Grad umara, selo
odmara. Selo je zdravlje, grad je bolest.
(A. G. Matoš,
1873. – 1914.)
A)
Selo prava domovina
Za vrijeme ovih nedaća pitamo se gdje smo fizički i
ekonomski sigurniji, u selu ili u gradu? U traženju odgovora, evo još nekih
Matoševih misli i pogleda koji vrijede i danas: "Pitanje seljačkog posjeda
je dakle najvažnije pitanje politike hrvatskog narodnog održanja. Što je veći
grad to nas više udaljuje od prirode. Grad ubija, selo oživljuje. Selo je
humanije od grada vraćajući mu svoj kruh svagdanji. Da je cijela Hrvatska
Zagreb, ne bi bilo Hrvatske. Da nema sela, ne bi više bilo hrvatskog Zagreba.
Taj puk je živ i bodar kao gorski vrutak i dao nam je najbolje ljude. Prava
domovina je krasno, zdravo, tiho, siromašno i idilsko naše ladanje."
Žitelji sela Vrhovčaka na početku XX stoljeća (Arhiva: F Bahovec)
Sjećam se kako sam se začudio kad sam u
poznatom svjetskom časopisu "National Geographic" pročitao koje su
najveće katastrofe koje čovjeka mogu zadesiti na ovom planetu. Tako su bile
nabrojene katastrofe od: izbijanja
vulkana, potresa, poplava, požara, suše, ledene kiše i visokog snijega, naleta
skakavaca i pandemija smrtonosnih
bolesti. No, na kraju tog članka je, kao katastrofa, spomenuta velika koncentracija ljudi u prostoru,
primjerice u gradovima ili na stadionima. U ljudskoj svijesti i podsvijesti su
sve te katastrofe kao ugroze stalno prisutne.
Citiram misao iz bloga
Agrokluba koja se lijepo uklapa u moje razmišljanje o prednostima i manama
života u selu i gradu: "Mislim da je izjava "mlade treba zadržati na
selu" pogrešna. Iz moje perspektive mlade je potrebno motivirati
da napuste grad i presele na selo. Onda će i ovi koji žive na selu
i razmišljaju o odlasku, zasigurno ostati. Najvažniji faktor odabira života na selu je po meni cijena životnog
prostora. Tu bi se trebala "slomiti" brojna koplja. Zamislimo
mladi bračni par koji se odlučuje dići kredit za kupovinu svoje nekretnine.
Cijena prosječne nekretnine u gradu, one za koju se
"isplati" plaćati kredit 20 – 30 godina, otprilike je 100 tisuća
eura. Za taj je novac na selu moguće riješiti stambeno pitanje, praktički u
pola cijene, te ostatak novca uložiti u jedan ili čak dva posla."
B)
Povijesne crtice o preseljenju ljudi iz sela u grad
Glavna karakteristika sela vezana je uz pučanstvo
koje se bavi poljoprivredom i to je važna razlika u odnosu na gradski način
života. Bilo kako bilo, brojnost stanovnika u našim se selima smanjuje, a u
gradovima se povećava. Geneza te pojave nije od jučer, to je proces koji traje
više od sto godina. Prenapučeno selo "prazni se" preseljenjem ljudi
iz sela u druge države ili domaće gradove. Migracija je bila ubrzana nakon
1945. g. kada je radnička klasa preferirana zbog želje brzog industrijskog
razvoja društva i kada je marksistička teorija društva bila glavna politika.
Tada su se primijetile očite razlike
života između sela i grada: rad u poljoprivredi u principu je naporniji i
vremenski neodređen, pored toga, ekonomski položaj seljaka je slab i
nestabilan, nema zdravstveno i socijalno osiguranje, starost mu je neizvjesna,
politička participacija gotovo na nuli; seljak je sasvim na dnu ljestvice
socijalnog prestiža. Radništvo u gradovima nije imalo taj stres, jer se svakog
mjeseca dobila neka plaća ili plaćica.
Usput, preseljenje
(migraciju) seljaka u grad ubrzava "zakonodavac" koji sebe smatra
građaninom, koji živi u gradu i stvara zakone koji njemu odgovaraju. Iz
francuske marksističke teorijske tradicije seljaštvo jest klasa ako ima
osviještene posebne interese, a u suprotnom nije i ponaša se kao vreća
krumpira, pasivan objekt. "Parcela, seljak i porodica; pored toga druga
parcela, drugi seljak, druga porodica. Skup takvih parcela čini selo, a skup
sela čini departman. Tako se velika masa francuske nacije formira prostim
sabiranjem istoimenih veličina kao što krumpiri u vreći čine vreću krumpira.
Oni su stoga nesposobni da istaknu svoje klasne interese. Oni sebe ne mogu
zastupati, njih mora netko drugi da
zastupa“.[i]
C) Prednosti života na selu.
