Čuvaj Zemlju koja te hrani,/Koja ti
daje život i dom,/Čuvaj tu kuglu
Zeleno-plavu
i bit ćeš sretan,/Sretna na njoj.
Papa Franjo objavio je encikliku, s naslovom“Laudato si’” "Hvaljen budi"s porukom
koju zrači i ova kitice himne
eko-skupina. Nju me je naučila naša unuka prvoškolac Kaja, koja ju je pjevala zajedno sa ostalom djecom u vrtiću
"Vjeverica“.
Poruka enciklike (45000 riječi, 80 str.) govori o ekološko-socijalno-ekonomskim problemima
današnjice, navodeći moralna i
fizička onečišćenja (zagađenja) koje
čovjek čini na Zemlji. Papa je
moralni uzor, pa je ova enciklika s pod naslovom "skrb
za zajednički dom" uzorak smjernica
za poticanje aktivnosti, ozdravljenja
i zaštite okoliša. Naime,
ranije papinske enciklike bile su
namijenjene pretežno za rimo- katolike, dok ova nosi poruku za ljude, koji prihvaćaju norme i načela kršćanskih religija
različitih konfesija
(katolicizam, protestantizam, pravoslavlje, monofizitizam,
nestorijanizam), te za ljude inih svjetskih religija i svjetonazora.
Naslov "Hvaljen budi" uzeta je iz pjesme (himan) ."Pohvale stvorenjima" od Svetog Franje Asiškoga, koji
je živio prije više od sedamsto godina. Nasumce izvučene kitica iz te pjesme
glase: Hvaljen budi Gospodine moj,.zbog
sestre naše majke Zemlje./Ona nas hrani i nosi /i rodi svakovrsnim plodom
šarenim cvijećem i travom.
Enciklika je razdijeljena na šest poglavlja. U prvom poglavlju Papa Franjo se pita
što se to događa u našem zajedničkom domu. Navodi već poznate stvari
kao što su: onečišćenja (zagađenja) okoliša, probleme vode, siromaštva i globalne
nejednakosti, klimatskih promjena,
gubitka bio-raznolikosti i otpad. Čovjek je stvorio kulturu odbacivanja, što sve skupa
stvara opadanje kvalitete ljudskog
života i raspad društva. Navodi
se primjerice prekomjerno
korištenje fosilnih goriva za grijane.
Klima uređaji na fasadi građevnog fakulteta
Danas se
uz grijanje mora spomenuti i hlađenje zgrada. Uređaji za klimatizaciju
prostorija troše godišnje od 800 do 1100 kWh
električne energije po domaćinstvu. Zbog toga EU- smjernice nalažu
Španjolcima, Francuzima , Talijanima, Grcima pa
sada i nama, smanjenje upotrebe tih aparata, jer se više struje
troši u ljeti nego zimi. Ovo s hlađenjem sam dopisao, kako bi ilustrirao slikom koju prilažem. Nije čovjeku dopušteno da iscrpljuje i onečišćuje Zemlju, kako bi imao
i ljeti i zimi + 20 0C u prostorima zgrada. Postoje različite energetsko jeftinije metode stvaranja toplinske ugode.
U drugom poglavlju navode se mnoge mudrosti iz
Biblije koje se tiču savršenstva života
na Zemlji koje je stvorio Stvoritelj. Jednostavnu poruka upućuje papa Franjo: „Mi nismo Bog i Zemlju moramo čuvati
koja nam je dana na upravljanje“.Postoje i postojat će kritike na ovu
encikliku, koje se mogu svesti na rečenicu: Pa nebu nam papa „držal“ prodike o
životu na Zemlji, neka se on bavi samo religijom. Za potvrdu svojih stajališta papa citira stajališta
šesnaest biskupskih konferencija. Da bi se ljude uvjerilo u savršenstvo života na Zemlji i misterij
svemira, mora spoznati
ljudski um, nedokučivi broj procesa,
koji su vođeni nekim redom, da
imamo travu, životinje i da smo mi na vrhu te piramide. Veliki naš fizičar isusovac Ruđer Bošković ovako
definira u "Teoriji prirodne
filozofije" tajnu stvaranja života na Zemlji : Koliko li je znanja bilo potrebno da bi se oblikovao jedan jedini list? Kolika je dalekovidnost bila potrebna da bi se
bezbrojna gibanja, koja traju kroz vjekove i koja su tako tijesno povezana s
ostalim gibanjima, dovela sve pojedine
čestice materije dotle, da konačno u onom
određenom vremenu proizvedu list određene vlastite zakrivljenosti.Danas znamo,
kako list razlaže vodu na kisik i vodik
pomoću fotosinteze na 300 K, za što je
inače potrebna tehnologija za toplinsku razgradnju s temperaturom od 5000 K.
