Krenimo
s par primjera kojim želim osvijetliti pojam održiva
potrošnja, koja mora biti prvi korak u težnji savladavanja
mnogih problema društva, ne samo
u nas.
Primjer
br. 1.Vijest od nekidan: U Parizu su
gradske vlasti uvele gradsku
vožnju automobilima na par nepar ( zadnji broj na registarskoj tablici) kako
smo mi nekada to radili, kada je došlo
do naftne krize 1973 godine. Uzrok restrikcije vožnje automobilima je previsoka
razina smoga , koji je štetan za zdravlje.
Primjer br. 2. U TV emisiji OPRAH
prikazali su jednu ženu i liječnika (psihijatar) koji joj je trebao objasniti, kako ona pati od ovisnosti konzumerizma. Naime
u njezinom domu je bilo mnogo paketa kupljene robe, koje ona uopće nije otvorila. Očito joj nije
trebala kupljena roba. Ta ovisnost se naziva šoping zbog šopinga.
Psihijatar je rekao terapiju njezinom mužu, da joj sve kreditne kartice izreže škarama.
Primjer
br. 3. Amerikanci su htjeli predložiti UN da se prašume oko rijeke Amazone, pretvore u svjetsko nacionalno blago i da se njima
globalno gospodari. Brazilci su oštro odgovorili:
Vi ste svoje šume posjekli, a sada badava trošite kisik, koji se proizvodi u našim šumama, pa vam stoga nećemo niti vratiti dug koji smo vam dužni.
Primjer
br. 4. U austrijskoj pokrajini Voralberg vlasti su uvele skraćenu vožnju školske djece u školu, tako da autobus stane
oko 2 km prije škole, kako bi djeca
hodala. Imaju slogan: Hodajmo više, da imamo
čišći okoliš.
Spomenik kumici koja je na glavi nosila hranu za građane Zagreba
Razvoj , proizvodnja i potrošnja, pojmovi koje često koristimo u svakodnevnoj privatnoj ili
društvenoj komunikaciji. Stavimo li
ispred ovih imenica još pridjev održiv(a)
onda komunikacije među ljudima postaju nejasne i teško gospodarive.
Važeće
UN-definicije navedenih pojmova vrijede globalno za sve ljude. Izgledaju dosta općenite, ali se ih može prilagodi svakodnevnim
uvjetima života.
Održiva potrošnja je, prema
definiciji UN-a :"Korištenje
usluga i srodnih proizvoda za osnovne
ljudske potrebe koje donosi bolju
kvalitetu života, a umanjuje korištenje
prirodnih resursa i toksičnih tvari kao i emisije otpada[i] i
zagađivača tijekom životnog ciklusa proizvoda, tako da se ne ugrozi
potrebe budućih generacija
".
Održiva
proizvodnja
je stvaranje dobara i usluga korištenjem postupaka i sustava koji ne zagađuju okoliš, štede energiju i prirodne resurse, ekonomični
su , sigurni za zdravlje radnika,
zajednice i potrošača, te društvena
i kreativna nagrada za sve radne ljude“[ii]
Valja
napomenuti kako je održivi razvoj
koji se često puta spominje u političkim
govorima, zapravo inovacija,
koja se sastoji od pet kategorija: štednja
roba široke potrošnje, smanjenje i
učinkovita uporaba ili iskorištenja različitih izvora sirovina, recikliranje
i oporaba materijala. U svim EU zemljama postoje
stranke, koje se bore za model života po konceptu održivog
razvoja i obično se nazivaju „zelene stranke“. Kod nas se ujedinjuju političke zelene stranke ili akcije pod nazivom ORaH (Održivi
razvoj Hrvatske) i pomalo dobivaju sve
više povjerenja građana.
Zašto
sam prvo naveo primjere
o potrošnji koja uključuje
energiju te robu široke potrošnje s posljedicama, koje se manifestiraju kroz razinu kisika , ugljikovog dioksida i smoga u zraku te različitog onečišćenja okoliša?
