Bolja je šteta dogovorna nego li korist samovoljna -hrv. poslovica.
Velike tvrtke u malim i velikim država.
Svi smo se
zabrinuli jer su veliki štacuni[i] u kojima kupujemo špeceraj[ii] nagomilali velike dugove.
Netko to treba platiti, a onaj tko ih kupi - država, vjerovnici ili banka postat će vlasnik štacuna koji je sad obiteljsko
vlasništvo. Tako barem pišu novine.
U poslovnom svijetu postoji mišljenje kakovelike tvrtke ne mogu bankrotirati (too-big-to-fail)
jer o njima ovise mnogi ljudi. Takvu filozofiju prihvatili su i mnogi naši novopečeni
kapitalisti. Primjerice kad velika američka tvrtka GM nije mogla plaćati svoje
dugove našla se pred bankrotom. Onda je država morala dati 90 milijardi dolara,
a k tome i Kanada još 10 milijardi kako bi se oživio glasoviti GM. Nakon toga
je nastala i uzrečica: Ako GM dobro posluje
onda je dobro cijeloj Americi.
Nekad davno
učili su nas kako je zadnji stadij kapitalizma imperijalizam koji se
revolucijom urušava i sve prelazi u socijalizam pa se onda društvo dalje mijenja
u besklasno koje se zove komunizam. Govorili su - tada će biti dovoljno svega i
špeceraj će se dijeliti prema ljudskim zaslugama i potrebama. Ali ne, kad se urušio
socijalizam od Brandenburških vrata do
Kamčatke društvo se pretvorilo u novi tip kapitalizma koji se sada pretvara ubankizam.
Održivost i bankovni krediti
Recimo da bankizam
vlada u različitim nijansama i modusima u cijelom svijetu od Amerike, Kine,
Indije, Rusije i EU.
To stanje financijske
nestabilnosti opisao je Human Minsky (1919.-1996.) i sad ga posthumno slave. Nije
doživio veliku krizu 2008. godine koju je predvidio, a tvrdio je da su financijske
krize trajna endemijska bolest kapitalizma. Minsky spominje i stvarnog prevaranta
Charlesa Ponzija koji je 1920. godine izradio sheme financijskih piramida kroz agilno posuđivanje novca. Primjerice, posudi
od nekoga 1000 dolara i kaže da će mu za godinu dana vratiti 1100 dolara.
Nekima je stvarno i vratio po 1100 dolara, ali mnogima koji su nasjeli na
njegov štos nije, jer je pobjegao s novcem. Kada se novčani tokovi ne pokrivaju
zlatom onda se danas taj Ponzijev fenomen
javlja u velikim svjetskim bankovnim transakcijama. Minski definira pojam kapitalističkog
upravljanja novcem (money manager
capitalism) gdje se javlja nova bankarska kasta, ljudi koji govore kako
imaju novi proizvod kada vam nudenovac uz povoljan kredit.
Konzumerizam kontra održivosti
No, što nam
je činiti sada kad vlasnik velikog
štacuna više ne može financijski
slijediti potraživanja svojih vjerovnika. Tražim rješenje u dvije nedavno
izdane knjižice „Hrvatsko nacionalno blago“ i „Hrvatska kakvu trebamo“ koje je
izdao „Večernjak“. U prvoj knjižici koju
su napisali eminentni akademici mogu se pročitati mnogi inventurni podaci
(voda, tlo, šume, energija) za
gospodarenje s kojima raspolažemo u Hrvatskoj. U drugoj knjižici koju su pisali
ljudi koji žive od novca koji je zapisan na rashodovnoj strani budžeta navedene
su želje i neka stanja koja se ne mogu riješiti sadašnjim metodama
(demografija). Usput mala primjedba - gdje su savjeti i teze ljudi koji pune
dohodovnu stranu budžeta?
Vadim jedan
podatak iz prve knjižice: Sadašnja godišnja potrošnja primarne energije po
glavi stanovnika iznosi 2,7 m3 ekvivalentne nafte (27972 kWh).
Svjetski prosjek je 2,3 m3, a u razvijenim zemljama
6,4 m3 . Mnogi
postovi ovog bloga posvećeni su tematici kako smanjiti potrošnju energije što se može primijeniti i kao mjera koju valja
sugerirati ne samo gazdama velikih štacuna. Zašto ne koristiti djelotvorno IT tehnologiju kod poslovanja, što isključuje birokrate iz velikog nebodera. Zašto trošiti primjerice energije u
nedjelju kad to nije potrebno. Opet se postavlja pitanje rad nedjeljom da ili
ne? Ne.
