U prošlom postu posvetio sam se pojmu vremena zbog sunčanog sata koji je naše
društvo inženjera predstavilo samoborskom pučanstvu pokraj rijeke Gradne. Spominjao
sam i nastanak kalendara kojim je čovjek zapravo kanalizirao tijek vremena kao i
mjernu SI jedinicu vremena sekundu.
Grci su razlikovali kvantitativno vrijeme - kronos
i kvalitativno vrijeme - kairos. Vrijeme
mjerimo prirodno-znanstveno ili tehnički kao kronos,
ali ga doživljavamo duhovno kao kairos,
pravo vrijeme za prave prilike i prave
trenutke kad se donose odluke. Kairos je i trenutak Božje milosti.
Postoje interdisciplinarna područja istraživanja
koje sociolozi nazivaju ekologija vremena
i sociologija vremena. U sociologiji
vremena čovjek si postavlja pitanja kako iskoristiti kairos vrijeme tj. usporiti
ga ili ubrzati nauštrb kronos vremena.
U ekologiji vremena analizira se pak odnos ili ritam života društva prema
vremenu koje vlada prirodom. Sociolozi dalje definiraju i pojam suverenitet vremena, autonomnu vremensku
formu ili značajku svakog obliku života: čovjeka,
životinje i biljke. Svaki dio prirode ima svoju vremenitost. Duljina ljudskog
života je oko 75, drveta 150, krave 20, psa deset godina. Hans Carl von Carlowitz
smatra se kovačem pojma održivost, jer je već 1732. godine napisao knjigu Sylvicultura Oeconomica gdje navodi
ekološka i ekonomska pravila uzgoja šume. Mora se poštivati suverenitet vremena
svakog drveta s ciljem postizanja održivosti
rasta šuma. Nek se pamti, na svakog čovjeka na Zemlji otpada manje od 0,6
ha šume.
Šuma svojim suverenitetom vremena "bori" se protiv suvereniteta vremena čovjeka koji je otvorio pješčanik
Uz svjetovno (profano, radno) kronos vrijeme prema kojemu se obračunava rad i dobiva plaća čovjeku je važno i sveto vrijeme blagdana, odmora, druženja u obitelji što je primjer kairos vremena. No, vrijeme se može ukrasti kao i neko materijalno dobro. Ono je životni resurs i uspoređujemo ga s novcem - vrijeme je novac. Ukrasti nešto nije moralno, tako je zapisano u ljudskim i božjim zakonima. O krađi svetog vremena, primjerice rad nedjeljom, pisao sam prije pet godina. Tada su se ljudi bunili i potpisivali peticije pa je to nakraju rješavao Ustavni sud RH koji uzimamo kao pravnu vertikalu. Ako sekularno društvo ne priznaje treću božju zapovijed: Spomeni se da svetkuješ dan Gospodnji treba priznati da trogodišnje dijete vrlo dugo iščekuje svoju majku koja primjerice radi kao prodavačica u IKEA-i pa i nedjeljom sudjeluje u stvaranju njihovog godišnjeg prihoda od 535,9 milijuna kuna. Dok odraslom čovjeku kronos vrijeme - sat, tjedan, godina leti vrlo brzo, dotle djetetu ide vrlo sporo. Ja doživljavam godinu kao sedamdesetpetinu mojeg života, dok dijete od tri godine to isto vrijeme doživljava u svom pamćenju kao trećinu svojeg života. Dijete pati i stvaraju se uvjeti za bolest. Ustav RH u članku 56 kaže: svaki zaposleni ima pravo na tjedni odmor. No, ne piše da to mora biti nedjelja. Taj odmor može biti recimo utorak kad dijete opet ne vidi majku, jer je u vrtiću ili u školi. Članak 23. Ustava RH propisuje: zabranjen je prisilan i obvezatni rad. Nije zgodno danas reći da vas netko prisiljava da radite!? Profesor Cifrić u knjizi Ekologija vremena i kultura zidova1 piše : Institucije i zakoni su u domeni političke elite koja utvrđuje što su društvene vrijednosti i zakonska dopuštenja/ograničenja. Sve je dopušteno ako zakonom nije zabranjeno, bez obzira je li moralno ili nije! Moralne norme postaju apstrakcije, a tehničke norme stvarnost ekonomije znanosti i obrazovanja.