Zato
što su aktivnosti potrošnje krajnja faza
ljudske djelatnosti u odnosu na
pojmove razvoja i proizvodnje i
lako se može mijenjati. Kod planiranja bilo kojeg posla, prva razmišljanja kreću od cilja, kojeg
se želi postići, te se
misaono postupno kreće natrag prema startu odakle treba početi. Putovi bez cilja svugdje nas mogu odvesti.
Volim
navoditi primjer kako je bolje uštedjeti jednu litru nafte, nego istu proizvesti, što je danas jasno ljudima u
Parizu i Voralbergu. Kada se kaže razvoj
obično se misli u ekonomskom pogledu na
povećanje proizvodnje. Ali povećanje proizvodnje znači Amerikanki iz navedenog
primjera, omogućit kupiti robu, koju ona neće niti pogledati, kada ju kupi. Zbog neiskorištene proizvedene robe, ostao je nepotrebno zatrovani okoliš . Netko
će reći, a što je s radnim mjestima kada
nećemo proizvoditi i trošiti. Pa, postoje koncept i napor ljudi da počinju osnivati radna mjesta vezana za zelene proizvode. To može biti velik broj novih radnih
mjesta.https://www.orah.hr/files/zelena_radna_mjesta.pdf
Potrošnja mora biti osmišljena s prvenstvenim gledanjem značaja i potreba nekog proizvoda bio to auto ili kuća ili hrana ili usluga prijevoza . Trebamo li imati baš veličinu i broj stanova ili automobila kao što imaju bogati narodi i nepotrebno se zadužiti? Moj pokojni prijatelj Tomica (stručnjak za projektiranje prometnica) objasnio mi je, kako su se naši auto putovi mogli jeftinije graditi s time, da budu uži, za dopuštene brzine auta od 100 km/h, a ne 130 km/h. Većina automobila ima optimalnu brzinu u potrošnji benzina oko 100 km/h, što uzrokuje smanjenje onečišćenje okoliša u odnosu na veće brzine.
mjesta.https://www.orah.hr/files/zelena_radna_mjesta.pdf
Potrošnja mora biti osmišljena s prvenstvenim gledanjem značaja i potreba nekog proizvoda bio to auto ili kuća ili hrana ili usluga prijevoza . Trebamo li imati baš veličinu i broj stanova ili automobila kao što imaju bogati narodi i nepotrebno se zadužiti? Moj pokojni prijatelj Tomica (stručnjak za projektiranje prometnica) objasnio mi je, kako su se naši auto putovi mogli jeftinije graditi s time, da budu uži, za dopuštene brzine auta od 100 km/h, a ne 130 km/h. Većina automobila ima optimalnu brzinu u potrošnji benzina oko 100 km/h, što uzrokuje smanjenje onečišćenje okoliša u odnosu na veće brzine.
Što
i koliko mogu
ljudi godišnje trošiti na Zemlji? Hrana
koja je prva ljudska potreba, ovisi o bio
masi koja je proizvedena u prirodi na bazi fotosinteze uz pomoć dozračene sunčeve energije. Biljke uzimaju svega 1% sunčeve
energije za svoje potrebe i to tako, da
60% koriste za respiraciju (disanje) a
40% za stvaranje bio mase. Približno oko
21 kilodžula (kJ) energije je potrebno za
proizvodnju 1 g bio mase. Eko sustav je prva i najvažnija ekonomija za naš život koju imenujemo kao prirodna ekonomija.
U tablici [iii] su
navedeni podaci za godišnju proizvodnju
bio mase iz čega proizlazi, da mi u
Hrvatskoj imamo prirast naših eko
sustava oko 10 t po stanovniku . Ispada na prvi pogled mnogo, ali to je
određeno za cjelokupni živi bio svijet. Kada se pak uzme
u obzir bio kapacitet ili proizvodnost svjetskih
oceana, onda stanovnik Zemlje može godišnje teoretski crpsti
oko 20 tona bio mase.
