Muda, japanska riječ kojom se označavaju različiti
gubici i rasipanja od materijala i vremena
u gospodarstvu, dok u hrvatskom sleng-pojmovniku znači nešto sasvim
drugo.
1.Prva priča - iz prošlosti
K nama u tvornicu dolazio je stari inženjer Müller iz velikog njemačkog koncerna Hoechst u Frankfurtu/M. Kako sam ja prije njegovog posjeta bio u Hoechstu, rekao sam mu da se
divim njihovoj velikoj upravnoj zgradi.
A on mi začuđen odgovori: - Kada neka tvrtka izgradi veliku modernu upravnu
zgradu to je početak njezinog kraja.
Tvrtka Farbwerke Hoechst AG osnovana 1863. godine ujedinila je i pokupovala mnoga mala poduzeća da bi se negdje 1999. počela raspadati, a danas više ne postoji. U potpunom je vlasništvu podružnice Sanofi-Aventis i zove se Sanofi koja je nastala „francusko-njemačkom ženidbom“ dvaju koncerna: Rhône-Poulenc i Hoechst AG.
Tvrtka Farbwerke Hoechst AG osnovana 1863. godine ujedinila je i pokupovala mnoga mala poduzeća da bi se negdje 1999. počela raspadati, a danas više ne postoji. U potpunom je vlasništvu podružnice Sanofi-Aventis i zove se Sanofi koja je nastala „francusko-njemačkom ženidbom“ dvaju koncerna: Rhône-Poulenc i Hoechst AG.
Vidio sam svojim očima kako su bageri lomili armirano-betonsku konstrukciju Hoechstove
upravne zgrade kojoj sam se divio. Gospodin Müller preživio je Drugi svjetski
rat i ispričao mi je kako su 1945.
godine oslobađali strojeve iz ruševina i
nastojali ih što prije uključiti u proizvodnju pa su nad njima najprije napravili
improvizirane barake, a poslije prave zgrade. Zatim nastavlja kako su nakon 30
godina ekonomisti počeli računati kako što više zaraditi pa su neke proizvodnje
prebacili na Daleki istok u Kinu, kako bi došli do što većeg profita. Danas ih žele vratiti natrag.
Kopija plakata kao podsjetnik djelaticima o mogučim gubicima
2.Druga priča iz nedavne
prošlosti
Došao jednom u moju
kancelariju direktor, gleda uokolo po prostoriji pa me pita: - Bi li stao još jedan stol i stolac u onaj
kut? Odgovorim mu: - Da, kako
ne. Veli on: - Moram zaposliti kćer osobe XY. Broj činovnika rastao je prema volumenu
raspoloživog prostora u tvornicama, a ne zbog stvarne potrebe.
Kada sam počeo školovanje u Zagrebu 1956. divio sam se kako
se gradio neboder na Trgu Republike -
današnjem Trgu Bana Josipa Jelačića. Znam kako su novine stalno pisale o toj
gradnji pa se znalo gradi li se sedmi ili osmi kat. Izgrađeno je šesnaest
katova u kojima su bile poslovne prostorije nekih zagrebačkih poduzeća i koje su bile do 1991. popunjene
administracijom. Danas je taj poslovni neboder ispunjen kancelarijama pravnih
tvrtki, raznih predstavništva i banaka. Na najvišem katu je
lijep vidikovac i kafić gdje se može popiti
kava i pojesti kolač. Posljednjih dana stalno gledamo na televiziji veliki
neboder našeg „bolesnog“ koncerna koji
pravnici i bankari žele ozdraviti. Taj
poslovni neboder počeo se graditi 1987.
poznati kao neboder Cibona da bi kasnije zbog bankovnih hipotekarnih dugova mijenjao
vlasnike od zastupničke tvrtke Astra do Agrokora.https://ekovalen.blogspot.hr/2017/03/propadaju-li-velike-tvrtke.html
Njegove tegobe osjećat ćemo svi na svojim leđima, jer koncern ne može otplaćivati dugove. Televizija
voli pokazivati građanstvu impozantne nebodere velikih tvrtki koji ponekada
djeluju kao katedrale u kojima ljudi stoljećima mole Boga.