Već deset godina pokušavam sebi i
drugima svjedočiti pojam održivosti kojim se može poticati ljude da se iz
gradova vrate u sela. Naime, ovdje selo ne treba doživljavati kao ladanje, nego
proizvodno selo,živo selo, puno života i
radosti. Valja tražiti jake eko, energetsko ekonomske argumente za taj stav.
Prvo uzmimo u obzir izjavu bogatog
Warrena Buffeta: "Ne troši novac koji nemaš." Krediti, zajmovi su
izmišljeni od strane potrošačkog društva. Tu je izjavu jedna naša baka izrazila
jednostavnije. Ne kupujte ono što vam ne treba, jer ćete prodavati ono što vam
treba. Zemlja nema cijenu izraženu u $ ili €, ona je seljaku bila i jest najveća vrijednost.
Drugo, uzmimo da je dnevno globalno zračenje 4 i 5 kWh/m2
od proljeća do jeseni na horizontalnu plohu vrta isto u Zagrebu i u Kini, što
je važno, jer češnjak "voli" osunčane vrtove, a mi ga uvozimo iz
Kine.
Rast obične trave i češnjaka primjer su
racionalnog korištenja Sunčeve energije, koju treba uspoređivati s energijom
dobivenom iz fosilnih izvora. Zašto se bježi od uzgoja koza i krava
koje su veliko blago – jer štale već postoje, i postoje napuštena sela. Znam tri starije osobe u mom kraju koje uzgajaju koze, dok mnogima
to nije san, nego im izgleda kao tortura. Krava i koza su dio "inventivnog lanca" pretvorbe Sunčeve
energije u korist proizvodnje najcjelovitije hrane – mlijeka. Ali ta pretvorba
ima svoju kvaku koja se mnogima ne sviđa, jer gube svoj komoditet, što je
krucijalna različitost života u gradu i na selu. Jednostavna pojava te
različitosti ogleda se u pojavi kada zavežeš kravu za jasle i sebe si zavezao
za te jasle. Slično, pogledajte zaposlenike
koji rade u tvornicama na trakama i trgovkinje na šalterima, svi rade naporne
poslove te su isto "zavezani" za jasle i mobitele iz
kojih dobivaju naređenja pretpostavljenih.
Krava koja pase travu i daje mlijeko
najrentabilnija je, najekonomičnija i najekološkija primjena Sunčeve energije.
Krava je "stroj" koji ima snagu od 700 W i stalno je u pogonu. Više o
ostalim prednostima života na selu pročitajte na:
Ako imate sve kućanske aparate, onda je život na selu
jednak životu u gradu. Jednostavnije je putovati 50 km iz udaljenijeg sela na
radno mjesto nego kroz gradsku gužvu. I prije je postojao pojam seljak –
radnik, koji je živio na selu i radio u gradu. U toj kombinaciji radništva
mnogo se prigospodarilo u zadnjih 70 godina. Pandemija Covid -19 nas je
prisilila kako je rad na daljinu, dakle iz sela, ekonomski i ekološki ostvariva
opcija. Manje se onečišćuje prostor ako se hrana proizvodi blizu kuće i ne
treba je transportirati 200 i više kilometara. Porodice koje žive na selu
uključuju i djecu za mnoge radne aktivnosti u vrtu i polju. Na selu je čišći
zrak i nema buke. Jasno je da na selu treba raditi. Nema više poslova gdje se
dođe i sjedi za pisaćim stolom, telefonira i malo društvira po sastancima. Jasno, manja je i
vjerojatnost zaraze tamo gdje je manje ljudi, a to je ruralno područje.
JK 22. lipnja
BOG,Joža!Imaš pravo!Bravo!!
OdgovoriIzbrišiPozdrav,Jasna
Ljudsko društvo teče kao rijeka. Kad Sava poteče uzvodno, tad će se grad vratiti na selo. Kad bi to kojim slučajem doživjeli, ne znam da li bi preživjeli. Fizičari još nisu pronašli kako putovati kroz vrijeme, osim u romanima. Onaj tko se danas vraća u selo dolazi u prazno selo i ne idu za njim škole, radna mjesta, sveučilišta, kanalizacija, vodovod, knjižnice i muzeji, sindikat i gradsko vijeće, kockarnice, nogometni stadioni, arene, aerodromi, bolnice, pošta, ne ide čak ni covida-19 :)
OdgovoriIzbrišiRatko Rudić je sad na selu u obiteljskoj kući. Svako jutro ide do prvog grada na kavu i novine u miru. Kod kuće slika. Najviše mu nedostaje netko s kim bi igrao šah. Hoće li on čekati da dođe netko s kim će igrati šah, ako taj nikad neće doći ili bar ne za njegova života? Jel' se on računa kao povratak na selo, ili se računaju samo oni koji bi sebe i kravu zavezali za jasle?
OdgovoriIzbriši