Zbog toga valja sa dubokim poštovanjem pristupiti svakom listu, kako bi se
formirala svijest oko brige za okoliš.
Kada je pitanje „očuvanje doma“ onda ne bi smjelo biti podjela
između ljudi različitih svjetonazora. U mnogim ljudskim svjetonazorima ne priznaje
se Stvoritelj, što ne treba biti prepreka
u dijagnosticiranju i liječenju
bolesti, koju su ljudi nanijeli
okolišu.
U
tekstu Alberta Einsteina:“Znanost i
religija“ piše: „Znanost može
odrediti što jest, ali ne i što bi
trebalo biti, a i dalje su nužni raznorazni sudovi koji ostaju izvan njezina
područja. Religija se, s druge strane, bavi samo procjenama čovjekovih misli i
,djelovanja i ne može opravdano govoriti o činjenicama i vezama među činjenicama.
Iako su područja kojima se bave religija i znanost tako jasno odijeljena,
između njih ipak postoji snažna
recipročna povezanost i međuovisnost. Tu
ćemo situaciju najlakše dočarati jednom slikom: znanost je bez religije
slaba i nemoćna; religija je bez znanosti slijepa“.
Zato, navodi
papa, znanost i religija, sa svojim
prepoznatljivim pristupima razumijevanja stvarnosti, mogu ući u plodonosan i intenzivan
dijalog za skrb majke Zemlje. Postoje
različite opstrukcije sa stavovima u rasponu od poricanja ekoloških problema do
ravnodušnosti, nonšalantnost i slijepog povjerenje u dostupna tehnička rješenja.
U trećem poglavlju papa Franjo uočava
ljudske uzroke ekološke krize. On kaže kako se ne čuje krik prirode jer se ne čuje niti plač siromaha i nerođenog djeteta. Papa Franjo hvali mnoge koristi, koje je donijela tehnologija, strojevi, elektrifikacija, računala i bio tehnologija. Tehnologija je kreativnost
i snaga. No, drugi pogled na stvarnost uvjerava nas o putu u krivom
smjeru, ako globalizaciju i tehnologiju
uzimamo kao jedini lijek. Nema prave
ekologije bez ispravne antropologije.U tom poglavlju navode se mnoga zla koje
potječu od čovjeka. Ne spominju se zli našeg svijeta kao što pokvarenost,
bezakonje, nemoral, kojih je bilo uvijek, nego suvremena zla, koja se baziraju na skrivenim željama
vrlo bogatih država, da se zarobe ostale narode osobito njihova prirodna
bogatstva. Danas prevladava
svjetonazor (antropocentrizam) kako je
čovjek mjera svega, ali s
druge strane valja upitati: kako mjeriti
pohlepu čovjeka? Enciklika ukazuje na
ljudsku pohlepu koja gazi sve što
je "živo" na zemlji, samo da sebe zadovolji.
Kada smo bili djeca i kada bi pronašli ptičje gnijezdo s jajima, onda bi uzeli jaja
i kriomice ih stavili nekome u džep pa se smijali, kada su se ta jaja polupala
u džepu. Bila je to naša opaka dječja
igra. Čovjeku nije dozvoljeno protjerati čovjeka iz svojeg staništa, pa čak mu niti ne oduzeti posao. Slikovito u
enciklici se te pojave navode, kako se ne smije
potjerati pticu iz gnijezda kada
sjedi na jajima. Čovjeku je dano da gospodari, ali ne da uništava
biosferu sa svojom tehnosferom. Prava su rješenja u samo ograničavanju,
a ona su nedostupna, ako na sebe gledamo kao na autonomne subjekte ili ako smo
vođeni samoljubljem, a ne Bogom.
Ujedno nas papa uči suzdržanosti naspram nadmene
vjere modernog čovjeka, kojemu je sve raspoloživo i rješivo, a koji odbija
uvidjeti kako je ljudsko i etičko propadanje usko vezano uz propadanje okoliša.