Dalje se
postavlja pitanje je li Ustavni sud bio u pravu kada je 2004. i 2009. godine stavio
izvan snage Zakon o trgovini. Ili ružnije rečeno je li Ustavni sud slušao
vlasnika velikog štacuna? Riječ je o radnoj ili neradnoj nedjelji za oko 35
% radnika. Taj problem sada opet
osvjetljavamo u našoj svijesti i savjesti kroz medije s različitim motrištima i
argumentima uključujući i ovu financijsku krizu.
Uzmimo u
obzir i ove argumente za neradnu nedjelju koji se meni čine važnim kao početak rješavanja navedene situacije.
Argument broj 1. Postavljam ga kroz pitanje tko
komu krade vrijeme i to ne koje god vrijeme nego ono nedjeljno. Kratki odgovor
- kradu zakonodavci (hotimice ne spominjem trgovce) i to onima najmanjima, a to su djeca, koja nikako da dočekaju majku
da im se vrati doma, jer po zakonu mora raditi nedjeljom. I Stari Grci su već
razlikovali kvantitativno vrijeme - kronos i kvalitativno vrijeme - kairos. Vrijeme
mjerimo tehnički kao kronos, ali ga
doživljavamo duhovno kao kairos, pravo vrijeme za prave prilike i prave
trenutke. Kairos je i trenutak Božje milosti. Ako sekularno društvo ne priznaje
treću božju zapovijed: Spomeni se da svetkuješ dan Gospodnji onda treba
priznati da trogodišnje dijete vrlo dugo iščekuje svoju majku koja primjerice
radi kao prodavačica u IKEA-i pa i nedjeljom sudjeluje u stvaranju njihovog
godišnjeg prihoda od 535,9 milijuna
kuna. Dok odraslom čovjeku kronos vrijeme - sat, tjedan, godina leti vrlo brzo,
dotle djetetu ide vrlo sporo. Ja doživljavam godinu dana kao sedamdesetpetinu
mojeg života, dok dijete od tri godine to isto vrijeme doživljava u svom
pamćenju kao trećinu svojeg života. Dijete pati jer su mu sati i dani vrlo
dugački bez majke. Ustav RH u članku 56 kaže: svaki zaposleni ima pravo na
tjedni odmor. No, ne piše da to mora biti nedjelja. Taj odmor može biti recimo
utorak kad dijete opet ne vidi majku, jer je u vrtiću ili u školi.
Argument broj 2:
U studioznoj knjizi o
konzumerizmu Consumption Matters Cathrine
Jansson-Boyd (2011.) piše: Potrošači više
nisu samo konzumenti proizvoda i
usluga; oni na kraju konzumiraju ljude i okoliš. Konzumerizam
nas prisiljava da kupujemo različite i nepotrebne stvari koje nama, ali i djeci
kradu ono najvrednije i neponovljivo, a to je vrijeme. Naši pokojni starci bi to ovako rekli: djeco ne kupujte ono što vam ne treba, jer
morat ćete prodavati ono što vam treba. Naša je baka pekla kruh jednom
tjedno, a sada u špecerajima moraju imati topli kruh i nedjelom. Hladnjaci,
rasvjeta i peći troše električnu struju. Kada se koristi električna struja,
onda se zbog pretvorbe i gubitaka na jedan iskorišteni kilovatsat dva bacaju u
zrak kao onečišćenje okoliša. Tobože
težimo k većem BDP-u pa će time
biti i veći životni standard. Kritički gledano, konzumerizam pokušava stvoriti
na Zemlji fiktivni raj. Valja prihvatiti poruku kako ekonomski pokazatelji gospodarstva – kao što je bruto domaći
proizvod (BDP) - prikazuju samo kvantitetu, ali ne i kvalitetu poslovnih
aktivnosti u zemlji. Danas postoje i drukčiji pokazatelji dobrog gospodarenja. Izdvojit ću samo dva, tzv.
pravi indikator napretka Genuine Progress
Indicator GPI i ljudski razvojni indeks Human
Development Index HDI koji pokazuju i kvalitetu života kroz socijalne,
inovativne ili ekološke vrijednosti. Nije dobro da BDP počiva pretežno na
potrošnji tj. na konzumerizmu.