Zgodno
je pogledati tablicu u Excelu s podacima, što i koliko godišnje trošimo na hranu preko pokazatelja koji se naziva ekološki otisak ili stopalo.
Za
godišnju proizvodnju hrane je
potrebno obradivog tla, pašnjaka
i mora stanovniku Hrvatske (prema jednom američkom modelu obračuna) od 8380 m2 što je veličina nogometnog igrališta
površine 0,8 gha, Velike
stavke su ulje, govedina, svinjetina i
kruh što se može varirati u „košarici“ kada
nam ne dostaje novaca. Ali Hrvat ukupno troši „majčicu Zemlju“ 3,34 gha iako mu je bio
kapacitet 1,8 gha globalni hektara.
Pustimo
hranu koju nam priroda dostatno daje, ako smo i donekle (a nismo) marljivi i
gospodarni, No, što učiniti sa smanjenjem
potrošnje nekih drugih usluga i
proizvoda . Čitam u najnovijem izdanju magazina „OPEN info Trend“ kako je 2014. prodano 924
tisuća pametnih telefona u vrijednosti
2,38 milijardi kuna, što je rast od 27% u odnosu na 2013. godinu. S drugog kraja
gledanja, najveći broj ovrha otpada od vjerovnika teleoperatere, kojima je ključni dio prihoda rast mobilnog Interneta. Jučer se vozim u tramvaju i gledam ljude, polovica i "bulji" u pametne mobitele.
Godinama
skupljam informacije ( naputci, rješenja, smjernica) kako učinkovito
gospodariti da se postigne održiva potrošnja od njive do stola i el. centrala do svjetiljke u sobi. Podaci su dio iskustva iz mojeg posla, koji se odnosio na toplinsku zaštitu zgrada. Držim kako korisne informacije moraju imati u sebi imenicu
,glagol ali i mjernu veličinu i jedinicu. Cilj se postiže tek mjerenjem
mjernih veličina i usporedbama izmjerenih podataka kroz duže vrijeme. Održivu
potrošnja nije moguće postići na „horuk“
načine djelovanja. Navedeni podaci su u tekstu Worda.
Ako
se samo letimično pogledaju ti podaci, onda se vidi kako ima bezbroj aktivnosti, koje dovode do boljeg gospodarenja s
okolišem i svakodnevnim utjecajem na zrak ,vodu, tlo prijevoz , stanovanje , potrošnju energije
kroz održivu potrošnju različitih proizvoda.
Sliku
spomenika kumice i pjesmu „Lepe ti je Zagorje zelene“
koju prilažem ovom postu su dio mojeg sjećanja, kada sam gledao kumice, kako iz obližnjih krajeve oko Zagreba
na glavi nose u šibnatoj košari: „sira,
putra, mesa i krumpira“ kako bi građani
imali što jesti. To su vremena koja nisu tako daleka povijest, a treba ih ponovo uzeti
u razmatranje.
[i] Svaki stanovnik EU je 2006 g. stvorio 524 kg
kučnog smeća i 6 tona ostalog otpada.
[ii]
Agenda 21 je sveobuhvatni plan djelovanja koje treba poduzeti
globalno, nacionalno i lokalno od strane organizacija u sustavu Ujedinjenih
naroda, Vlade, a glavne skupine u svakom području u kojem se ljudski utjecaj na
okoliš.
Punu provedbu Agende 21, Program za
daljnju provedbu Agende 21 i obveze do Rio načela, bili su jako potvrdili na
Svjetskom samitu o održivom razvoju (WSSD) održan u Johannesburgu, Južna Afrika
od 26 kolovoz - 4 rujan 2002.
Što je Marrakech proces?
