Poštenje je življenje, hrvatska poslovica
Konvivalizam-pojam kojeg ne
možete pronaći u Klaićevom Rječniku
stranih riječi, niti u Leksikonu
socijalne ekologije od Ivana Cifrića.
Zašto? Zato, jer su konvivalizam kao pojam ili
koncept nedavno „skovali“ 64 svjetska sociologa, vođeni francuskim sociologom Alain Caille. Konvivalizam
je nastao spajanjem dviju riječi con-vivere
što znači živjeti zajedno. Oni su
napisali svoj manifest Manifest convivialiste s nakanom kako spasiti čovječanstvo. Da bi neka ideja zaživjela mora uči dobrohotno u savjest i svijest ljudi,
inače će kao i mnogi „izmi“ primjerice
anarhizam , komunizam niknuti i propasti s
ratovima i ljudskim žrtvama.
O konvivalizmu doznao sam iz katoličke obiteljskoj revije „Kana“ od veljače ove godine. Po meni pojam konvivalizam sličan je i pojmu koegzistencije ili miroljubive
koegzistencije o potrebi suživota
različitih naroda između neprijateljskih blokova. Postoji razlika između pojmova
konvivalizam i koegzistencije. Koegzistencija zastupa mišljenje: nemojmo
ratovati, dok konvivalizam kaže; moramo se
sukobljavati ili sučeljavati, ali ne i pobiti.
Konvivalizam je danas neka vrsta protuteža
između neoliberalizma i marksizma. Neo znači nešto novo.
Podsjetimo se, neoliberalizam je politička filozofija, koja zagovara otvorena tržišta, slobodnu trgovinu, privatizaciju, jačanje uloge privatnog sektora. Marksizam
je pak socijalna ekonomska i politička filozofija, prema kojoj proizvodni čimbenici mijenjaju čovjeka u socijalnom i ekonomskom smislu. Glavni princip marksizma sadržan je u tezi kako sredstva za proizvodnju kao i ekonomska baza, utječe ili određuje politički život pojedinca
i društva. Marksizam koristi analogiju, prema kojoj je kapitalizam zamijenio feudalizam, isto tako će socijalizam,
a poslije komunizam uz pomoć diktature
(otimačina i ubojstva?) radnika
(proletarijata) zamijeniti kapitalizam i stvoriti besklasno društvo.
Mi, sa
sijedom kosom, proživjeli smo promjenu našeg društva od kapitalizma do socijalizma, pa smo doživjeli i obrnuto povratni prijelaz kao proces tranzicije iz
socijalizma u neoliberalizam. Bili smo
svjedoci stvaranja socijalizma, gdje
su marksisti primjerice Kiepach-u
(vlastelin kraj našeg sela) „uzeli“ sve nekretnine zemlju i dvorac, ali su
im dozvolili da zadrže pokretne vlasništvo, tako da je rokoko namještaj iz njihovog dvorca
bio smješten u seoske štaglje, gdje su kokice "kakale" po skupim stolicama.
Kada se nešto nepravedno uzme aktom državne vlasti, onda to nije pljačka niti krađa nego eksproprijacija(?!).
Naš put u Europu,
kojeg nismo baš objeručke prihvatili,
jest zapravo putovanje u neoliberalizam. EU
političari ističu , mi smo industrijski razvijeno i napredno društvo te zagovaramo privatno
vlasništvo, demokraciju, slobodu kolanja
kapitala, roba i ljudi, pa ako
želite biti u našem savezu potpišite (ili ostavite) ugovore o pravnim EU-stečevinama . Kada su naši političari potpisali te ugovore, govorilo se obostrano: S Europom Hrvatska je bogatija,
a s Hrvatskom je i Europa bogatija. Ipak, ne
smijemo biti euroskeptici, jer smo povijesno , kulturno , materijalno
, energetski i informacijski
preduboko povezani u Europa kontinentu . Eu nije produkt ona je proces i
mnogo puta ćemo konstatirati kako i neoliberalisti „kradu“
ali sofisticirano zbog čega ćemo
se sukobljavati.