Nasuprot takvim propustima, papa Franjo povezuje stanje siromašnih dijelova
svijeta s krhkošću planeta te u varijantama ponavlja svoj dubinski uvid: sve je povezano. Neki ljudi od
svjetskog utjecaja tvrde, kako
će trenutna ekonomija i tehnologija riješiti sve probleme okoliša, a
probleme globalne gladi i siromaštva će se riješiti jednostavno rastom tržišta.
Nestanak kulture može biti jednako ozbiljan, ili čak
i više ozbiljniji, nego nestanak nekih vrsta
biljaka ili životinja. Nametanje dominantnog načina života povezanog s jednim
oblikom proizvodnje, može biti jednako štetna kao i mijenjanja ekosustava.
Tehnokratska paradigma također ima tendenciju dominirati ekonomskim i političkim
životom. Gospodarstvo olako prihvaća
svaki napredak u tehnologiji s pogledom na dobit ili profit, bez brige za potencijalno
negativne utjecaja na ljudska bića. Financije (banke) svojim računima lome realno
gospodarstvo. Lekcije iz globalne financijske krize nismo još asimilirali.
Moram dodati
pojam tzv. „Josipov pfenning“ u ovaj komentar papine enciklike, koji slikovito objašnjava aktualni problem dužničkog ropstva, apsurdnost
povećanja duga, koji se temelji na
novcu i kamatama. Izračunato je, da bi u vrijeme Kristova rođenja jedan
uloženi pfening uz 5% kamata donio 1446. godine vrijednost zlatne kugle
kao Zemlja. Dalje 1990. taj dug bi narastao na vrijednost od 134 mlrd. zlatnih Zemljinih kugla. U Bibliji (Pnz 23.20) piše;.. ne traži kamate od svog brata
niti kamate za novac... U općoj
molitvi „Oče naš“ stoji... „“otpusti nam
duge naše kao što i mi otpuštamo
dužnicima našim...“Danas cijeli svijet govori o problemu financijskog dugovanja!?Pogledajte rang listu banaka u svijetu!! kako bi se uvjerili tko vodi igru.
U četvrtom
poglavlju papa uvodi pojam integralne
ekologije koja je ključna riječ
čitave enciklike. Naime „sve je povezano“ u kvaliteti svakodnevnog života od prijevoza i
stanovanja, što je utkano u
relacije pojedinac-društvo-okoliš. Ljudi moraju spoznati temeljno načelo općeg dobra
i međugenaracijske pravednosti.
U petom poglavlju papa poziva na pošten transparentan dijalog o okolišu na svjetskoj razini.
Taj dijalog mora biti realni dijalog između
politike i gospodarstva, dijalog među religijama i religije i znanosti. Načelo maksimizacije profita ne smije biti načelo, koje bi se moralo poštivati u tim dijalozima. Etičkim se može smatrati samo
ono gospodarenje, kada se jasno predoče ljudima svih uzrasta i obrazovanja socijalne i ekološki troškove. Navodi pozitivan pristup kod adaptacija zgrada u
pogledu veće energetske učinkovitosti. Papa se bori i za zaštitu malih proizvođača i poljoprivrednika.
U posljednjem poglavlju papa Franjo se
vraća najvažnijem, a to
je odgoj za ekologiju i ekološku duhovnost. Dobar primjer i zahvalnost
valja uputiti tetama u vrtićima, gdje djecu
uče ekološke pjesmice koju sam naveo na početku. Te
pjesmice slične su molitvama ( za neke to mogu biti mantre) koje
papa navodi na kraju svoje enciklike.
Papa Franjo je zapravo i kemijski tehničar. Zato je ova enciklika posebna jer je papa Franjo blizak s tehnikom.
OdgovoriIzbriši"Krščanska sadašnjost" izdavačka kuća -Zagreb je prevela kao dokument 169 encikliku od Pape pod naslovom : Laudato si -Enciklika o brizi za zajednički dom.
OdgovoriIzbrišiPapa Franjo predlaže prema ideji Carigradskog partrijarha da se 1 rujna uvede za katalike i pravoslavce dan molitve za skrb svega stvorenog na Zemlji.
OdgovoriIzbrišiPapa Franjo predlaže prema ideji Carigradskog partrijarha da se 1 rujna uvede za katalike i pravoslavce dan molitve za skrb svega stvorenog na Zemlji.
OdgovoriIzbriši