske, pilali drva. Istovremeno su hranili svinje i počeli graditi kuće, pomažući jedni drugima. Onda su došle TV u kuće, gradile se zgrade i prestala je pomoć jednih drugima i druženje. Devedesete su ekspanzija PC-a, a od 2000-te internet prelazi u fazu Web 2.0 koja traje. Zadnjih 5 godina Facebook je drastično promjenio naše ponašanje. Ako nisi na Facebooku ostat ćeš i bez ono prijatelja što si imao i biti potpuno ne informiran. Ako jesi, onda si sigurno puno više nego je potrebno.
Svi smo tu u nekoj pat poziciji. Sve se mjenja tako brzo da se pitamo kud ćemo i što ćemo sa svojim resursima.
Moja najnovija razmišljanja su sljedeća. Ugledajmo se na pretke koji su znali sve raditi. Promjenimo svoj bojler kad procuri. Usporedimo cijene prije kupovine. Posadimo jedan krumpir za dobiti tri ako imamo gdje, naučimo se služiti tehnologijom ali na aktivnoj strani. Napravimo sebi web stranicu, ili ovako kao Joža, pišimo blog na Google Blogeru, stavimo sliku, stavimo i video, ponudimo nešto i za prodati ako imamo što, popričajmo s ljudima koje ne poznamo. Ne okrećimo leđa tehnologiji. Ne proglašavajmo je teškom i "kasno je za mene". Zar je rukovanje srpom ili kosom ili lopatom bilo lakše za naučiti? Ma ni govora. Živimo u vremenu, kao što su naši preci živjeli u svom vremenu. Budimo prisutni sad, ovo je naše vrijeme, ovo je naša tehnologija. Nema tu velikih tajni.