U
Podsusedu kao podrtina leži zdanje
nekadašnje cementare. Kuda spada sada ta
ruševina, koja je bila tako važna za građevinarstvo u prošlom stoljeću? Ona spada u tzv industrijsku arheologiju.
Industrijska arheologija je sustavno proučavanje materijalnih
dokaza povezanih s industrijskom prošlosti. Ovi
dokazi, industrijske
baštine , uključuju zgrade, strojeve,
artefakte, mjesta, infrastrukturu, dokumente i druge predmete vezane uz proizvodnju
, rudarenje, prijevoz i izgradnja proizvoda. Nešto od naše industrijske baštine imamo
pohranjeno u Tehničkom muzeju u Zagrebu, a valja istaći veleban trud stanovnika
Rude kraj Samobora koji su revitalizirali, kao turističku atrakciju jedan dio rudnika bakrene rudače „Sv
Barbara“ .
Na tvornicu cementa sam emocionalno vezan, jer sam ju 1956. posjetio kao
pučkoškolac. Silan dojam je ostavila na mene, velika rotaciona peć i veliki
kuglični mlinovi. Poslije je cement meni bio jedan od predmeta rada. Preko
interneta doznajem, kako je tvornicu
cementa u Podsusedu osnovala židovska obitelj
Mandl 1867. koja joj je dala naziv “Croatia“. Zadnji vlasnik je bio unuk imenom
Felix, koji je ostao u Jugoslaviji do
1951. Imao je životne drame s GESTAP-om
s ustašama i komunistima, zbog podrijetla i vlasništva nad cementarom. Židovskih
je korijena, ali po nacionalnosti je bio Hrvat. On je otišao, nakon što je bio zbog
nacionalizacije cementare u zatvoru
(Lepoglava) u Keniju i tamo je djelovao
u cementnoj industriji „Bamburi-Cement“.
Napisao je knjigu : „Usprkos svemu ostaju sjećanja“, koja nije prevedena na hrvatski. Stara
cementara radila je po tzv. „mokrom postupku“ s prašinastim ugljenom , dok je 1973 izgrađena dodatna nova linija s suhom tehnologijom i plinom kao gorivom. No
godine 1987. dolazi stečajni upravitelj i
tada započinje privatizacija i pretvorba čitaj prodaja opreme zgrada i zemljišta.
Zašto
je zatvorena cementara? Najprije, za valjan odgovor dodat ću, kako sada čitam knjigu: „Misliti,
brzo i sporo“(Mozaik knjiga 2013 -536
str.) koju je napisao psiholog Daniel Kahneman dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju. On
obrađuje modele razmišljanja kod
donošenja bilo kojih odluka, gdje
spominje, kako u mozgu postoje dva
sustava: Sustav 1 koji brzo misli i Sustav 2 koji mora sporije misliti. Sustav 1 radi automatski i brzo s malo
napora , dok Sustav 2 usmijerava
pozornost na naporne mentalne
aktivnosti. Primjerice, lako je pomnožiti 2x2,
ali to ne ide lako, ako se traži rezultat množenja 17x 24. Ili rečeno nogometnom frazeologijom: Sustav 1
panično nadređuje „udari loptu što prije
i što dalje“ , dok Sustav 2 naprotiv, kaže nogometašu „stani na loptu“. Psiholozi su mjerili potrošnju glukoze u mozgu i kada se uključi Sustav 2 dokazali su puno veću potrošnju u odnosu na
rad mozga s uključenim Sustavom 1. Glavna značajka Sustava1 jest načelo kojeg se
on drži: „postoji samo ono što vidiš“, dok rješavanje Rubikove kocke (koja slavi 40-obljetnicu) je zadatak, kada se treba uključiti Sustav 2.