Marrakech Proces je globalni multi-dionički proces za
potporu i provedbu održive potrošnje i proizvodnja (SCP). To
je 10-godišnji program. Prijedlozi
( 10YFP) će biti pregledani od strane Komisije
za održivi razvoj (CSD) tijekom 2010/11 godine. Proces odgovara na
poziv Svjetskog samita o održivom razvoju (WSSD) Johannesburg. http://www.unep.fr/scp/marrakech/pdf/MP%20Flyer%2019.02.10%20Final.pdf
poziv Svjetskog samita o održivom razvoju (WSSD) Johannesburg. http://www.unep.fr/scp/marrakech/pdf/MP%20Flyer%2019.02.10%20Final.pdf
[iii]
R. Ricklefs : Ecology –The Economy of Nature ,Freeman and Company 2014 new York
str.489
Pročitao sam nekoliko puta definicije i došao do ovog zaključka: održiva potrošnja = održiva proizvodnja = održivi život = potpuno ista definicija.
OdgovoriIzbrišiJeste li ikad na tavanu imali hrpu očišćenog kukuruza, privremeno, slučajno, odložili na taj način? Jeste ili niste, nakon nekog vremena kad dođete na tavan ugledat ćete hrpu kukuruza prekrivenu malim kućnim miševima. Ne pantaganama, ne. Nego malim kućnim miševima.
Uklonit ćete kukuruz i pozvati deratizaciju. Nestade kukuruza, nestade miševa.
Da su miševi bili pametni, ne bi navalili i silno se razmnožili, nego bi u malom broju grickali i dio povukli u svoju rupu za dane kad hrpe neće biti.
Upravo sam iz auta. Ulice su pune, na semaforima se čeka. U svim smjerovima. Mislio sam se što je danas potrošnja. Ovo: benzin, hrana, kava. To su posljednje grane potrošnje koje još nisu pukle, ali su iz dana u dan sve tanje.
Na ulici i trotoaru je sve više bicikla i raznih drugih vozila. Čak i koturaljki. U kvartovskim trgovina uvijek nekoga ima zato što se ne kupuje na veliko nego se svrati više puta i tretira kao vlastiti frižider. Veliki marketi oko grada trpe udarce jer počinje štednja benzina. Kava? Kava bi mogla zadnja otpasti što se vidi i po cijeni koja ne popušta. Jasno, samo na udarnim mjestima.
Običaji disko klubova su pogođeni jer više nisu jedino mjesto upoznavanja, sad su tu mobiteli.
Nećemo dugo čekati da kod nas bicikla bude kao i u ostaloj Europi.
Radna mjesta treba dakle tražiti drugdje, a to drugdje su jedino nova tržišta, do sad ne postojeća. Otvorite na primjer online školu jer sam tu još uvijek jedini u Hrvatskoj (formalno obrazovanje), a u neformalnom i informalnom obrazovanju online dobio sam ogromnu konkurenciju na engleskom, kojeg svi znaju, a postoje i kakvi takvi, sve bolji i bolji, Google prijevodi.
Jesam li ja to počeo pisati o potrošnji koja nam kuca na vrata?
Joža, eto teme za sljedeći post: koja nam potrošnja kuca na vrata (koji nam život kuca na vrata) i da li zadovoljava definiciju održive proizvodnje.
Evo jedan primjer usporedbe potrošnje u energetskoj industriji i današnjoj informacijskoj.
OdgovoriIzbrišiRadio sam na brodovima bez računala i onima s računalima. Prvi su imali ogromnu upravljačku ploču s mimik dijagramom lampica i gumba. Svaka lampica, svaki gumb imali su po dvije bakrene žice dijametra 2,5mm.
Brod je imao tone i tone bakra u bakrenim kablovima.
Kad je računalo došlo na brod, kontrolna prostorija se smanjila tek toliko da u nju stane računalo i čovjek. Jedna bakrena parica = dvije bakrene žice su bile sabirnica za sve osjetnike na brodu i sve aktuatore. Umjesto tona bakra, imamo par kilograma bakra.