Kada se vidi ta raskoš ljudi počinju vjerovati poslovnim
bogovima, jer stanuju u tim modernim katedralama. A samo Bog zna koliko je
nepotrebnih gubitaka, rasipanja i neracionalnog gospodarenje prohujalo kroz te poslovne nebodere. Svima je jasno da
je teže istjerati činovnike iz upravnih
zgrada negoli formirati i zadržati
proizvodnju u pogonima. Ili drukčije rečeno teško se postiže održivost poslovnih sustava.
3.Epilog
Analizirajmo današnje probleme industrijske proizvodnje malo
dublje. U Europi je prije stotinjak godina četvero seljaka hranilo jednog
građanina. Danas jedan seljak odnosno poljoprivrednik mora hraniti 160 građana.
To je moguće samo ako se proizvodnja
hrane prebaci iz tradicionalnog na
industrijski način što se i čini. Ali,
industrija po defaultu uzrokuje veliko onečišćenje okoliša, što se naročito
ističe kod poljoprivredne proizvodnje industrijskog tipa. Onečišćenje dolazi kao posljedica zbog uzroka različitih
gubitaka od vremena do energije i
materije.
Japanci imaju za različite gubitke i rasipanja kod
neracionalnog trošenja bez potrebe izraz muda
što se razumije i u njemačkom i u engleskom
poslovnom govoru. Postoji više vrsta muda. Gospodin Ohno iz tvrtke Toyota definirao je sedam vrsta
muda: muda hiper proizvodnje, muda vremena čekanja,
muda u transportu, muda u procesima, muda u zalihama, muda nepotrebnih pokreta
i muda
zbog škartiranja proizvoda.
Što je gubitak?
Zapravo, gubitak je aktivnost koja ne stvara dodanu vrijednost. Gubici
materije i energije stvaraju nered u okolišu. Ljudi sudionici mnogih administracijama,
na svim razinama društva isto stvaraju gubitak.
Wiliam Conway
suradnik doktora W. Deminga - obojica
su praktičari u kvaliteti industrijske proizvodnje - definirao je vrste poslova
prema duljini vremena koje koriste zaposlenici neke tvrtke. Tako postoje sljedeći poslovi ili radne aktivnosti: 1.
posao kojim se stvara dodana vrijednost, 2. potreban posao, 3. nepotreban posao i 4. ljenčarenje tj. vrijeme kada se ne
radi ništa korisno.
Nasumce promatrane
aktivnosti u tipičnoj industrijskoj
tvrtki Conway analizira u svoj knjizi
„Pobjednički rat protiv otpada“ - (Winning
the War on Waste). Rezultat analize je ovakav: nepotreban posao i ljenčarenje zauzima ukupno 65 % vremena, dok vrijeme posla s kojim se stvara dodana vrijednost iznosi 20 %. Nepotreban posao koji ne stvara
vrijednost za kupca je najveći gubitnik vremena od 40 % dok se potreban posao obavlja za samo 15 % vremena, što uključuje
održavanje tvrtke da funkcionira (sigurnost, sastanci, planiranja, knjigovodstvo).
No, valja zapamtiti da su sva ta vremena troškovi koji se moraju pokriti s vrijednošću proizvodnje preko
prodaje proizvoda ili usluga i to onih proizvoda koji su dodana vrijednost
kupcu. Prema tome kada netko na radnom mjestu u ponedjeljak čita novine da vidi
rezultate nogometnih utakmica, usput će
popiti i kavu onda je to nepotreban
posao koji je lako prepoznatljiv u
troškovima. Relativno mali broj ljudi radi na važnim poslovima dok većina obavlja
poslove koji čak mogu biti hitni, ali nisu bitni.
