Čovjek danas zna
cijenu svega, a vrijednost ničega. Oscar Wilde
Za rođendan sam dobio knjigu „Vrijednost ničega“ Raja
Patela, koja je kod nas prevedena 2012. godine. Autor analizira stanje i
ponašanje ljudi u industrijskom društvu u kojem i mi živimo. Glavni lik je
imaginarni Homo economicus (ekonomični
čovjek) koji sve maksimalizira i
raspoloživim sredstvima stječe što više može. U demokraciji, homo economicus se penje po društvenoj
ljestvici do najviše razine. Za ovakve ekonomske metode Becker je dobio
Nobelovu nagradu 1992. godine.
1. Gmajna zajedničko dobro
Dojmilo me se 6. poglavlje knjige pod naslovom „Svi smo mi
vlasnici zajedničkog dobra“.
Kad sam pročitao to poglavlje, vratilo mi se u sjećanje
vrijeme u kojem je Vlast oduzimala zajedničku gmajnu ili pašnjak na kojem smo
kao pastiri čuvali krave i usput se igrali. To je vrijeme stvaranja seljačkih
zadruga koje su trebale biti kopije kolhoza – načina poljoprivredne proizvodnje
u tadašnjoj Rusiji ili SSSR-u. Naime, ljudi sa sela s tradicionalnom
poljoprivredom bili su „tjerani“ udruživati svoja gospodarstva u zajedničku
seljačku zadrugu. Ta naša gmajna bila je zajedničko dobro cijelog sela te je
bila potrebita toj novoj tvorevini zvanoj seljačka zadruga. Taj dio povijesti
našeg naroda lijepo je prikazan u filmu i seriji, „Duga mračna noć“ s tragičnim
završetkom.
Sjećam se, tada je neki mladi političar došao na gmajnu kako
bi ljudima objasnio političku odluku o oduzimanju gmajne, uvjeravajući nas da
je to put prema boljem društvu, gdje se hrana proizvodi u kolhozu, slično kao u
SSSR. Nakon što je on to izgovorio, gnjevno mu se približio moj striček Nacek,
zarobljenik u Prvom svjetskom ratu u Rusiji, i rekao mu: „Ja znam što je
kolhoz, to je logor.“
Nakon toga, gmajna više nije bila zajedničko dobro sela nego
se različitim organizacijskim pretvorbama, kroz nekoliko desetljeća,
privatizirala.
Ipak, tema ovog posta neće biti naša gmajna nego analiza
zajedničkog dobra – kako ga čuvamo ili kako gospodarimo njime.
2. Definicija zajedničkog dobra
Zajedničko ili javno dobro uvijek kod ljudi izaziva
pozitivne asocijacije na zajedništvo, druželjubivost, ispomoć od čitave
zajednice, zajedničko trošenje itd. U Engleskoj se Donji dom Parlamenta naziva
House of Commons. U engleskom jeziku riječ commons
znači i narod, puk. Pa i naš Sabor asocira na javno ili zajedničko dobro. Sve u
svemu, zajedničko dobro, kao naša gmajna, zapravo je nepodijeljena zemlja koja
pripada članovima lokalne zajednice. Danas se predodžba o zajedničkom najčešće
povezuje s pojmovima pusto i
neiskorišteno zanemarivanje i propadanje s tragedijom.
3.Pismo indijanskog poglavice Seattlea
A tragedije se događaju kada se pojedinci ili korporacije
natječu tko će više zajedničkih dobara prisvojiti ili uskratiti vlasnicima, i
time maksimalizirati svoje prihode.
Uskrata zajedničkih dobara poznata je u povijesti na mnogim
mjestima ove Zemlje. Poznato je i mnogo puta citirano pismo indijanskogpoglavice Seattlea 1854. godine gdje bijelci hoće kupiti njihovu zemlju. Za
uzvrat, bijelci će ih smjestiti u rezervate gdje će ih hraniti i čuvati. Grad
Seattle u SAD-u dobio je ime prema imenu tog pametnog poglavice.
Poglavica poručuje predsjedniku SAD-a: „Kako može netko
kupiti ili prodati nebo, toplinu zemlje? Ta
misao je nama strana. Mi ne posjedujemo čistoću zraka ili
odsjaj u vodi. Kako možete kupiti to od nas? Sva ova zemlja sveta je za moj
narod. Svaka svjetlucava borova iglica, svako zrno pijeska na riječnom sprudu,
svaka izmaglica u mračnim šumama, svako svjetlucanje i svaki zujeći kukac,
sveti su u tradiciji i svijesti moga naroda. Nektar koji kola kroz drveće nosi
sjećanje na crvenoga čovjeka. Zrak je dragocjen crvenom čovjeku, jer sve što je
živo dijeli isti dah – životinje, drveće, ljudi. Izgleda da bijeli čovjek ne
opaža zrak koji udiše.“
4. Tantal i mobiteli
Suvremena priča o prisvajanju zajedničkog dobra odvija se u
Kongu, zemlji koja je bogata različitim rudačama i gdje i dalje bijesne ratovi
koje kontrolira 17 000 UN vojnika. Jedna od tih rudača zove se koltan koja sadržava kemijski element tantal gustoće 16,65 g/cm3.