Svjetlovodi (kvarc, pjesak) će uskoro potpuno izbaciti bakar iz uporabe.
Kablovi su prije bili finalni proizvod, ali su samo zanemarivo viši oblik prodaje sirovine. Ako znamo da je proizvodnja kablova potpuno automatizirana, čovjeka nema u pogonu, onda gdje je tu dodana vrijednost čovjeka. Nema je. Ona se davno dogodila i davno je amortizirana. Usljedila je prodaja bakra (sirovine) u drugom obliku.
Ta energetska industrija je izbacila čovjeka i postala automatizirana rasprodaja sirovina.
Informacijsko društvo znači rasprodaja informacija, život od informacija. I tu čovjek ima što dati. Danas je glavni. Međutim, i tu čovjek nema mira. Internet stvari (IoT) mu uzima posao, tj. goni ga da ide dalje, da će taj posao obaviti IoT.
Evo takvog primjera. Na svoj mobilni telefon bez kuna, besplatno sam skinuo mobilnu aplikaciju s ove adrese http://www.sports-tracker.com/.
Uključio sam GPS (0 kn), pokrenuo aplikaciju (0kn) i počeo hodati. Aplikacija je bilježila moj put na Google Maps (0kn), mjerila brzinu hodanja, da sam imao na ruci narukvicu mjerila bi i tlak i otkucaje srca, i evo informacije o mom hodanju, javno na Facebooku za 0kn:
http://www.sports-tracker.com/workout/ivicakartelo/51bkip928qm8baba
Pogledajte molim vas koja dobra vizualizirana informacija a nije ju napravio čovjek, nego IoT = Internet of things = pametni mobitel u mome džepu+mobilna aplikacija+tisuće satelita (GPS)+web aplikacija Facebook+web aplikacija Google Maps. Valjda sam sve nabrojio.
Paradigma besplatno, mogla bi lako prijeći u paradigmu da se potrošaču plaća što koristi proizvod ili uslugu. Nevjerojatno ali istinito.
OdgovoriIzbrišiNa besplatno smo se već navikli. Google tražilica je besplatna, Facebook platforma je besplatna, Twitter, ovaj poslužitelj na kojem je jožin post je besplatan, svaki građanin RH ima pravo na besplatnu domenu i besplatan poslužitelj, filmovi besplatni, glazba besplatna.
Sljedeća faza je da nam Holywood plati što gledamo holivudski film, da nam novinska kuća plati što čitamo online njene novine, da nam glazbena kuća plati što slušamo njene pjesme...
Tko će njih plaćati? Oni će dobiti dio "cestarine". Postoje vlasnici dionica interneta. Svaki bit koji prođe tim dionicama plaća osoba koja je taj bit pozvala, a to smo svi mi potrošači. Svaku stranicu koju smo učitali smo i platili. "Flat rate" je to učinio nevidljivim, plaćamo internet i to je to. ADSL flat-rate, kako od kojeg davatelja usluga, košta danas oko 300 kn. Kad smo to mi imali stalni mjesečni izdatak za internet. Pa to je nešto novo. Plaćali smo TV, plaćali smo fiksnu liniju telefona, ali sad ovih 300 kn interneta je postalo veće nego ikad sve to zajedno.
Od tih mojih 300 kn naplaćuju se vlasnici dionica, com-ovi, dobivaju države svoj dio, ali dobivaju i Holywood i Apple (glazba), i CNN i Facebook, i Twitter i svi veliki proizvođači sadržaja, dobivaju prema udjelu njihovog sadržaja.