Ovaj
umetak o Sustavu 1 i Sustavu 2 potiče
me da si postavim dodatno pitanje: Jesu
li odgovorni ljudi pretežno koristili
samo Sustav 1 kod zatvaranja TC „Sloboda“ i mnogih proizvodnih pogona i
pruga u zadnjih 40 godina, bez sumnje na njihove moralne i strukovne osobine? Mlađe generacije, školska djeca bi morale kroz
konzervaciju cementare ( on što je još preostalo) doznati jesam li u
pravu. Naime, cementara bi trebala postati kao turističko- muzejski prostor, gdje bi se dokumentacijski opisala povijest tog proizvodnog kompleksa. Sada je taj industrijski kompleks rasparceliran i u
vlasništvu je mnogih ljudi i organizacija . Kada sam
išao fotografirati zgrade , vidio sam u
bivšem kemijskom laboratoriju malog peseka kako
čuva kokice u kavezima .
Uoči zatvaranja TC Sloboda 1988. napisao sam pismo, koje sam poslao „Vjesniku“ s nadom kako
će urednik to objaviti. Pismo nije
objavljeno.
Sadašnji izgled bivše cementare "Sloboda" u Podsusedu.
.
Poštovani predsjedniče Skupštine općine
Susedgrad –
drug Đuro Maras
NE DOZVOLITE
PRODAJU ILI RASTURANJE OPREME TC „SLOBODA“, KONZERVIRAJTE ZA BUDUĆA VREMENA DA
JE PONOVNO KORISTIMO KADA BUDEMO PAMETNIJI.
Valja cementaru“ zaštititi, iako
bi Vam savjest mogla biti „čista“ ,ako to ne uradite, zbog slijedećih
argumenata:
- TC „Sloboda“ zagađuje okolinu.
- Nema financijskih sredstava (oko 800 milijardi dinara)
za sanaciju laporoloma. To se može izračunati približno iz elaborata iz
1983.god. gdje je navedena vrijednost 400 milijardi dinara.
- Novoj tvornici cementa
je mjesto u Podrutama, a ne
u Podsusedu.
- Dovoljno imamo na tržištu cementa u ovo krizno vrijeme.
- Ruše se kuće u
selu Kostanjeku zbog nepravilne eksploatacije sirovina.
- GUP i PUP grada Zagreba je predvidio preseljenje ove tvornice.
- Prijašnja rukovodstva su loše poslovala.
- TC „Sloboda“ više nije rentabilna.
- Neke društveno političke strukture žele preseliti ovu
tvornicu (vjerojatno i stanovnici općine Susedgrada), jer će se na
njezinom mjestu izgraditi druga propulzivna industrija.
- Jednostavno više nemate vremena ( možda ni volje) da
bilo što učinite, nego će se tvornica prepustiti pravnicima koji će voditi
dalje postupak likvidacije.
Molim Vas, stavite na drugi kraj vage Vaše savjesti slijedeće
argumente, zbog kojih valja promisliti o likvidaciji tvornice TC „Sloboda“ i
eventualnoj rasprodaji zgrada i terena.
Evo tih argumenata:
- U drugim, još većim gradovima kao što je Trst, Rim,
London, postoje cementare, ali se zna da 20% troškova u izgradnji i eksploataciji strojarske i elektro
opreme, valja odrediti za uređaje
filtriranja i otprašivanja industrijskog dima.
- Nova tvornica u Podrutama je za džep ne samo ove regije,
nego i čitave Republike nedostižna. Bez okolne infrastrukture ovakva
tvornica od godišnjeg kapaciteta 1.000.000 tona košta od 300-370 DM po
toni.. Vjerojatno je održanje ne baš stare tvornice u Susedgradu
jeftinije, dok se ne obogatimo da sagradimo novu u Podrutama.
- Transport cementa kamionom ili vlakom je značajna stavka
u dinarskim i energetskim jedinicima za ovu regiju. Građevinarima grada
Zagreba nije svejedno kako će našom sveukupnom organizacijom rada, starim
prugama, kamionima, prebaciti 400.000 tona cementa u Zagreb iz Solina.
Samo taj prijevoz bez drugih troškova koji će poskupiti oko 20% cement,
potrebno je 11.000.000 lit goriva. Ako
imamo dovoljno cementa za ovo krizno vrijeme, zašto ga ne izvozimo? TC
„Sloboda“ je imala neke aranžmane za izvoz cementa u Austriju.