Ta velika gustoća tantala pogodna je za izradu malih kondenzatora koji su
sastavini dio mobitela. Ne bi bilo loše da se svi mi koji koristimo mobitele s
vremena na vrijeme podsjetimo da se, zbog našeg komoditeta telefoniranja,
negdje umire. Kondenzatori od tantala imaju i velik kapacitet, visoki odaziv na
visoke frekvencije te apsorbiraju elektroničnu buku.
Rudača koltan vadi se na području gdje žive ugrožene gorile.
Tantal se smatra jednim od geostrateških resursa. Koltan, što je zapravo
industrijsko ime za kolumbitsko-tantalitni mineral iz kojeg se izdvajaju niobij
(tj. Kolumbij) i tantal, može se naći na području Centralne Afrike, što je
razlog zašto se tantal dovodi u vezu s ratom u Demokratskoj Republici Kongo(bivši Zair). Prema izvještaju Ujedinjenih nacija od 23. listopada 2003.,
krijumčarenje i izvoz koltana pomogli su raspirivanju sukoba u Kongu. Ova kriza
bila je uzrok smrti 5,4 milijuna ljudi na svim zaraćenim stranama od 1998. godine,
čineći taj konflikt najsmrtonosnijim u svijetu od kraja Drugog svjetskog rata.
5.Ribarenje
Još veću gužvu stvara Homo
economicus na morima, gdje Vlade, primjerice Pakistana, prodaju prava lova
na ribe različitim korporacijama, što znači da se riblja bogatstva otimaju
domaćim malim ribarima. Vlada Čilea blagonaklona je prema svojim ribarima i ne
prodaje tako lako prava ribarenja.Naša političarka Ruža Tomašić vodi "rat" u Europskom parlamentu o dodjeli kvota za ulov riba u naše moru.Radi se o količini od 40000 t ili 60000 t godišnje.
I sad se postavlja pitanje – što je to zajedničko dobro.
Ništa novo neću napisati ako tvrdim da su to zrak, voda, šuma, humus u tlu. Sve
su to zajednička dobra, kao i naša gmajna, kao i ribe u vodama, kao i prašuma u
kojoj žive gorile. Homo ekonomicus,
tj. Vlade i korporacije, različitim „darovima“ pokušavaju prisvajati zajednička
dobra na bilo kojem mjestu ove majčice Zemlje. To prisvajanje je pojava protiv
koje se ljudi moraju udruživati i boriti. Ljudi koji žive u daščarama ili
bogatim stanovima također taj prostor nazivaju svojim zajedničkim dobrom.
Na kraju moram spomenuti da uz ekonomski pojam maksimalizacija iskorištavanja resursa
tj. različitih izvora života, postoje i pojmovi minimalizacija i optimalizacija,
što dovodi do održivosti života u nekom prostoru.
Širenje usluga znači širenje konkurentnih niša. Pojedinac ili 3-4 partnera pokrenu uslugu u nekoj niši dođu do nekog posla i stagniraju kratko vrijeme pa prihod počne padati. Čim je niša primjećena niču druge niše i prihod od tog tržišta raste ali puno brže raste broj niša pa prihod po niši pada. Te niše su biznisi koji posluju s minusom, s padom, ili s negativnom dobiti, s gubitkom.
OdgovoriIzbrišiVlasnici niše moraju biti kreativni i inovativni da posluju normalno i s gubicima dok ne pronađu novu nišu. Sve se to dešava globalno na engleskom jeziku ali radi društvenih mreža, kao da se dešava u kvartu. Sve se brzo uoči i preko noći od inovatora i kreatora postajete zastarijeli u vlastitom proizvodu. Nove niše kreiraju bolje verzije vašeg proizvoda i jednako su inovativne i kreativne kao i vi. Sve se brzo dešava, niše se rađaju i umiru. Sve više ljudi po tim nišama ne usrećuju materijalna dobra, nego ih usrećuje upravo osobna kreativnost i inovativnost, doprinos društvu ne na uštrb okoliša nego uz povrat okoliša u prijašnje stanje, na sreću njihovu, jer do materijalnih dobara u takvom okruženju i neće doći. Taj trend znači i vraćanje zajedničkog dobra zajednici, pa se pojavljuju vježbališta za odrasle na otvorenom, igrališta, šah, stolni tenis, UNSCO štiti kulturne spomenike, postoje nacionalni parkovi, a upravo gledam da se veliki dio oceana oko Antartika nedavno proglasio zaštićenom zonom od komercijalnog ulova. Čovjek kojeg usrećuje nematerijalno, usluge koje žive od gubitka a ne dobitka zahvaljujući tehnologiji, te svijest o nama kao dijelu okoliša su vektori budućnosti u začetku i rastu sa sve više zaposlenih.