1. Uvod.
Danas nam je omogućeno da na satelitskim televizijskim programima gledamo
što se događa na bilo kojem mjestu na Zemlji. Primjerice, ponovno izabrani kineski predsjednik Xi-Jinping
uspostavio je novu organizacijsku strukturu državnog vodstva te naredio ministru za okoliš Li Ganjieu da krene u rat protiv onečišćenja. Prošle godine
u Pekingu je prosječna
koncentracija lebdećih štetnih čestica
PM 2,5 (< 2,5 μm) smanjena na 58 mikrograma po kubičnom metru
od gotovo 90 u 2013. godini što je još
daleko od razine 10 mikrograma koliko preporučuje Svjetska zdravstvena
organizacija. Za ilustraciju, lebdeće
čestice u Zagrebu 2015. godine
u Đorđićevoj ulici kretale su se
dnevno od 23 mikrograma po kubičnom metru. Moglo bi se narediti i gradonačelniku
Bandiću - samo tko - da smanji onečišćenje zraka u Zagrebu! Pa naređuju mu najprije građani!
Ovaj uvod nisam napisao kako bismo razmatrali problem onečišćenja
atmosfere nego ulogu socijalne i društvene komponente u društvu za stvaranje
održivosti. Naime, održivost proizvodnje i potrošnje ljudskih dobara uzajamno je vezana na gospodarstvo, okoliš i
organizaciju ljudi u društvu. U rješavanje ekološke klimatske krize treba
uključiti kolektivne ljudske napore.
Ogorčenost ljudi, jer je nepotrebno posjećeno stablo višnje.
U svijetu postoje
mnoge sociološke empirijske studije koje obrađuju problem kako natjerati
ljude da se ponašaju osviješteno glede
zaštite okoliša. Prema tome i
sociolozi su pozvani da se uključe u probleme održivosti i onečišćenja okoliša. S druge strane
održivost ne treba svoditi samo na ekološku razinu. Sociolog Vladimir Lay zagovara koncept integralne održivosti. Prema tom nacrtu,
integralna održivost ima četiri stožerne dimenzije: biološko-ekološku, ekonomsku,
sociokulturalnu i političku. Kako bi
se moglo govoriti o integralnoj održivosti potreban je kako-tako uravnotežen
međuodnos svih komponenti.
2. Problem plastičnih vrećica.
Navodim prvi primjer sociološke empirijske studije iz Njemačke. Odnosi se na problem
plastičnih vrećica. Proizvodnja i uporaba plastike kontinuirano raste od svog
otkrića i dostiže godišnje oko 220 milijuna tona širom svijeta od čega se oko četvrtine potroši u Europi. Za
proizvodnju plastike potrebni su neobnovljivi resursi poput nafte, etilena i
ugljena. Ekstrakcije tih resursa iz Zemljine
utrobe donose štetne posljedice, čemu se
priključuje i nedovoljno raspadanje plastike koja ostaje u okolišu do 500
godina. Velika količina plastike skuplja se po oceanima gdje ima opet štetni
utjecaj na morsku floru i faunu. Kad jedemo ribu postoji vjerojatnost da jedemo
i plastiku. U sjevernom Pacifiku plivaju ostaci plastike na površini veličine
kao centralna Europa.
Napravljen je sociološki eksperiment - građanima
diljem Njemačke podijeljeno je 6000 kartica na kojima je opisan taj problem s morskim
ribama. Sugerirano im je da se odreknu plastike čime će spriječiti proizvodnju
185.000 tona i spriječiti bolesti srca. Građani
su zamoljeni da opišu kako se
ponašaju u domaćinstvu s plastičnim
vrećicama i da ocijene težinu zadatka
odricanja od plastike ocjenom od 1 do 7.
Anketirani građani su uglavnom naveli kako svoje
namirnice nose u vrećicama od tkanine, ruksaku ili košari. Neki su pak
odgovorili da uopće ne upotrebljavaju niti kupuju plastične vrećice bilo koje
vrste, niti kupuju robu u plastičnoj ambalaži. Zadatak se smatra prosječno
težak ocijenjen s ocjenom od 2,57 do 5,3.
3.Gdje treba živjeti?
Drugi je
primjer kako naši sociolozi razmatraju pitanja održivosti. Tema je obrađena
u članku MJESTO ŽIVLJENJA I INTEGRALNA ODRŽIVOST - VITALNOST LOKALNOG U
GLOBALIZIRANOM SVIJETU. Autori; Marija GEIGER, Zdenko ZEMAN, Institut
društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Tema članka
je bioregionalizam kojim se želi prikazati prednosti življenja u
zavičaju ili domu u kojem se čovjek
rodi.
