Če bi rekel Božiću/ Kaj želim si ja,/ Rekel bi, naj vsakomu/ Puno srdca da.
Da bu narod narodu/ Kak i bratu brat,/ I da zadovolen bu /Jemput i Hrvat. Bonventura Duda; Svijeta Razveselitelj, KS 1998
Unuci me mole da
im pričam priče, te mi usput uvjetuju,
da im pričam moje dogodovštine iz doba, kad sam ja bio mali dečec. To su njima
interesantne priče. Inače, sam „pao“ kod unuka na „ispitu pričanja“, jer sam
pokušao pričati poznate priče, ali sam pomiješao radnje iz Crvenkapice, Ivice i Marice i
Snjeguljice koje oni dobro znaju iz
vrtića.
Ovo je pričica iz dječačkih
dana, koju ću im pričati ovaj
Božić:
Kad sam ja bio dijete, onda je za nas djecu Božić bio veliki
događaj, jer to je veliki god. Stara
mama, mamek i tatek te ostali ukućani pripremali su se za taj događaj više
tjedana. Sve se čistilo pospremalo od
dvorišta, štale do soba i kuhinje.
Govorilo se:došli buju „škropci“ vidli buju dvorišće, a župnik bu i blagoslovil
hižu“. Dolazak (advent ili došašašće) Božića
vidjelo se i osjećalo po mnogim
aktivnostima i promjenama svugdje u selu. Mamek zajedno sa strinkom Barom
radile su božične rože za vijence i „krispan“(božićno drvce) od raznobojnog
„krep“ papira. Tog papira i vijenaca više nema, jer su Kinezi (koji ne priznaju
ni Božić niti katolike) ponudili svoju robu u obliku različitih božićnih
rasvjeta, koja se svugdje danas vide.
Badnjak je dan, kada su stari ljudi strogo postili, a mi
djeca smo mogli jesti kompot od suhih tepkih krušaka, kojeg je baka skuhala u velikom loncu. Baka je
sušila ljeti voće na suncu. Kada je baka
pekla kruh i izvadila kruh iz peći, stavila je pleter pun svježeg voća u peć.
Poslije se dalje voće osušilo na krovu
kokošinjca. To suho voće mi djeca smo
jeli, bilo suho, bilo skuhano kao kompot.
Mamek i strinka
Bara su več od jutra kinčile krispan.
Sve slike svetaca na zidu su imale venčeke. Mi djeca nismo kinčili krispan, jer
je bilo moguće da polomimo nekoliko staklenih
kuglica, koje su se pažljivo
svakog leta stavljale. Na krispan osim rožica i kuglica stavljale su se crvene
jabuke pogačnice-božićnice i koji grozd izabele. Danas su jabuke pogačnice prava rijetkost.
Samo badnje veće bilo je vrlo uzbudljivo, jer je tatek prije
večere svečano ulazio u sobu s ječmenom slamom, koju je nosio na leđima,
svezanu sa svojim remenom od hlača. Ta
je slama bila za betlehem ili jaslice. Slama se odlagala ispod stola i tu smo
mi djeca ležali danju pa čak i spavali noću.
Kada kažem svečano, to znači tatek je kucao na zatvorena
vrata a mi smo svi rekli „napred“. Naime, nikad se u našoj roditeljskoj kući
nije kucalo na vrata. Kucanje je bio više gradski običaj.
Nakon ulaska, tatek
je imao svoj recital: "Falem Isus i Maria ! Na to mlado leto da bi
bilo zdravo i veselo tusto i debelo, da bi imali pune štale blaga, pune hambare
žitka, pune pevnice vina. Da bi imali ždrebičev, telićev, praščćev, purićev,
račićev, guščićev, piščencov i da bi nam kvočka trdo sedela", a Mira
Božjega i blagoslova najviše.