Jasno, ako postoji prekomjerna (hiper) proizvodnja ona uključuje
sva nepotrebna vremena koja ne stvaraju vrijednost, ali stvaraju gubitničke
troškove. Isto tako hiper-proizvodnja
puni skladišta tj. povećava zalihe što opet stvara gubitke. Jednom sam pitao
poslovođu u pogonu - bio je to neki ponedjeljak - zašto proizvodi baš taj proizvod, a on mi je
odgovorio: - Pa normalno da proizvodim taj proizvod, jer su u postrojenju „uštimani“
kalupi. Imam sirovinu i radnici su tu. A ja mu odgovorim kako ima puno skladište tih
proizvoda. Kaže mi, to nije moja briga to je stvar prodajnog odjela.
Dalje elaboriram taj problem. - Zamisli - kažem poslovođi - da
nemaš ništa od uvjeta za proizvodnju nego moraš prvo posuditi novac iz banke da
bi nabavio sirovinu, platio radnike, električnu struju, kupio rezervne dijelove,
jer ti je postrojenje već jako istrošeno,
a na skladištu imaš puno gotovih proizvoda koji se ne prodaju dovoljno. Što bi
tada napravio? Vrijeme teče, dolazi naplata
anuiteta s kamatama za kredit, pa proizvodnjom stvaraš gubitak a ne dobitak. Bankari imaju
ugrađene eksponencionalne funkcijekamatnog računa u svojim računalima gdje
im je vrijeme pozitivni resurs i nije ih briga za tvoje zalihe robe na
skladištu, jer njima s vremenom kamate
donose zaradu.
Iz ovih par tvrdnji dotičem se nekih osnovnih pojmova financijskog menedžmenta
kao što su optimalna količina narudžbe i sigurnosne zalihe
gotovo robe i sirovina. Pristup upravljanju zalihama po kojemu se zalihe stječu
i ubacuju u proizvodnju upravo u
trenutku kada su potrebne definirano je nazivom „točno na vrijeme“ (just-in-time),
što su sastavnice upravljanja opskrbnim
lancima.
Otvorili smo novi studij: Upravljanje opskrbnim lancima (SCM) 6. veljače 2017 piše na svojem
portalu „Visoka poslovna škola Zagreb.
Koliko je prisutno , ne samo u Agrokoru (Konzumu) obrazovanih ljudi za navedena područje da se prime ovih zadataka. Na kraju treba spomenuti da riječ muda u našem sleng-pojmovniku znači nešto
sasvim drugo. Može se reći, da svima bude jasno, kako se traže ljudi koji imaju
muda za poslove ozdravljenja
koncerna. U našem slengu muda (mudo= testis)ne znači gubitak ili
rasipanje nego imati znanja i hrabrosti primiti se nekog teškog zadataka.
Ljudi koji imaju muda imaju alate u svojim računalima-mobitelima
za poboljšavanje mnogih procesa. Link koji im je potreban je ovaj odakle sam
vadio neke informacije za ovaj post.
Sve te gubitke smanjuje softver tako da vrijedi formula g = kh + 1/s (gubici su upravno proporcionalni broju zaposlenih ljudi (h = ljudi, k=konstanta povezana s obrazovanjem i obrnuto proporcionalni količini softvera s). Softver je počeo kao vrlo skup i zatekao je stanje jeftine radne snage, pa se vrlo sporo širio i neke kompanije kod nas još nije dotakao, pogotovo kad je riječ softveru kao mreži ili platformi gdje mreža obavlja sav rutinski posao spremanjua podataka (Bigdata) i rudarenja nad tim podacima te nam u realnom vremenu daje sve relevantne podatke o procesima. Samo takav softver je u stanju povezati proizvodjaca s kupcima i dobavljacima na nacin da sirovina stalno putuje a nikad ne miruje (JustInTime) te gotovi proizvodi također, stalno putuju i minimalno stoje na stalažama trgovina. IoE = Internet of everything je možda krovni naziv za današnja riješenja gubitaka. Ali to je povezano i s pomakom radne snage prema "ponudi sam svoje usluge i proizvode pojedincima i firmma globalno" proces koji je počeo u tolikoj mjeri u kolikoj je spomenuti softver ušao u firme.
OdgovoriIzbriši