Bioregionalizam je kao pojam u isti mah vrlo jednostavan i vrlo kompliciran.
Jednostavan zato što su sve njegove komponente neskrivene, svuda oko nas, baš tu
gdje živimo. A vrlo je kompliciran jer je u tolikom neskladu s današnjim
načinom gledanja na svijet da se mnogim ljudima isprva mora učiniti ili odveć
ograničavajućim i provincijalnim, bizarno nostalgičnim, naivno utopijskim ili naprosto irelevantnim. O
toj temi razgovarano je s ljudima na terenu
u Kuterovu pokraj Otočca.
Odgovori izgledaju približno ovako: - Ja nikad nisam
volio živjeti u gradu. Meni je Kuterevo ljepše, bolje, kvalitetniji život imam u
Kuterevu negoli u Otočcu. - Nigdje ne volim bit kaj u Kuterevu... Svugdi je lipo,
ovdi je najlipše. - Volim Kuterevo. Sad sam se navikla. Ne bi išla ni u Ameriku
… Ne moram se sekirat…Vidim na televiziji,
gdje je puno naroda. Ne moram se bojat jel' sam kuću zaključala, jesam
li pod ključem, izađem, nema tol'ko prometa. - Meni se sviđa jelova šuma … Onaj
miris. Pa, recimo, brda. Ja ravnicu ne
bi mogla podnijet. I ne bi mogla zamislit kuće
nanizane jedna do druge.
Navedeni iskazi upućuju na pozitivne aspekte
seoskoga života koji su nerazmrsivo povezani sa značajkama očuvane i zdrave
prirode: ljepotom krajolika, sigurnošću života.
Raščlanjujući nemale probleme lokalnih zajednica u
Češkoj nakon pada komunizma, sociolog Jan
Keller ističe da je učinkovita adaptacija centraliziranim režimima u
socijalističkom sustavu snažno ometala i potiskivala osjetljivost na lokalne
posebnosti. Dobro prilagođeni autoritetu države građani su odustajali od odgovornosti prema lokalitetu
gdje žive, a ta je pasivnost ruku pod ruku s odustajanjem od odgovornosti osjetno
oslabila ili čak posve zapriječila suradnju pojedinaca. Ti su pak procesi neizbježno
rezultirali zamjetnim društvenim i ekološkim štetama, inzistira Keller: ljudi
su izgubili intimnu povezanost s vlastitim okružjem; više ne znaju kako
upotrijebiti lokalne resurse; postaju sve ovisniji o silama koje su sve
udaljenije od njihovih neposrednih briga i interesa itd. Na koncu, njihov
lokalitet postaje privremeno zaustavljalište na koje se uvoze dobra i s kojeg
se izvoze otpaci. Po mišljenju Jana
Kellera zagovornici bioregionalizma upozoravaju na potrebu za mnogo intimnijim
i specifičnijim teritorijem s kojim se ljudi mogu zbiljski povezati i vidjeti
rezultate vlastitih napora. Društveni odnosi bivaju jasno i blisko povezani tek
na bioregionalnoj razini.
Po riječima sociologa R. Thayera bioregionalni se pristup može definirati jednostavnim skupom
aksioma: Ljudi koji ostaju u mjestu mogu ga dublje upoznati. Ljudi koji poznaju
mjesto mogu se o njemu dublje brinuti. Ljudi koji se brinu o mjestu vjerojatno
će ga bolje zbrinuti. A ljudi koji zbrinjavaju mjesta su ključ za budućnost
čovječanstva i svih živih stvorenja.
4.Vočka višnja povezuje ljude u naselju.
Treći slučaj bioregionalizma je ogorčenost građananaselja Vrbani iz Zagreba na komunalno poduzeće,
jer je nepotrebno posjeklo stablo višnje koje su doživljavali kao svoje dijete. Mnogi stanari okolnih zgrada rasli su zajedno
s tom voćkom.
Grad je spasio čovjeka, grad je najveći čovjekov izum i grad će čovjek izvesti na Mars, a onda i dalje. Selo je bolje od nomadskog života, ali je imalo ogromna ograničenja i jedva je dočekalo grad da nestane i preseli se u grad. Više u mom postu.
OdgovoriIzbrišihttps://kartedium.blogspot.hr/2018/04/grad-je-najveci-covjekov-izum.html