Gledajući film besplatno mi privređujemo Holywoodu, pa u budućnosti nije isključeno da će konkurencija biti tolika da će nam plaćati da pogledamo film. Film je 24 slike u sekundi, koliko je to Gb u sat i pol filma lako je izračunati, i ako to potegne milijardu ljudi na dan dodjele Oscara.... Holywood će biti bogatiji nego ikad, ali ipak neće, jer već sad ima ogromnu konkurenciju i imat će je još više. Nisu se još svi uključili u informacijsku industriju, nisu još vidjeli priliku o kojoj pišem.
Na pojedini online tečaj coursera.org nas se prijavi i preko sto tisuća, na jedan tečaj mjesec dana trajanja, sve su to sad video tečajevi što znači puno bita trči dionicama i vrlo brzo će stići Holywood u količini bitova.
YouTube je prvi na svijetu po sadržaju, WhatsUp je prva na mobitelima...
Sve su to sadržaji, bitovi, koji zarađuju ogromne novce a besplatni su.
Joža i ja i svi blogeri za svoje sadržaje možemo jednog dana dobiti novac od tih 300 kn. Jedan dio od tih 300 kn ide u državni proračun, a društvu jednog dana postane važno da ljudi pišu blogove i onda im to i plate. Jer kako drukčije doći do sadržaja. Pa jožin blog je od prvog dana u državnoj školi na nastavi, u mojim razredima. U ponedjeljak će na satu svi pročitati ovaj post, pričat ćemo o tome i toj temi. I sad da Joža za to ne dobije naknadu. Siguran sam da će se autori sadržaja plaćati iz proračuna ili sadržaja neće biti.
Dematerijalizacija -pojam, koji sada poprima veliki značaj u stvaralaštvu u proizvodnji i potrošnji. Rekli ste kako je količina bakra na brodu sve manja tj informacija se ne prenosi više bakrenim žicama nego pomoću pametnih mobitela. Danas su mi nudili novu Fabiju na servisu moje stare Fabije i prodavač automobila mi je rekao . vidite ovaj novi auto-radio sada više nema CD nego MP3. utičnicu. Ali nova Fabia košta 80000 kuna, time da mi kupi staru Fabiu za 30000 kuna.p
OdgovoriIzbrišiPrije 7 godina Fabia je koštala 92000 kuna nova boljih preformansi košta 12000 manje. Ali ja sam izgubio 60000 kuna u tom periodu i zaključio kako automobili "uništavaju "svoju vrijednost za10000 kuna godišnje. Rekao sam to je luksuz, to je rasipništvo za mene ali i za čitavo društvo. Nove ne prodane automobile recikliraju i kažu kako je to napredak jer su osigurana radna mjesta. Nova Fabia ima motor s EU normom 6 jer je emisija CO2 107 g/km. Ali to neće smanjiti smog u velikim gradovima.Već sam napisao u jednom postu, kako auto iskorištava samo ,0.38% energije da prebaci neku masu (čovjeka) iz točke A do točke B a sve ostalo 99,62% je gubitak. Hodanje ,korištenje bicikla i gradnja pruga, jesu rješanja za transport. To je put prema održivoj potrošnji.Ford je rekao poljoprivreda proizvodnja i transport su temelji ljudskog postojanja. Moramo se osloboditi mnogih stvari koji su nam bili vrlo važni u životu. Sve valja reciklirati.Informacija se pretvara u materiju i to je izazov nove civilizacije 21 i 22 stoljeća. Neće nas izvući bio gorivo etanol i bio ulje za dizel motore. Bio goriva su iluzija.Upravo čitam knjigu "Biofuel delusion" gdje se mogu vidjeti računski dokazi kako taj put ljudskog djelovanja ide u krivom smjeru. Neću kupiti novu Fabiu i koristi ću sve manje moju staru Fabiu kako bi izdržala do kraja mojeg života (???) Bilo kako bilo valja svaki korak našeg puta i svaki udisaj zraka računati kako bi došli do održive potrošnje. Ja sam optimist. Čitaocima mojeg bloga preporučam da uvijek pogledaju linkove jer se jako trudim da ih izradim ili da i pronađem