Sada
bogate korporacije EU mogu slobodno ulaziti
svojim „rukama“ u svako bogatstvo naše države ili pjesnički rečeno slobodno „dirati“
njedra lijepe naše. Mogu li oni krasti to je
pitanje, koje sebi i drugima postavljam?
Vidim, kako EU bankari dobro u nas zarađuju,
a njihovi direktori si uzimaju velike plaće i bonuse
od 2 do 6 milijuna kuna.
Ali tu sada postoji jedna kvaka. Primjerice
neću ukrasti ništa mojem susjedu , ali
što je s prilikama kada se može
ukrasti novac putem visokih kamata iz kredita nekog građanina ili
novac iz banke, koje pripadaju čitavom
društvu. To se zamjećuje kod
profinjenih legalnih ili nelegalnih
krađa
novaca iz riznica bilo države ili
tvrtki . Lopov ima ispriku koja glasi : kada
je nešto svačije onda je zapravo ničije , pa se neće vidjeti da sam
nešto uzeo, a savjest mi je čista. Ova đavolska logika
proteže se dalje na okoliš, pa se ne pita
tko je vlasnik rijeka, čistog zraka,
podzemnih pitkih voda, mora, šuma koje daju kisik. Brazilci kažu Amerikancima: mi vama nismo ništa dužni,
jer ste vi posjekli svoje šume, a naša Amazona daje vam kisik za kojeg ništa ne plaćate. Marksisti i
neoliberalisti ne pitaju za vlasništvo nad okolišem, jer ga doživljavaju kako je on svačiji, dok konvivalisti priznaju okoliš kao vrlo važno
vrelo života kojeg treba cijeniti i čuvati.
U manifestu se navode dijagnoze bolesti suvremenog
industrijskog društva, od
Amerike, Europe do Azije, koje su
prepoznatljive kroz moralne,
političke ,gospodarstvene i ekološke krize. Te
krize se moraju rješavati i zato ja „potpisujem“ manifest i postajem konvivalist!
Gdje god je to moguće ,valja lokalizirati izvore snabdijevanja stanovništva , kako bi se lako vidjelo što uzimamo iz okoliša a što mu vraćamo., To
je jedno od načela koja su navedena u
manifestu i mogu se shvatiti kao terapija.
Od kuda i kako početi rješavati ove kriza? Konvivalisti
tvrde, u rješavanja ovih kriza , valja najprije savladati
prepreku, koja se naziva moralna kriza. Izgleda da je ta vrsta krize „neprohodna džungla“ za rješavanje,
iako su načela ponašanja i ophođenja među ljudima jednostavna. Načelo kojeg
priznaju i žive po njemu svi moralni ljudi svi vjera i ateisti jest: „Ne čini drugome ono, što ne želiš da on tebi
čini!
U
našoj roditeljskoj kući , na zidu je bila slika čija poruka je
meni kao djetetu bila jasna. Iako te nitko ne vidi, ne smiješ ukrasti voće iz voćnjaka našeg susjeda. Božje
oko sve vidi i Božje uho sve čuje. Krađa
je grijeh. Marksisti i neoliberalisti zaklinju se kako su moralni. No, oni su krađu
tako relativizirali da ih se ponekad ne može zvati lopovima. Oni podešavaju
svoj moral prema prilikama.
Sociolog Dan Ariel je napisao knjigu: „Predvidljivo iracionalni“ gdje iznosi svoja socijalna istraživanja
o poštenju ljudi. On tvrdi, kako u svojim ponašanjima nismo racionalni, nego smo iracionalni i to predvidivo iracionalni. Nakon velike afere s krađom novca iz mirovinskih fondova ogromne američke tvrtke „ Enron“ on se pita:
Jesu li pošteni i visoko školovani Enron-direktori džepari, koji bi ukrali novac iz taške nekoj starici u tramvaju?
