srijeda, 15. siječnja 2025.

Sjećanje na cug Sanoborček

 

XIX. stoljeće

1. Priča o potrebi vlaka ili cuga u Samoboru ili Sanoboru počinje 1809. g. pobjedom Napoleona nad Austrijancima kod Wagrama i sklopljenim mirom u Schönbrunu. Napoleon ukida Dubrovačku republiku i od hrvatskih i slovenskih zemalja stvara Ilirsku provinciju ili pokrajinu. Da bi se putovalo kočijom od Zagreba do Samobora trebalo je najprije dobiti francusku vizu u Samoborskom kantonu. Na koncu, Ilirska provincija ukida se odredbama Bečkog kongresa 1815. godine, nakon poraza Napoleona u Rusiji, te se Ilirska provincija vraća natrag Hrvatskoj.

2. Roba se transportirala lađama po Savi i Kupi do Karlovca i konjskim zapregama preko Lujzijanske Karolinske i Jozefinske ceste prema Rijeci, Bakru i Senju. Željeznice tada sve više uzimaju maha i grade se pruge od Beča do Trsta, a i Zagreb je 1862. g. povezan s Rijekom i 1873. s Budimpeštom.

3. Država gradi državne željeznice i dopušta privatnom kapitalu da se grade lokalne ili vicinalne željeznice. Ondašnje gradsko poglavarstvo planira uskotračnu prugu od 0,76 m, bilo do Podsuseda ili Leskovca, kako bi se spojila s normalnom državnom željeznicom.

 4. Građani su putovali zaprežnim kolima, tzv. omnibusom, preko Save skelom u Podsusedu. Pred upravu grada Samobora bio je postavljen problem gradnje mosta preko Save i gradnja lokalne željeznice do Podsuseda, gdje je već bila južna državna željeznica.

5. Godine 1883. narod se bunio i skidale su se mađarske zastave. Dugo je trajao revolt naroda prema mađarskoj Vlasti i zastavi, a moja se majka sjećala kad joj je u apoteci neka gospođa iz pletenica nasilno skinula panklek, koji je vjerojatno bio obojen kao mađarska zastava. Vlast u Samoboru držao je namjesnik, general Ramberg, koji se želio dodvoriti narodu, pa je naredio gradnju mosta preko Save kod Podsuseda, koji je u promet pušten 1884. godine.

6. Gradonačelnik Šmidhen i kasnije i gradonačelnik Švarić ugovorili su 1887. g. sastanke o gradnji konjskog tramvaja ili uskotračne pruge do Podsuseda na kojima je sudjelovao i zagrebački poduzetnik Raoul Pierre Alexandre Gautier.

XX. stoljeće

7. Uz mnogo peripetija i problema oko prijenosa vlasništva dioničkog društva na Gerharda pl. Leppela slučaj je riješio car Franjo Josip osobno, koji je izgradnju „uskotračne parovozne vicinalne željezniceZagreb – Podsused – Samobor povjerio tvrtki Vereinigte Eisenbahn und Betriebs Gesellschaft, Berlin – Beč, koja je morala osigurati glavnicu od 580 000 forinti (oko 1.600.000 €!?). Osnovano je Dioničko društvo Vicinalne željeznice Zagreb – Samobor s temeljnom dionicom od 200 kruna. Gradnja te 18,9 km duge pruge bila je zahtjevna i problematična, jer je uprava govorila mađarski, stručnjaci njemački, a radnici i kočijaši hrvatski.

8. Bilo kako bilo, ipak je sve završilo dobro, jer je 15. siječnja 1901. godine gradonačelnik Mirko Kleščić, uz ministra trgovine Ehrenhöfera, u pogon pustio cug ili vlak "Sanoborček". Dakle, oko 80 godina trajale su planiranje i gradnja, ali isto toliko trajala je i "muka" oko organizacije tvrtke, redovitog rada i održavanja s modernizacijom vlaka do ukidanja "Sanoborčeka".

9. Modernizacija pruge i vlaka započela je 1952 g. Gradska željeznica Zagreb (GŽZ) uz pomoć stručnjaka iz poduzeća "Janko Gredelj" donijela je 1956. g. odluku da će se u radionici za održavanje vlaka u Zagrebu izgraditi Aluminijski diesel motorno-električni vlak (DEV) za prijevoz putnika. Predsjednik NOG Zagreba, Većeslav Holjevac, pustio je 1959. godine u promet DEV, popularno nazvanu "Srebrnu strelu".[i]


10. Naime, "Sanoborček" je vozio do 31. prosinca 1979. g., kada je prestao s radom bez ijednog građanskog protesta, jer tada to nije bilo politički oportuno, budući da je sve to "narodna vlast" odlučila. Zapravo, "uništili"smo "po tiho" zbog "nerentabilnosti" prugu i naš "cug Sanoborček", iako se lako može izračunati kako je za prijevoz robe – putnika autobusom potrebno energije 0,799 [kWh/(km∙t)], dok je "cugom" potrebno 0,24[kWh/(km∙t)]. To je primjer nepoštivanja pravila održivosti u gospodarenju!
Srebrna strela na mostu preko Save (snimio Emil. Bakal)
Prijevoz  pijeska  u Zagreb  1939. (Arhiva Samoborka)



11 Danas taj "cug" ostaje samo u pjesmi s Krapinskog festivala "Nigdar ga više, prešel je drug, dobri naš stari sanoborski cug". Ostaje i u našem sjećanju preko najboljeg hrvatskog filma iz 1972. "Tko pjeva zlo ne misli". Večernju scenu parne lokomotivu filmaši su izradili od dizel lokomotive koja se nazivala "štakor" i koja je dimila od zapaljenih krpa.