Zakonska dopuštenja ili ograničenja često ne poštuju
bioritam ljudskog tijela i duha koje se ne može odmoriti. Krajnji rezultat
svega jest da je čovjekovo kronos vrijeme
pojelo kairos vrijeme. Ali, netko ima
kairos vremena za odmaranje. Ako
se pogleda na društvenu skalu krađe
vremena, onda ga birokrati imaju uvijek dok ga radnicima u realnom gospodarskom
sektoru uvijek nedostaje. Birokrat ne svetkuje
u tjednu jedan dan nego i subotu i nedjelju. Krademo li sami sebi vrijeme? To pitanje
nije banalno. Posudio sam davno knjigu u njemačkoj knjižnici: Warum haben wir keine Zeit? – zašto
nemamo vremena. Okosnica je sljedeća. Puno vremena potrošimo radeći da bismo
kupili auto. Ali, auto ima puno dijelova, oko deset tisuća. Kad se nešto pokvari uzima vam dodatno vrijeme da nabavite
zamjenski dio ili zatražite pomoć automehaničara. Kupujete li djetetu koturaljke
morate znati da se one sastoje od trideset i pet dijelova koji se također mogu
pokvariti. Konzumerizam nas
prisiljava da kupujemo različite i nepotrebne stvari koje nam oduzimaju ili
kradu vrijeme. Zbog toga se ritam vremena na radnom mjestu sve više povećava,
što se nastavlja dalje trošenjem zarađenog novca pa sve skupa stvara stresne
situacije u obitelji. Često stvari više ne popravljamo nego ih odbacujemo (ne
krpamo odjeću!) Čovjek je stvorio kulturu odbacivanja što sve skupa vodi opadanju
kvalitete ljudskog života i raspadu društva.
Kradljivaca vremena ima oko nas koliko hoćete. Birokrati
vas ostavljaju da čekate i gubite
vrijeme na šalterima. Dobrim relacijskim
bazama podataka u raznim institucijama mogao bi se bolje srediti njihov
posao, točnije i brže bez da osjetite da ste izgubili išta od vremena. Kuda
s viškom birokrata? Hrvatska polja su prazna - odgovaram i prihvaćam smijeh na
tu tvrdnju. Čekanje u proizvodnim procesima ne stvara dodanu vrijednost, a stvara gubitak energije i materije. Vrijeme je
najvažnija varijabla i u bankarskim
proizvodima tj. kreditima kojima se ponekad krade vrijeme tj. novac jer oni
koji uzimaju kredit ne poznaju eksponencijalne vremenske funkcije u kamatnom
računu s ugrađenom kamatom. Ako netko nekomu ukrade nešto materijalno ili
stvori bilo kakav dug onda mu to treba vratiti.
Ali, što učiniti kad ljudsko društvo u cjelini ili
parcijalno potkrada ekološki sustav ili Zemljinu biosferu? Kako vratiti Zemlji
ono što smo uzeli od nje? Društvo je stvorilo stil življenja kojim stalno
povećava svoje materijalne zahtjeve - više vode, više energije više drva i
rudača čime se stvara dug prema
ograničenoj Zemljinoj biosferi. Ako čovjek iskorišćuje samo kapacitet biosfere koja
se regenerira onda je to održivi razvoj i to je OK. Nasuprot tomu stvaramo dug prema Zemlji i bojimo se
socijalnog i ekološkog kolapsa. Ekološki otisak stanovnikaHrvatske je 3,34 gha (globalni hektar) što je (tješimo se!) mnogo manje negoli
kod stanovnika EU (4,5 gha) ili SAD-a (8,7 gha), ali ipak prelazi dopušteni
kapacitet hrvatske biosfere od 1,8 gha. Iako hrvatski stanovnik ima samo 1,8
gha jede kruh s površine (tla, vode i
zraka) od 3,34 gha.
Zato treba stvoriti novi pojam dan ekološkog duga (Earth overshoot
Day). Prvo,
možda ću biti dosadan s pričom kako smo
u našem seljačkom gospodarstvu kontrolirali trošenje izvora za život blaga i
ljudi. U veljači je tatek znao reći - potrošili
smo preko polovice sijena i morat ćemo malo štedjeti pri hranjenju blaga.
Ako je tu godinu prinos repe bio dobar onda smo blago hranili repom. Ako toga
nije bilo dovoljno onda smo im davali oklaske od kukuruza natopljene vodom. Uglavnom,
ono što je rodilo tu godinu moralo je biti dostatno. Drugo, danas se zna da sav
kredit ili godišnji prirodni prinos Zemlje potrošimo nekoliko mjeseci prije
negoli završi godina. Tako smo 19. prosinca 1987. posudili2 dvanaestodnevni prinos od 1988. godine, dok
smo 27. rujna 2011. potrošili ili prekoračili račun svega što nam je rodila
ili pridonijela cijela 2011. godina3.
Rimljani su govorili festina lente - žuri
polako.