Odgovor je logičan, pa nisu. Ali oni su ukrali silne novce baš tim staricama, krivotvoreći poslovne izvještaje, čime su
uzeli novac iz mirovinskih fondova
za svoja poslovanja i nisu ga vratili.
Dan Ariel je po struci bihevioristički ekonomist, koji je istraživao s mnogo pokusa ponašanje ljudi u
prilikama kada čovjek postaje lopov. On je u jednom pokusu ostavio neopazice
više limenki Coca Cole u
zajedničke hladnjake u prostorijama za
zajedničko korištenje u studentskim domovima američkih sveučilišta. Nakon 72 sata limenki nije bilo u hladnjaku.
Nakon toga pokusa uradio je drugi pokus,
gdje je u iste hladnjake stavio na tanjurić neki sitni novac. Studenti novac nisu
ukrali. Ljudi se različito ponašaju prema predmetima i
prema novcu kojim se izražava
vrijednost tih predmeta. U našoj tvrtki smo
imali dvojake izraze za krađu. Tako se
znalo reći, kako su neki rukovodioci otuđivali nešto, ili smo
govorili kako radnici previše kradu toaletni papir.
Trebamo li izučavati bihevioralnu ekonomiju kako bi se spriječili
sitne i krupne krađe? Bihevioralnu ekonomiju možemo definirati kao kombinaciju
ekonomije i drugih društvenih znanosti, kojima se opisuje ponašanje čovjeka ili nekog
upravitelja kod donošenja odluka . O
važnosti bihevioralne ekonomije govori činjenica da su psiholog Daniel Kahneman
i ekonomist Vernon Lomax – Smith 2002. godine dobili Nobelovu nagradu za
ekonomiju.
Ako se u nekoj
ćeliji društva locira moralna
kriza , kao kriza iz koje proizlaze ostale krize, onda se ju može pasivizirati snažnim djelovanjem (zviždaći, prijavljivanje Uskoku) moralnih ljudi. Tada se preostale krize mogu „lakše“ terapeutski
i tehnički rješavati u ljudskoj zajednici. U manifestu se
preporučaju neki postupci rješavanja, time da se uzimaju u obzir i humanost, socijalnost, individualnost i kreativnost čovjeka . Moraju
se definirati istinske ljudske potrebe i istači kako globalizirani čovjek ima žudnju, koja je veća od njegove potrebe. Ako u domaćinstvu
nema dovoljno novaca za mlijeko i kruh,
mora li se onda kupiti djetetu pametni
telefon ? Treba li nam skupi auto bilo u Županiji ili u Ministarstvu? To je
iracionalno ponašanje.
Eto i gospodarstvene
krize! Legitimno naši političari
, ako su racionalni i pošteni, moraju povećati cijenu kruha i mlijeka , kako bi ih
izjednačili ili povećali u odnosu na telekomunikacijske troškove u domaćinstvu . Sada Vlast ne priznaje povećanje cijena mlijeka, krava je sve manje, te se ulaskom
u EU uvoz mlijeka se povećao za 270%
???! Budući da je čovjek u svom ponašanju
često iracionalan, onda se ne mogu niti
liberalni zakoni ponude i potražnje uvijek poštivati.
Prosječna EU cijena mlijeka je 8 kn/L, dok
kod nas košta 6 kn/L. Ali zato mlijeko u Londonu košta 10 kn/L, a u New Yorku 18 kn/L, dok su telefonski razgovori
daleko jeftiniji od njih prema nama, nego obratno.