12. Inače, "Sanoborčekom" je nakon 1945. upravljalo NOG Zagreba preko poduzeća "Gradske željeznice Zagreb" (GŽZ) kojeg je kasnije preuzeo ZET. Uz "Sanoborčeka", prijevoz putnika obavljalo je autobusima i domaće poduzeće "Samobortrans". Na koncu, ZET je preuzeo i "Samobortrans" i zbog mnogo organizacijskih, novčanih i tehničkih poteškoća "ugasile" su se 1979. prijevozničke tvrtke GŽZ i Samobortrans. ZET je nabavio 160 autobusa i općini Samobor obećao je da će obavljati prijevoz putnika do Zagreba. Godine 1983. poduzeće Unija izvadilo je tračnice i rasjeklo "Srebrnu strelu".

13. Kao dijete na paši sa svinjama gledao sam kako se 1951. počeo graditi produžetak pruge "Sanoborčeka" prema Bregani (23 km) gdje se gradilo i vojno remontno poduzeće "Vladimir Bakarić". Maštao sam kako ćemo vidjeti vlak u snijegu, jer nam je učitelj u pučkoj školi Lug čitao ulomke iz Lovrakove knjige Vlak u snijegu. A zapravo je cug na specijalnom vagonu vozio i tenkove.

14. Od rođendana Sanoborčeka vozila su dnevno tri ili četiri vlaka iz Zagreba prema Samoboru. Odlazak cuga je bio u 8, 14.30, 19.40 i 22.40. Ovaj zadnji vlak bio je namijenjen onima koji su išli u kazalište i radnicima druge smjene. Tim sam vlakom i ja dvaput tjedno putovao kada sam imao vježbe u laboratoriju. Tim je vlakom putovala i Bara Bošnjak , naša susjeda, koja je nosila korito kojeg je kupila u Zagrebu. Imala je novca za kartu samo do Sv. Nedelje. Molila je konduktera da je pusti badava voziti se do Klokočevca. Kondukter je bio revnostan u poštivanju pravila i ona je izašla iz vlaka u noć. Drugi dan su je pronašli mrtvu u grabi uz Svetonedeljsku cestu, jer ju je ubio neki nepoznati auto. To je korito bilo indikator prema sjećanju putnika, kako je molila da je se pusti da se vozi, jer nije imala novca.

15. Prvi put sam se vozio Sanoborečekom kao mali dečec, kada sam s tetama Jančom i Slavicom išao u bolnicu posjetiti bolesnu majku. Stajao sam u sredini vagona i želio sam gledati i lijevo i desno. Tete su mi rekle da gledam okolicu samo na jednoj strani pruge, a da ću drugu vidjeti kad ćemo se vraćati. Bio sam žalostan, jer smo se vraćali noću.

16. Kao maturant Tehničke škole vozio sam se u novoj "Srebrnoj streli" i osjećao sam tada da sam bogat putnik u odnosu na parni cug koji je dimio i vozio sporije. Školarci su u parnom cugu imali poseban vagon, tzv. "đački". U starim je vagonima bila peć koja se zimi ložila ugljenom. Jednom su školarci izvadili tu peć van, jer je dimila, očistili su je i ponovno zakurili s prosticama od nekog plota.

 17. U jutarnjem "radničkom cugu" bila je velika gužva, ljudi su bili "posloženi" kak srdelice. Ipak se moglo kada je cug vozio "otaščat", jer su flaša s rakijom i novac nesmetano kružili vagonom.

18. Sanoborček sam bolje upoznao kada sam se zaposlio u poduzeću Samoborka. Veliki izvor prihoda "Sanoborčeka" bio je transport proizvoda i sirovina za poduzeća Samoborka i Chromos, za ciglanu Urlich, ali i za Remontni zavod Bregana. Iz Samoborke se u Zagreb vozila betonska roba, žbuka i pijesak, a istovarivali su se na skladištu koje je bilo pokraj kolodvora. Ali daleko važniji bio je transport sirovine bijelog kamena za proizvodnju žbuke "Terabone" s otoka Čiova. Transport kamena izgledao je ovako: iz kamenika su radnici tačkama vozili kamen na brod, a u Splitu bi ga s broda opet ručno prebacivali na državni vlak. Na ranžirnom kolodvoru Vrapče kamen se opet ručno prebacivao na teretne vagone Sanoborčeka kojim se onda vozio do drobilice u Samoboru i ručno istovarivao.

                      Ručni  istovar bijelog kamena  sirovine za  vapnenu žbuku Terabonu 1968  (snimio JK)


XXI. stoljeće

19. Valja spomenuti zaslužnog pokojnog pukovnika Hrvatske vojske Adolfa Paara koji 2003. bio koordinator projekta Željeznička pruga Bregana – Samobor – Podsused, čiji bi investitor bile Hrvatske željeznice. No, projekt povrata cuga Sanoborčeka ostaje do daljnjeg samo velika nada.

JK . 15. 1 2025 svetkovina u Župi Svete Anastazije u Samoboru

 



[i] Tehnički muzej Zagreb i Samoborski muzej Samobor: Izložba Željeznica Zagreb – Samobor 1901.–1979., 1985., 1986.

Nema komentara:

Objavi komentar