Argument broj 3. Prema našoj kupovnoj moći
možda su za tjedni šoping previše i četiri dana pa ne treba nam za to još i
nedjelja. Sjetimo se iz kemije zakona o održanju mase: Nikakve se promjene ne
mogu opaziti u ukupnoj masi svih tvari koje sudjeluju u kemijskoj reakciji. Taj
zakon se može izreći i ovako: točna
određena količina mase mlijeka dobije se iz mase trave bez veze koliko krava pase na livadi. Slično je
koliko imamo novca za kupovanje roba to
ćemo i potrošiti bez veze na koliko dana. To vrijedi i za turiste, oni će isto potrošiti onoliko novca koliko
imaju ili koliko su planirali potrošiti.
Argument broj
4. Bogate zemlje si mogu priuštiti da trgovci ne rade nedjeljom, ali njihove
robne kuće kod nas rade nedjeljom. I oni imaju svoje ustavne sudove koji
zabranjuju rad nedjeljom. Moramo se
zapitati zašto nam netko uništava naše milenijske tradicije vezane uz nedjelju? Nedjelja treba biti dan odmora
za trgovkinju kao i za ustavnog suca i zastupnika
u Saboru (zakonodavci), zar ne.
Zašto? Jer je sedmi dan potreban kako
ljudskom tako životinjskom
organizmu da se odmori. To je
prije svega stvar biologije tijela,
što je već napisano u Bibliji kako je sedmi dan posvećen Bogu. Tada
nikakva posla nemoj raditi, ni ti ni tvoj sin, ni tvoja sluškinja, ni tvoj vol, ni tvoj magarac niti ikakvo živinče tvoje ni došljak koji je u tvojim gradovima,
(Pnz 5.14). Postoji priča kako su tu zakonitost dokazale karavane koje su se
sedmi dan odmarale i stigle prije do odredišta negoli karavane koje se nisu odmarale.
Argument broj
5. Pojmovi učinkovitost i djelotvornost važni su za razumijevanje u shvaćanju
vremena i njegovog korištenja u ekonomskim procesima. Postoje dvije grupe
riječi koje se često isprepliću po značenju. Prva je - učinak, učiniti,
učinkovit, učinkovito, učinkovitost, a druga - djelo, djelotvornost,
djelovanje, djelovati i djelotvoran. Djelo znači posao, rad, aktivnost koja se
može obaviti u različitom kronos vremenu pa se kaže da je urađeno s većim ili
manjim učinkom ili s boljim i lošijim efektom. Može se nešto uraditi ili
prodati s velikim učinkom (mnogo stvari u jednoj jedinici vremena), ali ne
uvijek i djelotvorno, čak, štoviše, time se ponekad stvara i šteta. Izračunajmo
štetu koja nastaje kada ono malo dijete pati, jer mame nema doma.
Zamislite ovu mjeru spasa Agrokora. Istjerati sve ljude iz njegovog nebodera i neka budu digitalno povezani iz svojih kuća u svojim poslovnim aktivnosti. Ludo a to ne razumije Vlada.
OdgovoriIzbrišiDavno je to bilo kada sam komunicirao na ručku s jednim starim inženjerom Nijemcem koji je došao nuditi neke kemikalije iz svjetskog giganta Hoechsta. Hvalio sam njegovu firmu kako imaju veliku i lijepu upravnu zgradu u Frankfurtu. On je meni odgovorio: zapamtite kada neka tvrtka izgradi veliku upravnu zgradu to je znak da će se ta tvrtka raspasti. Dakako da nisam vjerovao u tu tvrdnju. No bio je u pravu taj stari Nijemac koji je proživio dvije gladi u svojoj domovini nakon ratova u XX stoljeću. Rekao mi je kako će ekonomisti i i pravnici upropastiti ekonomiju ne samo Njemačke nego i ostalog dijela kapitalističkih zemalja. Kasnije sam se uvjerio kako je bio u pravu. Prvo vidio sam veliki neboder Chromosa u Zagrebu koji je propao. Vidio sam tu upravnu zgradu kako ju miniraju u Frankfurtu i Hoechst se raspao , a od velikog Chromosa su ostali u Zagrebu neki ostaci koji prepakiraju neke agro kemikalije.
Sada treba ovaj neboder Agrokora isprazniti jer to je ogroman nepotrebni energetski trošak