Jedanput još prije nego je počeo svoj recital, mi djeca smo
se počeli smijati , jer nam je strogi otac zapravo bio smiješan, kad je glumio
nekog recitatora. On je pak naš smijeh vrlo brzo utišao. Kada je slamu stavio
pod stol, sa remenom, nas je „pogladio“
ne baš nježno, po riti. Onda su roditelji smjeli djecu „nježno“ tući. Nikada se
više nismo smijali tatekovom božićnom
recitalu.
Prije blagovanja za stolom, svi smo molili Boga. Očenaš i Zdravo Marija. Na badnjoj
večeri nakon posnog jela, svako
dijete je dobili čašu (bile su to male
čaše) crvenog vina. Smatralo se kako vino
ojača djecu, naročito ako su ona bila bljedunjava, a to se smatralo kao
slabokrvnost. Crveno vino liječi slabokrvnost, tak su naši starci govorili.
No najveće veselje je nastupilo, kada smo poslije večeri izašli
na put, gdje smo mi djeca pucali s kantama na „karbit“. Kantice od litre od
boja i lakova su bile naročito tražene. Karbit se nekako preševercal od
željezničara, kojeg su oni trebali za njihove karbitne lampaše na pruzi.
Kada sam narastao (3-4 razred pučke škole) išao sam, pješice jasno s odraslima,
na misu-polnoćku u Samobor. Prva pjesma
koja se uvijek pjevala u crkvi bila je: „Kirie Eleison, Isus se rodi u štalici…. Što znači ta riječ Kirie Eleison
nisam dugo znao njezino značenje. Isto je bilo i s riječima Amen (koju sada
često izgovaraju u seriji o Sulejmanu Veličanstvenom) i Aleluja. Iz
rječnika vadim njihova značenja: Amen=neka tako bude, Aleluja=hvalite Jahvu,
Kirie Eleison=Gospodine smiluj se.
Kada smo se oko pola 3 sati ujutro vratili doma, tatek je
već spekao finu svinjetinu i krvavice s krumpirom, što nam je jako pasalo, jer smo bili gladni. Zapravo, prestao
je post i nemrs koji je vrijedio za badnjak.
Ujutro buđenje i opet svečani doručak ili fruštik.
Božićno jelo za ujutro, koje je meni
bilo jako ukusno, bila je bijela kava s
„cipovom“. Cipov je slatki bijeli kruh
žute boje od dodanih jaja i putra
. Kava se pripremala od prženog ječma i kupovne
„cikorije“ i „divke“. Samo za Božić i Uskrs kupilo se par zrna prave
kave. Dakle od 3 do 5 zrna kave se
kupovalo i ne više. Okus te
bijele kave s cipovom, danas više ne postoji, iako u njoj ima mnogo prave kave, a bijeli kruh ima svakakvih
preštimani E-dodataka.
Ujutro nakon doručka,
išli smo po selu
"gratulirati"-čestitati
susjedima. Naučili smo napamet tatekov recital. Curice nisu smjele ići
gratulirati nego samo dečeci.. Negdje smo dobili novaca za karbit, a negdje
kolača.
U svetkovini Božića za objed u našoj kući bilo je glavno
jelo "živalska pečenka" tj pečena kokoš ili kokot ili (u doba moje
bake) kopun. Jasno da je mogao biti i puran. Zašto "živalska
pečenka"? Kokoši se hrane čeprkanjem tražeći crve u zemlji , te pritom
nogama stružu prema natrag. Reklo se, prema narodnom vjerovanju, neka se prošla
godina ne vraća i neka dođe Nova Godina, NOVO LETO, koja se obično slavila sa
svinjetinom ili pečenim odojkom, koji ruje rilcem prema naprijed za bolja
vremena.
Iako nije bio baš čisto dobro muzički svi smo pjevali na
kraju božićnog objeda : "Narodi nam
se Kralj nebeski...na tom mladom ljetu veselimo se"...
Josip Kumerički o Božiću 2013.
Lijepo je sjetiti se tih dana našeg djetinjstva. Riječi i običaji su nestali i ovakvim podsjetnikom još žive.
OdgovoriIzbriši