- Preselili smo čitave gradove, kada smo gradili hidrocentrale i
industriju. Selili su se i seljaci iz sela u grad. Zašto se to ne bi
učinilo sa stanovnicima Kostanjeka koji su se suviše približili tvornici u
zadnjih 50 godina. Valja ispitati i
drugu ideju, da se sirovine dovoze iz Podruta ili iz nekog drugog izvora,
time da se u tvornici „Sloboda“ rade specijalni tipovi cementa.
5. U ekonomiji države ili gospodarstvu neke tvornice, postoje dva principa koji se moraju poštivati,
pa makar to bilo u USA, SSSR-u, Kini ili SFRJ.
a) Optimalni princip: s postojećim sredstvima postići što veći učinak i
b) Princip štednje s najmanjim troškovima ili sredstvima postići željeni
učinak.
Ovi principi vrijede i odnose se na sve zaposlene u državi, a ne samo za 25% zaposlenih u tzv.
bazi. Prema tome, troškove čine svi 100% zaposleni, a mi „vadimo korijenje“
otpuštanjem radnika iz proizvodnje, a ne „obrezujemo granje“ smanjenjem
birokracije od državnih do općinskih kancelarija, ili čak, što više od
SIZ-ovskih, školskih, zdravstvenih, (vojsku ne smijem ni spomenuti), kancelarija.
Poznati Perkinsov zakon govori da obim posla i broj činovnika
koji ga obavlja ne stoji u nikakvoj vezi i da bez veze na veličinu posla broj činovnika raste po tom Zakonu između 5 i
6% godišnje. Taj Zakon bio je već poznat i kineskom caru Vu-Tsongu prije 1000
godina, koji je naredio da se raspuste brojni budistički samostani u kojima su
svećenici živjeli u izobilju na štetu naroda koji je siromašio. Naš problem je
sličan. Kako smanjiti troškove, onih koji rade niže vrijedne poslove, a
zarađuju mnogo, pa tek onda govorimo o
rentabilnosti onih, koji rade na poslovima visoko vrijedne tehnologije uz niske zarade.
Na sličan način prije 9 godina „uništili“ smo zbog
„nerentabilnosti“ naš „cug“ „Sanoborček“, iako se lako može izračunati kako je
za prijevoz robe – putnika autobusom potrebne energije 2852 kJ/(km∙t), dok je
„cugom“ potrebno 878 kJ/km∙t . Danas taj „cug“ ostaje samo u pjesmi iz Krapinskog festivala , „NIGDAR GA VIŠE, PREŠEL JE DRUG,
DOBRI NAŠ STARI SANOBORSKI CUG“.
5.O propulzivnoj industriji koja će nas odvesti u 21. stoljeće ne možemo tako dugo govoriti, dok se ne dokažemo u proizvodnji 160 godina.“starog“ Portland cement . Cement je patentirao je 1824.god. g. Aspidin,
5.O propulzivnoj industriji koja će nas odvesti u 21. stoljeće ne možemo tako dugo govoriti, dok se ne dokažemo u proizvodnji 160 godina.“starog“ Portland cement . Cement je patentirao je 1824.god. g. Aspidin,
Kada je u početku ovog stoljeća jedan konstruktor cepelina
rekao njegovu vlasniku u Londonu da ne može još poletjeti tim cepelinom prema
Kalkuti, jer treba još nešto izmijeniti u konstrukciji, vlasnik je odgovorio:“Pa
ja sam već podijelio pozivnice visokim gostima (kralj, plemići) i sutra dolaze na svečanost polijetanja cepelina prema
Kalkuti“. Cepelin se je sutradan digao s putnicima prema Kalkuti, ali se za par
sati srušio na francusku obalu, gdje i danas postoji grob-spomenik toj gluposti i avanturi. Prije nego se „rasturi“ ova tvornica neka se Zagrepčani ne ponašaju
kao vlasnik ovog cepelina. Neka se upitaju i odgovore kako da jeftino grade
stambeni prostor sa skupim cementom iz uvoza ili iz Solina, kao što se i sada
Samoborci pitaju kako da se jeftino voze u Zagreb, sa skupim prijevozom u „zglodanim“ autobusima.
Nema komentara:
Objavi komentar