Povadio sam troškove
održavanja automobila za Ministarstva , Županije i Gradove (podaci iz Večernjaka) i
vidim kako je godišnji prosječni trošak
korištenja automobila 36211 kn/kom. Isto tako pogledao sam režije
svih Ministarstava Vlade, Sabora,Instituta i Agencija. Oni troše 660 milijuna kn. Dužnosnici s potrebnim ostalim osobljem godišnje troše energije za osam sati rada za grijanje ili klimatizaciju svojih radnih prostora preko 200 kWh/m2 . Toliko se prosječno troši energije za 24 sata u stanovima. Je su li dužnosnici i zastupnici te
ostali zaposlenici iracionalni u trošenju,
te kradu li oni time narod? Kako gospodariti i smanjivati troškove? Japanci kažu iz suhog drveta još
uvijek se da iscijediti voda. Kinezi kažu kada vidiš da nema izlaza znaj ima ih
barem još sto.
Evo jedne druge analize rađene prije 25 godina koja
može poslužiti kao obrazac . Kad bi dvoje ljudi - jedan iz Londona i drugi iz
400 milja udaljenog Glasgowa - željelo organizirati sastanak moraju sjesti u automobil, avion, vlak ili imati viewphone . Za sastanak u trajanju od 3 sata potrošit
će 40 kWh energije s viewphonom, 450 kWh vlakom, 1600
kWh autom i najviše 2500 kW avionom.[i] Zato je inovacija kompjutorskih programa
poput Skype-a koji nudi uz razgovor
uživo uz prijenos slike i telefonske usluge putem računala veliki zgoditak u učinkovitom trošenju energije za
prijenos informacija. Ovdje se radi o
ekvivalenciji između troškova (novac, energija) za putovanje poslovnih ljudi
zbog razmjene informacija ili komunikacije putem razgovora. Danas je poznata fraza: Move
information not people - pokreći informaciju,
a ne ljude - lako ostvariva, baš zahvaljujući Internetu. Preko njega pružaju se
mogućnosti - od skupljanja informacija klikom miša, do slanja E-mailova i
vođenja uživo konferencija putem Skypea,
Chata i sličnih programa.
"Japanci kažu iz suhog drveta još uvijek se da iscijediti voda. Kinezi kažu kada vidiš da nema izlaza znaj ima ih barem još sto."
OdgovoriIzbriši= prije ili kasnije svatko od nas ce postati racionalan silom prilika. Srednja klasa koju su činili zaposleni na stalnim radnim mjestima s opisom svog posla upravo masovno napušta svoju poziciju. Na njeno mjesto stižu novi ljudi koji imaju: samo-kontrolu, samo-motivaciju i samo-ucenje. Samo, samo, samo, samo ... nitko nas ne prisiljava uzeti kredit, ni voziti bicikl umjesto auta po gradu. Sve češće i češće će nas sve više i više razmišljati sve duže i duže prije nego izvadimo novčanik ili odemo u banku po kredit. Ljudi su prilagodljivi, očito, a to znači da će promjeniti svoje rutine i navike u neke druge, koje pristaju uz drugo vrijeme i zavoliti te nove navike. Ako tad budu mogli bolje disati (manje alergije), duže biti zdravi, odlično, čak će im se svidjeti više te nove navike.
Evo točniji podataka glede relacija troškova kruh mlijeko spram telofona.Hrvati plaćaju (Večernjak od 27.3.2014) drugi najskuplji pristup širokopojasnom Internetu od 12 do 30 Mb/s u Europi. To je istraživanje EU komisije. Poljaci plačaju od 20 do 140 €, dok mi plačamo 30 do 120 €. prosječna brzina fiksnog široko pojasnog Inteneta je 2012 bila 3,71 megabit u sekundi (Mb/s) U Zagrebu je brzina 7,71 Mb/s.
IzbrišiDakle , zarađuje li strani telekomunikacijski sektor u nas malo previše novaca za svoje? usluge.? Postavit ću malo složenije pitanje? Na kraju mjeseca t-com morao bi nam dati (veći ili manji račun) koji bi morao davati podatke brzine. Građani Litve plačaju navedene IT -usluge 11,2 € jasno misli se mjesećno.