Od davnine je u tvornicama za planiranje procesa služio
kronometar. Nastao je pojam menadžment
vremena. Kad je Eisenhower pripremao vojnu akciju iskrcavanja na Normandiji
svojim je generalima najprije objasnio pojmove: važno i hitno glede izvršavanja zadataka. Važan i hitan zadatak treba
započeti odmah, dok ono važno a manje hitno valja staviti na drugo mjesto, a
ostale zadatke treba odgoditi. Kad padne snijeg visoko rangirani rukovoditelj
ide bez grižnje savjesti kod vulkanizera mijenjati gume, jer za njega je to hitno,
ali nije važan zadatak. To je sofisticirano gubljenje vremena. Pojmovi učinkovitost i djelotvornost važni su za razumijevanje u shvaćanju vremena i
njegovog korištenja. Postoje dvije grupe riječi koje se često
isprepliću po značenju. Prva je - učinak,
učiniti, učinkovit, učinkovito, učinkovitost, a druga - djelo, djelotvornost, djelovanje, djelovati i
djelotvoran. Djelo znači posao, rad, radnja koje se može obaviti u različitom
kronos vremenu pa se kaže da je
urađeno s većim ili manjim učinkom
ili s boljim i lošijim efektom. Može se nešto uraditi s velikim učinkom (mnogo
stvari u jednoj jedinici vremena), ali ne uvijek i djelotvorno, čak štoviše
stvara se šteta. Možemo biti učinkoviti i proizvesti 7 do 14 tona kukuruza po
hektaru, ali smo izgubili bioraznolikost i zato nismo ekološki djelotvorni. Velika
učinkovitost može voditi minimalnoj djelotvornosti, čak i prema šteti.
Tvorničkafizika određuje matematsko-fizičke zakonitosti ili
relacije između temeljnih proizvodnih veličina: vrijeme obrta ili ciklusa proizvodnje, zalihe sirovina i gotovih
proizvoda, količina proizvodnje, kapaciteti (oprema, ljudi) varijabilnost
kod operacija, servis korisnika.
U tvorničkoj fizici postoji jedna relacija ili
formula koja se zove Little zakon (po Johnu D.C. Littleu) i glasi: WIP = TH x
CT. Prevedeno to bi glasilo: posao = norma x vrijeme. Izraženo mjernim
jedinicama može se pisati: kg = kg/h x h. U taj zakon se mogu
uključiti i druge mjerne jedinice kao što su
litra, prostorni metar, komad, radnik, dan, tjedan, mjesec i godina.
Posao je količina proizvodnje dok je radna
norma slična pojmu normativ koji je
dio troškovnika.
Kada se temeljitije pogleda održivost života vidi se kako su prostor i vrijeme glavne veličine isprepletene prirodnim, ekonomskim i socijalnim kapitalom.
Možete puno govoriti, ali prava stvar je da iskopate rupu, posadite stablo, date mu vode, i omogučite da raste.To je ono što čini razliku. Wangari Maathai-dobitnica Nobelove nagrede za mir iz Kenije.
Možete puno govoriti, ali prava stvar je da iskopate rupu, posadite stablo, date mu vode, i omogučite da raste.To je ono što čini razliku. Wangari Maathai-dobitnica Nobelove nagrede za mir iz Kenije.
____________________________
1Ivan Cifrić:
Ekologija vremena i kultura - Hrvatsko sociološko društvo, Zagreb, 2015 , str.
1
2Ivan Cifrić:
Ekologija vremena i kultura - Hrvatsko sociološko društvo, Zagreb, 2015 str.
252
3Iris Pufé:
Nachhaltigkeit, UVK, München 2012, str. 21
Danas sam opet pročitao definiciju BDP u knjizi nobelovca: to je suma svih finalnih proizvoda i usluga u godinu dana.
OdgovoriIzbrišiRecimo da je sve ove godine kao lanjske, a da smo samo jednu žarulju ugasili, koja je lani gorila, BDP će biti manji. Znači, ova vrsta efikasnosti nije poželjna, da napravimo sve kao lani s jednom žaruljom manje. Ili, ako zaposlenik pauzira, napusti svoje radno mjesto radi 4-ero godišnjeg školovanja na fakultetu, opet će opasti BDP. Ja ništa ne vidim loše u padu BDP-a ako je on radi jedne ugašene žarulje ili školovanja ljudi, dapače, to je nekad bilo vrlo razvikano u svijetu: reinženjering - u biznisu - svakih par godina povući se korak dva nazad pa korigirati putanju rasta. Tad bi se i ekologije sjetili. To znači da povremeno treba ne samo usporiti, nego i vratiti vrijeme nazad. Tko danas posadi grah, taj je s vremenom otišao u minus, jer je grah davno izišao iz mode.
Diskusija uz kavu. Pa niti novinari nemaju kairos vremena jer rade i po noći i po danu u subotu i nedjelju.Potrošnja papira (sjeća šuma) je vezana uz proizvodnju novine. Mora li Amerikanac trošiti 307 kg papira godišnje dok jedan Afrikanac samo jedan kilogram?. Upravo u tome je suština održivosti da recimo novine ne izlaze nedjelom i neka su tada novinari i grafičari sa svojim obiteljima.
OdgovoriIzbriši